ضمن عرض پوزش بابت اختلالات مشاهده شده بر روی وب سایت ابر آروان در هفته گذشته، در این یادداشت تلاش خواهیم کرد توضیحاتی درباره این اختلال که بابت عملیاتی شدن بخشی از معماری زیرساخت شبکه ابر آروان بوده است را ارائه کنیم.

وب سایت ابر آروان و شبکه توزیع محتوای ابر آروان

همان طور که بارها مورد تاکید قرار گرفته است وب سایت ابر آروان هیچگونه ارتباطی با شبکه توزیع محتوا ابر آروان ندارد و اختلالات احتمالی برروی این وب سایت که ممکن است به دلیل تغییرات و یا به روزسانی و حتی برور خطا برروی سرورهای وب سایت اتفاق بیفتد برروی شبکه توزیع محتوا ابر آروان بی تاثیر است و حتی در اینگونه موارد نیز پیغام خطای نمایش داده شده به کاربران نشانگر صحت عملکرد شبکه توزیع محتوای ابر آروان است. به طور مثال در روز گذشته با وجود مسدود بودن قسمت پنل های کاربران جهت به روز رسانی، وب سایت های توزیع شده و امن شده در ابر آروان هیچگونه اختلالی نداشته و به درستی و پایداری سرویس دهی می کردند.

 

معماری عملیاتی شده

از همان ابتدا و در طراحی های اولیه ابر آروان ساختار ارتباطات لایه­ای جهت ارسال دستورات و دریافت گزارشات به سرورهای لبه در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل تعداد محدود POP-Site امکان استفاده عملیاتی از آن در آن شرایط ممکن نبود. در هفته گذشته و با استقرار ابر آروان در بیش از 20 نقطه جهان و افزایش چشم گیر سرورهای لبه و سرورهای میانی، این معماری که قبلا در آزمایشگاه­های ابر آروان ارزیابی و پیاده سازی شده بود، به صورت عملیاتی در زیرساخت اجرایی ابر آروان مستقر گشت.

 

ویژگی های معماری عملیاتی شده

در این معماری سرورهای وب سایت ابر آروان که ارسال کننده دستورات مدیریتی هستند در چند نقطه در داخل و خارج از ایران قرار گرفته و کلیه اطلاعات را به صورت یکسان با یکدیگر تبادل خواهند کرد. سپس کلیه دستورات عملیاتی از طریق این سرورها به سرورهای میانی ارسال خواهند شد. در هر منطقه جغرافیایی، سرورهای میانی متعددی مستقر گشته  است تا در صورت وجود هر گونه اختلال، مشکلی در ارسال دستورات به سرورهای لبه و همچنین ارسال گزارشات از سرورهای لبه به سرورهای اصلی صورت نگیرد.

با توجه به اهمیت و میزان ترافیک حوزه های جغرافیایی مختلف ممکن است یک حوزه به کوچکی یک کشور و یا به بزرگی یک قاره در نظر گرفته شود و از سرورهای میانی مستقل خود جهت ارتباطات استفاده نماید.

 

مزایای معماری جدید

از مزایای معماری جدید اول سرعت بسیار بالای ارسال دستورات به تمام شبکه توزیع محتوای ابر آروان است. با این کار دستورات و تغییرات در کمترین زمان ممکن به کلیه مناطق جغرافیایی گسترش و در کلیه سرورهای لبه اجرایی خواهد شد. همچنین جمع آوری و تحلیل گزارشات نیز با سرعت بسیار بالا و به صورت لایه­ای صورت می گیرد.

دومین مزیت این معماری امکان گسترش تعداد POP-Site های ابر آروان به بیش از صدها عدد و بدون کاهش سرعت تبادل اطلاعات و تاخیر در اجرایی شدن دستورات است.

 

سومین مزیت وجود مسیرها و تجهیزات جایگزین متعدد در کلیه لایه هاست. با ایجاد اختلال در مسیر ارتباطی بین هر کدام از نقاط در لایه اصلی، لایه میانی و یا لایه نهایی (لبه) و یا هر گونه اختلال برروی سرورهای لایه میانی و لایه اصلی هیچگونه اختلالی در پیکیره کلی ابر آروان پیش نخواهد آمد.

توجه داشته باشید که تکنولوژی GSLB ابر آروان باعث می شود تمام سرورهای لبه­ به صورت سراسری و در کلیه نقاط جهان به صورت یکپارچه عمل کرده و هر سرور در صورت بروز هرگونه مشکل مسئولیت دیگر سرورها را بر عهده گرفته و مانع برروز هرگونه اختلال در سرویس دهی پایدار گردد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *