سوار ابرهای ۹۷ - تالار وحدت

سوار ابرهای ۹۷ میزبان نزدیک به ۱۰۰۰ شرکت‌کننده در تالار وحدت تهران و بیش از ۱۰۰۰ بازدیدکننده‌ی آنلاین بود. این رویداد فرصتی بود که آروان در مسیر اشتراک دانش، دانسته‌ها و دستاوردهای یک‌ساله‌اش را با مخاطبان در میان ‌گذاشت.

سوار ابرهای امسال در چهار بخش اصلی برگزار شد:

  • راهکارهای ابری برای کسب‌وکارهای آنلاین؛ چگونه زیرساخت یکپارچه‌ی ابری آروان به نیازهای کسب‌وکارهای آنلاین پاسخ می‌دهد؟
  • قدم زدن بر لبه‌ی فناوری‌های ابری و اشتراک دانش
    • معرفی امکان میگ‌میگ به راهکار CDN‌ آروان؛ پاسخ به Dynamic Caching
    • معرفی امکان OpenSesame؛ ابزاری برای Remote Private Key Offloading
    • قابلیت‌های جدید امنیتی در محصول CDN بانکی آروان و داتین
    • معرفی Zeus که امنیت ابری را سریع‌تر، قدرتمندتر و هوشمندتر از پیش کرده است.
    • معرفی چالش‌ها و راهکارهای جدید پلتفرم پخش زنده آروان برای کاهش Latency تا ۱ ثانیه میان ورودی استریم و کاربر
    • معرفی قابلیت‌های جدید سرویس‌های Cloud Compute آروان در کاهش Latency
    • معرفی PaaS آروان
  • سکوی ابری آروان برای رویاسازی‌های نامحدود کسب‌وکارهای آنلاین؛ تمرکز بر توسعه‌ی محصول برای عرضه‌کنندگان سرویس‌های ابری بدون نگرانی از دغدغه‌های زیرساختی
  • فرهنگی که در مسیر رسیدن به آرزوهای بزرگ به ساختن آن نیازمندیم

در ادامه‌، گزارش کامل این رویداد آمده است.

 

آغازی بر یک دنیای ابری با زیرساخت یکپارچه

پویا پیرحسینلو؛ هم‌بنیان‌گذار و ناخدای اجرایی آروان در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به آخرین ارزش‌گذاری آروان به رقم ۲۰۰میلیارد تومان وافزایش سهام گروه مالی پاسارگاد به ۴۷درصد، درباره‌ی جذب سرمایه‌ی ۴۰میلیاردی آروان گفت: « آیا جذب سرمایه افتخاره؟ یا نشانی از موفقیت و پیروزیه؟ واقعن پول برای استارت‌آپ‌ها خوشبختی میاره؟ قطعن نه! قطعن افزایش سرمایه، هرچه قدر هم بزرگ و نجومی و پر سروصدا باشه، باز هم درنهایت سوخت یک موشکه. موشکی که آروان و شما در هر جایی که هستید، دارید اون رو می‌سازید.  و هیچ سوختی نمی‌تونه یک موشک ناکارآمد رو از زمین بلند کنه.»

در ادامه پویا با اشاره به توسعه‌ی محصولات آروان در مسیر عرضه‌ی زیرساخت یکپارچه‌ی ابری به ۸ محصول DNS Cloud، CND Cloud، Security Cloud، Cloud Compute، Block Storage، Video Platform، Streaming و Video Ads از توسعه‌ی نقاط حضور آروان در ۳۰ دیتاسنتر در نقاط مهم آمریکا، اروپا و آسیا خبر داد. توسعه‌ی همکاری با بزرگ‌ترین اپراتورهای کشور از جمله ایرانسل، همراه اول، آسیاتک، افرانت، های‌وب، مبین‌نت، رسپینا، فناپ‌تلکام و فن‌آوا از دیگر مواردی بود که پویا به آن اشاره کرد.

  • پاسخ‌دهی به ۵میلیارد درخواست روزانه

پویا با اشاره به پاسخ‌دهی زیرساخت ابری آروان به ۵میلیارد HTTP Request روزانه، گفت: «تقریبن هیچ ایرانی نیست که در طول یک ماه ترافیکش از زیرساخت‌های آروان عبور نکنه؛  از بانک‌های پاسارگاد، سامان، آینده، توسعه تعاون تا وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و خارجه تا نهاد ریاست جمهوری، از مجلس شورای اسلامی تا تشخیص مصلت نظام، از صداوسیما تا آیو، از اسنپ و اسنپ‌تریپ و اسنپ‌فود و اسنپ‌کیو و اسنپ‌مارکت تا علی‌بابا و دیوار و تیوال و نود و گاج همگی از این زیرساخت ابری بهره می‌برند.»

پویا پیرحسینلو پنل آروان را جعبه‌ی جادو نامید که با آن :

  • در یک لحظه می‌شه صد‌ها سرور ابری ساخت.
  • می‌شه جلوی حمله‌های سایبری رو گرفت.
  • می‌شه سرعت ‌رو چند برابر کرد.
  • می‌شه ویدیوها رو در یک فضای ذخیره‌سازی نامحدود ذخیره کرد.
  • و در هر لحظه هر چیزی که می‌خواهیم رو پخش زنده کنیم.

 

  •  زیرساخت ابری به‌صرفه با شیوه‌ی پرداخت Pay-As-You-Go

ناخدای اجرایی آروان با اشاره به رایگان بودن بسیاری از سطوح محصولات و خدمات آروان از جمله DNS ابری، پلن‌های پایه‌ی CDN و امنیت ابری، ویدیو و فضای ابری، به راه‌اندازی سیستم پرداختی Pay-As-You-Go آروان اشاره کرد و گفت: «با این شیوه‌ی پرداخت، شما تنها به اندازه‌ی مصرف‌تان پول پرداخت می‌کنید. ما مصرف مشتریان رو هر ۱۰ دقیقه یک‌بار محاسبه می‌کنیم و فقط به همون میزان از حساب‌شون کم می‌کنیم، پس اگر برای یک تست ۱ ساعته، به ۱۰۰ تا سرور نیاز دارید، فقط پول ۱ ساعت رو پرداخت می‌کنید. یا اگر ماهی یک‌بار کمپین دارید و ترافیک‌تون زیاد می‌شه، فقط هزینه‌ی ترافیک مصرف شده‌تون رو پرداخت می‌کنید.»

 

  • از دیتاسنترهای ابری تا شبکه‌ی توزیع محتوا، امنیت ابری و تبلیغات اینترنتی؛ چگونه زیرساخت یکپارچه‌ی ابری آروان به نیازهای کسب‌وکارهای آنلاین پاسخ می‌دهد؟

در ادامه‌ی رویداد سوار ابرها، محمدعرفان شمس؛ محصول‌بان آروان با یک نگاه تجاری به سراغ یک سناریوی حقیقی از یک کسب‌وکار آنلاین رفت، یک فروشگاه بزرگ اینترنتی بانام فرضی عرفان‌کالا را مثال زد که تعداد بسیاری سرور فیزیکی دارد، سرورهایی که شاید بتوانند تنها نیازهای روزانه‌ را برطرف کنند و توان روزهای پرفشار مانند Black Friday را ندارند. در ادامه به سایر تجهیزات شبکه‌ی مورد نیاز اشاره کرد.

با این پیش‌فرض محمدعرفان به سراغ جایگزینی سرورهای ابری به جای سرورهای فیزیکی و استفاده از زیرساخت یکپارچه‌ی ابری رفت. او با اشاره به این‌که پنل آروان مانند جعبه‌ی جادوست، نمایش داد که چه‌طور می‌شود در زمانی کم‌تر از ۳۰ ثانیه تعداد نامحدودی سرور جدید ساخت و دیتاسنتر، سیستم‌عامل، Ram و CPU مورد نظر را انتخاب کرد.

سپس به سراغ تنظیمات شبکه رفت و تنظیمات امنیتی را انجام داد و نشان داد که چگونه در زمان کوتاهی یک زیرساخت ابری می‌تواند به تمام دغدغه‌های زیرساختی این کسب‌وکار پاسخ دهد؛ در کنار آن‌که تمام هزینه‌ها به‌شکل دقیقه‌ای محاسبه می‌شود و در زمان مورد نیاز مانند کمپین‌ها می‌توان به‌راحتی و بی هیچ دردسری تعداد سرورها را افزایش و سپس کاهش داد.

اما در این مسیر تنها در اختیار داشتن زیرساخت کافی نیست؛ محمدعرفان این پرسش را مطرح کرد که با همه‌ی این کارهای انجام شده، آیا می‌شه هم‌زمان به مثلن 100 هزار نفر سرویس داد؟

مسعود نیکومنش؛ محصول‌بان دیگر آروان به این پرسش پاسخ داد: «برای این‌که بشه به صدها هزار یا شایدم میلیون‌ها کاربر هم‌زمان پاسخ داد، باید محتوا رو توزیع کرد. باید محتوا از نزدیک‌ترین نقطه‌ی جغرافیایی به دست کاربر برسه. این‌جا دیگه فقط بحث سریع‌تر لود شدن محتوا نیست، محدودیت‌های یک دیتاسنتر یا یک تامین کننده‌ی پهنای بانده که حل می‌شه.»

در ادامه مسعود نشان داد که چگونه در پنل آروان به‌راحتی می‌توان از بخش رایانش ابری به بخش شبکه‌ی توزیع محتوا رفت و به‌سادگی سرویس CDN آروان را برای پاسخ‌گویی به کاربران نامحدود تنظیم و فعال کرد.

در ادامه‌ی این سناریو به بحث امنیت می‌رسیم. زمانی‌که برخی رقبا یا باج‌گیران مجازی با حملات سایبری و DDoS یا منع سرویس توزیع‌شده به سراغ کسب‌وکارهای اینترنتی می‌روند. این‌جا مسعود تعریف قوانین و فعال‌سازی سرویس امنیت ابری در پنل آروان را نمایش داد که چگونه با فعال‌سازی سریع و ساده‌ی WAF، تعریف محدودیت درخواست‌ها از سمت کاربران و فعال‌سازی DDoS Protection برای دفع حملات لایه‌ی شبکه و حملات لایه ۷ می‌توان امنیت سایبری کسب‌وکارهای آنلاین را تامین کرد.

اما تا این‌جای سناریو نیازهای بدیهی این کسب‌وکار آنلاین مطرح شدند، بستر ابری امکانات گسترده‌ای دارد که می‌تواند ارزش افزوده‌های بیش‌تری برای  کسب‌وکارهای آنلاین ایجاد کند. سعید فداکار؛ محصول‌بان دیگر آروان این سناریو را با بستر ویدیو ادامه می‌دهد: «خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی، کالا رو به کمک پخش زنده می‌فروشن. تبلیغ یک کالا توسط یک celebrity که برای همه‌ هم‌زمان پخش می‌شه، یا یک پخش زنده شبیه اینستاگرام که با اون هر کاربری می‌تونه به هر تعداد کاربری که دوستش هستن، پیام رو پخش بکنه. برای این کار زیرساختی لازمه که بتونه یک اتصال پخش زنده n به n رو پشتیبانی کنه یا برعکسش چیه؟ اگر از کاربرها بخواییم بشن گزارش‌گر عرفان‌کالا! هر کسی از کالایی که خریده فیلم بگیره، و یک Review ویدیویی آماده کنه.»

سعید نشان داد که چگونه به‌راحتی می‌توان از راه پنل یا API، ویدیو را آپلود و به کیفیت‌های گوناگون تبدیل کرد. هم‌چنین ویدیو برای تمام سیستم‌عامل‌ها، مرورگرها و تمام دستگاه‌ها سازگار شود و درنهایت در یک فضای ابری ذخیره شود. از این‌جا به بعد هر کاربری می‌تواند با توجه به پهنای باند لحظه‌ای خود، بهترین کیفیت ویدیو را ببیند و البته پلیر فوق‌العاده‌ و رایگان آروان اطمینان می‌دهد که ویدیو به بهترین شکل ممکن در هر وضعیتی پخش شود.

محمدعرفان شمس در پایان این بخش از برنامه گفت: «یک زیرساخت پایدار، با پرداخت Pay-AS-You-Go علاوه‌بر این‌که می‌تونه اقتصادی‌ترین راه‌حل برای یک کسب‌وکار آنلاین باشه، می‌تونه Time-To-Market رو به شکل چشم گیری کاهش بده. لازم نیست به زیرساخت فکر کنید، توجه شما می‌تونه به Core Business خودتون باشه، جایی که با خلاقیت و دانش‌تون می‌تونید یک محصول فوق‌العاده رو خلق کنید.»

 

قدم زدن بر لبه‌های فناوری ابری

فرهاد فاطمی؛ هم‌بنیان‌گذار و ناخدای فنی آروان، در بخش دوم و فناورانه‌ی رویداد به همراه جمعی از متخصصان فناوری ابری توضیح دادند که آروان چگونه بسیاری از  سرویس‌های پیچیده‌ی زیرساختی را عرضه می‌کند.

فرهاد با اشاره به پیچیدگی چند برابری فناوری محصولات ابری زمانی‌که در Scale بالا و برای کسب‌وکارها عرضه می‌شوند به برخی از آن‌ها اشاره کرد. او از شبکه‌ی توزیع محتوا که قدیمی‌ترین محصول‌ آروان است آغاز کرد: «هر تنظیمی که داخل پنل آروان انجام می‌شه، در کم‌تر از ۳۰۰ میلی‌ثانیه در تمام ۳۰ پاپ‌سایت مختلف انتقال پیدا می‌کنه. 50 هزار درخواست در ثانیه در نقاط مختلف باید با Latency کم‌تر از ۱ میلی ثانیه پردازش بشه و البته که بعد از پردازش باید تحلیل بشه؛ هم برای گزارش‌هایی که در پنل نمایش داده می‌شه و هم برای محاسبات پیچیده‌ی Pay-As-You-Go. امروز CDN آروان به‌طور میانگین در هر ساعت به 200 میلیون درخواست جواب می‌ده که در طول یک روز حدود 5 میلیارد می‌شه. این درخواست‌ها رو بیش از 15 میلیون کاربر یکتایی تولید می‌کنن که روزانه از وب‌سایت‌های تحت پوشش آروان بازدید می‌کنن.

پاسخ‌دهی به این تعداد کاربر روزانه و این تعداد درخواست، زیرساخت گسترده‌ای می‌خواد و رشد این درخواست‌ها نیازمند توسعه‌ی سریعه. به همین علت ما پاپ‌سایت‌های ایرانسل، های‌وب، افرانت و خیلی دیتاسنترهای دیگه، شهرهای مختلفی مثل مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان  رو در ایران به نقاط‌مون اضافه کردیم و خارج از کشور هم در 10 نقطه‌ی مهم اروپا، آمریکا و کانادا فعال شدیم تا بیش از پیش به کاربران در نقاط مختلف نزدیک بشیم. این توسعه باعث شد Latency ما در نقاط مختلف به حداقل برسه. ما الان توی ایران برای بیش از 80درصد کاربران زیر 10 میلی‌ثانیه محتوا رو در اختیار کاربرها قرار می‌دیم.»

در ادامه  فرهاد به دومشکل بزرگ بیش‌تر CDNهای دنیا و راهکارهای آروان در پاسخ به آن‌ها را بیان کرد:‌

عدم سازگاری CDN با محتوای داینامیک؛ در واقع CDNها به‌راحتی محتوای استاتیک رو Cache می‌کنن و از نزدیک‌ترین نقطه به دست کاربر می‌رسونن، اما خیلی وقت‌ها در محتوای داینامیک حتا باعث کندتر شدن لود صفحات می‌شن.

موضوع دیگه، نیاز به دریافت Private key برای ارایه‌ی HTTPS روی CDNهست، مسیله‌ای که بانک‌ها به‌‌دلیل الزمات امنیتی به‌شدت با اون مشکل دارن.

 

  • CDN‌ آروان جزو دو سرویس‌دهنده‌ی CDN برتر دنیا

آروان در طول سال گذشته امکانات بسیار متنوعی به محصول CDN اضافه کرده، اما پیچیده‌ترین و هیجان‌انگیزترین‌شون حل هر دوی این مشکلات بود. با اضافه شدن دو امکان  Dynamic Content Caching و Remote Key Offloading  به CDN آروان، ما جزو دو CDN برتر دنیا شدیم که چنین امکاناتی رو به مشتریان بزرگ‌مون ارایه می‌کنیم.

  • میگ‌میگ؛ راهکاری برای پاسخ به Dynamic Caching در CDN

در ادامه صابر مسگری؛ کدسالار آروان به معرفی امکان Dynamic Content Caching پرداخت. آروان نام این محصول را میگ‌میگ گذاشته است که منجر به بهبود سرعت Load سایت‌ها می‌شود.

صابر درباره‌ی میگ‌میگ گفت: «با این‌که اکثر این محتوا برای بیش‌تر کاربران یک‌سانه اما درخواست‌ها بدون Cacheشدن مستقیم به‌سمت سرورهای اصلی ارسال و این موضوع بار ترافیکی زیادی رو برای اون‌ها ایجاد می‌کرد. ما راهکاری برای Dynamic Content Caching ارایه دادیم که به‌کمک اون می‌تونیم با Remote Differential Compression  این درخواست‌ها رو مدیریت کنیم که مزایای زیادی داره:

  • تعداد درخواست‌های ارسالی سمت سرورهای اصلی کم‌تر می‌شه
  • ترافیک سرورهای اصلی کم می‌شه
  • بازدیدکننده سایت سریع‌تر به محتوا دسترسی داره

میگ‌میگ حتا در مورد محتوای استاتیک هم کمک می‌کنه. در مورد این فایل‌ها، میگ‌میگ تغییرات رو تشخیص می‌ده و فقط تغییرات رو از سرورهای اصلی دریافت می‌کنه.»

با نصب نرم‌افزار میگ‌میگ روی سرورها، دیگر صاحبان وب‌سایت‌ها نگرانی بابت ترافیک بالای سرور نخواهند داشت. در مورد سایت‌هایی که تغییرات کمی داشته باشند، این بهبود گاهی تا ۹۸درصد در حجم ترافیک می‌رسد و در مورد سایت‌هایی که محتوای آن‌ها تغییر بسیاری دارد تا بیش از ۵۰درصد بهبود ایجاد می‌شود.

  • OpenSesame؛ راهکاری برای Remote Key Offloading

برای مشتریان سازمانی مانند بانک‌ها امنیت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و این امنیت از چند لایه تشکیل شده است. امروزه تمامی سایت‌های مهم برای حفظ امنیت مشتریان‌شان از TLS استفاده می‌کنند و یکی از نمادهای امنیت Private Key است. این مشتریان علاقه دارند برای افزایش کیفیت خدمات، هم‌چنین مقابله با حملات DDoS از خدمات CDN استفاده کنند اما برای‌شان مهم است Private Key دست خودشان بماند.

آروان در پاسخ به این نیاز محصولی را توسعه داده که با نام OpenSesame به این دست از مشتریان CDN امکان می‌دهد Private Key را نزد خود داشته باشند.

صابر مسگری با اشاره به پیشینه‌ی نام‌گذاری این محصول گفت: «پیشنهاد نام برمی‌گرده به داستان علی بابا و چهل دزد بغداد از مجموعه داستان‌های هزار و یک شب. در این داستان علی بابا با گفتن یک جمله و بدون داشتن کلید می‌تونه در غار رو باز کنه. اون جمله چی بود؟ کنجد کنجد باز شو یا  OpenSesame!»

این محصول ابزاری برای Remote Private Key Offloading  است و مشتریان آروان می‌توانند به‌کمک آن از تمامی امکانات سرویس‌های CDN و امنیت ابری آروان استفاده کنند بدون آن‌که کلید خصوصی‌شان را در اختیار آروان قرار دهند. به‌علاوه، وب‌سایت این مشتریان به‌کمک آروان شتابدهی می‌شود و از گواهی‌نامه‌ی معتبر SSL خود مشتریان استفاده می‌شود.

 

  • امنیت کامل بانکی با CDN بانکی آروان و داتین

سروش نیک‌پور؛ کارشناس ارشد امنیت داتین با اشاره به مدرن و الکترونیکی شدن خدمات بانکی، به بحث امنیت اطلاعاتی بانک‌ها و ریسک‌هایی که در این حوزه با آن روبه‌رو هستند، پرداخت: «بعضی از این ریسک‌ها فقط مالی هستن که عمومن جبران‌پذیرن، اما صدمه‌ی سختی به روند رشد و توسعه‌‌ی بانک‌ها می‌زنن،  مثالش هم از دسترس خارج شدن سرویس اینترنت بانک با حملات  DDoS است. اما خطرناک‌تر، ریسک‌هایی هستن که ضربه و صدمه‌ای به بانک‌ها می‌زنن که جبران‌پذیر نیست!! مثل نشت و انتشار اطلاعات مشتریان یا اطلاعات امنیتی بانک‌ها که این‌بار نه فقط صدمه‌ی مالی بلکه اعتبار و حتا مجوزهای اون بانک رو تحت‌الشعاع قرار می‌ده!»

سروش در ادامه به معرفی راهکارهای آروان و داتین پرداخت:‌ «CDN بانکی آروان و داتین محصولیه که با نگاهی دقیق به قوانین بانکداری و الزامات نظارتی (مثل الزامات شاپرک) بهینه شده. در این محصول لایه‌های IDS/IPS و سیستم WAF  رو  براساس مدل خاص ترافیک بانکی و تراکنش‌هاش بازنویسی کردیم تا بتونه خیلی بهتر ترافیک بد رو از ترافیک سالم  تشخیص بده و بدون این‌که مشتری بانک متوجه بشه، جلوی ترافیک بد رو بگیره.

سرورها رو به‌شکل کلی با قدرتمندترین الگوریتم‌ها رمزگذاری کردیم، به‌شکلی که حتا اگر سروری رو خاموش کنند و به‌شکل فیزیکی ببرن به هیچ اطلاعاتی –تاکید می‌کنم هیچ اطلاعاتی- دسترسی ندارن!»

در ادامه سروش به قابلیت‌های محصولی که مشتریان بانکی می‌توانند برای امنیت بیش‌تر از آن بهره‌مند شوند پرداخت:‌
  • OpenSesame آروان یا CDN بدون کلید که به‌کمک آن بانک‌ها می‌توانند کلید خصوصی‌شان را نزد خود نگه‌دارند.
  • تونل خصوصی و امن بانکی که ترافیک بانک‌ها و کاربران‌شان را از بستری امن، دست نخورده و بدون بازکردن رمزنگاری ترافیک عبور می‌دهد و به سرورهای اصلی بانک‌ها می‌رساند؛ و در کنار استفاده از امکان دفع حملات DDoS، امنیت شبکه‌ی بانک‌ها را نیز تامین می‌کند.

سروش در ادامه گفت: «یکی از مزیت‌های بزرگ این محصول اینه که یک تیم امنیتی باتجربه هر روز در حال پایش حملات بانکی هستن و ما با استفاده از خروجی این پایش‌ها و  تحقیقات، هر روز امکانات جدیدتری رو به این محصول اضافه می‌کنیم.

 

  • حملات گسترده‌ی DDoS در یک‌سال گذشته؛ حملاتی با بیش از ۱۰۰گیگابیت بر ثانیه و بالغ بر ۲۰میلیون پکت در ثانیه

فرهاد فاطمی؛ ناخدای فنی آروان در ادامه‌ی بخش فناوری رویداد به ارایه‌ی آماری از حملات گسترده‌ی DDoS در یک‌سال گذشته پرداخت که آروان آن‌ها را دفع کرده است: «در یک‌سال گذشته، با حملاتی با بیش از 100 گیگابیت بر ثانیه حجم و بالغ بر 20 میلیون پکت در ثانیه روبه‌رو بودیم. ولی شاید براتون جالب باشه که ما چه‌جوری با این حجم از DDoS مقابله می‌کنیم. ما یک شبکه‌ی توزیع‌شده Anycast داریم که ترافیک و درخواست‌ها در لایه‌ی روتینگ و شبکه بین PoP-Site هامون توزیع می‌شن. بیش از 30 پاپ‌سایتی که ظرفیت بیش از 2 ترابیت بر ثانیه‌ای رو ایجاد می‌کنن.»

همینطور فرهاد از DDoS های اخیر اشاره کرد وگفت که اتکرها نسبت به باج‌خواهی از کسب‌وکارها اقدام کردند و با طلب بیت‌کوین اقدام به حملات گسترده‌ای کردند.

مهرداد فولادگران؛ امن‌سالار آروان به این بخش از برنامه آمد و درباره‌ی این‌که آروان چه‌طور می‌تواند چند میلیون پکت در ثانیه را تحلیل کند و پکت‌های مخرب را Drop کند توضیح داد: «از کرنل 4.4 به بعد ویژگی به کرنل اضافه شدبه اسم XDP یا eXpress Data Path یه مسیر دیتایی در اولین جای کرنل بهمون می‌ده تا بتونیم یه‌سری فرآیندها رو زودتر از چیزی که باید، اجرا کنیم. در واقع در نزدیک‌ترین لایه به درایور می‌تونید این کارو انجام بدین. از طرفی طراحی شده تا پکت‌ها آنالیز و فیلتر کنه. این فیلتر در واقع برنامه‌هایی که توی یه Virtual Machine اختصاصی داخل کرنل اجرا می‌شه. ما  به  کمک  XDP  و  برنامه‌های eBPF برنامه ای نوشتیم که داخل درایور کد تزریق می‌کنه؛ این ویژگی جدید به نام Zeus، سریع‌تر، قدرتمندتر و هوشمندتر از روش قبلیه.»

به گفته‌ی مهرداد نتیجه‌ی تلاش تیم امنیت آروان تشخیص سریع و راحت ترافیک عادی از غیرعادی شد که برای اطمینان از پاسخ‌دهی مطلوب، تا سقف ۸میلیون پکت در ثانیه تست شده است.

 

  • فاصله‌ای ۱ ثانیه میان کاربر و پخش زنده

فرهاد فاطمی؛ هم‌بنیان‌گذار آروان با اشاره به پخش زنده‌ی رویدادهای مهم و پربازدید در این سال‌ها به پخش زنده‌ی سخنرانی‌های انتخاباتی با 400 هزار کاربر و بازی‌های تیم ملی در جام جهانی و جام ملت‌ها که تا 100 گیگابیت بر ثانیه ترافیک داشتند بر بستر آروان اشاره کرد و گفت: «ما می‌تونستیم محتوای VoD و پخش زنده رو، سازگار با تمام تجهیزات و پلتفرم‌ها  با پهنای باند خیلی زیاد به‌شکل توزیع‌شده نشون بدیم؛ با نزدیک به 2 ترابیت بر ثانیه ظرفیت. شبیه به CDN در این‌جا هم فکر می‌کردیم یکی از کامل‌ترینFeature List ها رو در دنیا داریم و با این فیچرها هر نیازی رو می‌تونیم برطرف کنیم. اما همیشه بیزینس‌های جدید با دغدغه‌ها و نیازمندی‌های جدید شما رو سورپرایز می‌کنن. این بار یک سوال سخت‌تر داشتیم؛ چه‌طور به صدها هزار کاربر هم‌زمان سرویس بدیم، درحالی‌که تاخیر (از دوربین تا گوشی کاربر) کم‌تر از ۵ ثانیه باشه و همه‌ی کاربرها در نقاط مختلف دنیا ویدیو رو با تاخیر یک‌سان و سینک‌شده ببینن؟»

احسان مرشدی؛ مدیر محصول اسنپ‌کیو در این بخش به روی صحنه آمد و از تجربه‌ی همکاری اسنپ‌کیو با آروان گفت؛ از این‌که اسنپ‌کیو با سپردن مباحث زیرساختی به آروان توانست تنها بر محصول تمرکز داشته باشد و با ورود به‌موقع به بازار، لیدر بازار شود: «تنها در سه ماه تونستیم به عدد یک میلیون نصب دست پیدا کنیم. در شب یلدا تونستیم تعداد ۲۵۰هزار کاربر رو در یک روز و در مجموع شش مسابقه داشته باشیم، هفته‌ی گذشته در کمپین مشترک با ایرانسل، به عدد شگفت‌انگیز ۲۰۰هزار کاربر هم‌زمان در یک مسابقه دست پیدا کردیم و اگر خودمون رو درگیر کارهای زیرساختی کرده بودیم الان فقط می‌تونستیم به این فکر کنیم که سال آینده بتونیم محصول‌مون رو لانچ کنیم. اما در همکاری با آروان تونستیم محصول‌مون رو در سریع‌ترین و بهترین زمان ممکن وارد بازار کنیم و لیدر بازار باشیم.»

احمدرضا ملاپور؛ شوالیه استریم آروان در ادامه با تاکید بر توسعه‌ی مداوم پلتفرم ویدیو آروان در سه سال گذشته، و انتقال آن به معماری میکروسرویس و ایجاد بیش از ۵۰ میکروسرویس در پایپ‌لاین‌های پخش زنده و  VODدر یک سال گذشته گفت: «همه‌چی برامون عالی و ایده‌آل بود، تا وقتی با چالش SnappQ مواجه شدیم، چالشی که End to End Latency استریم از دوربین استودیو تا موبایل کاربر باید کم‌تر از پنج ثانیه می‌بود. Latency در هیچ شرایطی نباید تغییر کنه و تعداد و موقعیت کاربرا نباید هیچ تاثیری روی اون داشته باشه».

احمدرضا از پروتکل‌های معروف جهانی برای استریم Low Latency مانند  rtmp/rtsp/webrtcو… نام برد که برای ابعاد کوچک استفاده می‌شوند و توان پاسخ‌دهی به نیازی مانند SnappQ و سرویس به چند صد هزار کاربر هم‌زمان را نداشتند و در ادامه راه‌حل آروان را توضیح داد:‌ «ما برای کاهش Latency مجبور شدیم در تمامی لایه‌های پایپ‌لاین مثل لایه‌ی Ingestion، Transcoding و… دست ببریم و تغییراتی رو ایجاد کنیم.

  • در لایه‌ی Ingestion تونستیم روی TCP بهبود داشته باشیم و Handshakeهای اضافی و مدت زمان ردوبدل کردن اطلاعات رو ۶۰درصد کاهش بدیم.

برای حل مشکل Latency ذاتی HLS و MPEG-DASH در لایه‌ی Transcoding سایز چانک هامون رو optimize کردیم و GOP  این چانک‌ها رو به‌صورت ثابت تولید می‌کنیم. ما با تغییراتی که در این لایه دادیم تونستیم تاخیر repack  کردن استریم خروجی رو به حداقل برسونیم.»

احمدرضا با اشاره به پیچیدگی‌هایی که پی‌آمد این تغییرات هستند گفت: «یه زیرساخت بسیار قوی برای هندل کردن این حجم از ریکوست نیاز هست که به لطف یکپارچکی پلتفرم ویدیو آروان با CDN و هندل کردن بیش از ۵ میلیارد ریکوست روزانه، این تعداد ریکوست هیچ مشکلی برامون ایجاد نمی‌کنه.»

احمدرضا با نشان دادن ویدیویی نتیجه‌ی این تغییرات را در مقایسه با بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان زیرساخت پخش زنده در دنیا مانند Wowza، Youtube، آمازون، پریسکوپ، فیسبوک و… به مقایسه گذاشت که در این مقایسه آروان با تاخیری زیر ۵ ثانیه پس از Youtube در جایگاه دوم قرار گرفت.

احمدرضا در پایان اشاره کرد که به‌رغم پاسخ‌دهی به نیازهای چالشی مانند SnappQ باز هم آروان برای دستیابی به کم‌ترین تاخیر در پخش زنده، به سراغ چالشی جدید رفت: «وقتی از Integrate بودن سرویس ویدیوی آروان و CDN آروان صحبت می‌کنیم، فقط به این معنی نیست که ما چون CDN دارم می‌تونیم ویدیو پلتفرم‌مون رو بندازیم پشتش و در Scale بالا سرویس بدیم، این یکپارچگی دست‌مون رو باز گذاشته و ویژگی‌های منحصربه‌فرد و بی‌نظیری رو به ما می‌ده که بتونیم بدون حد و مرز بلندپروازی کنیم  و سرویس‌های هیجان انگیزی توسعه بدیم که نتیجه اون می‌شه استریم‌هایUltra Low Latency. ما تونستیم نسل جدیدی از پخش‌زنده رو مطابق با معماری anycast  در CDN‌ آروان به‌صورت مقیاس‌پذیر پیاده‌سازی کنیم.»

احمدرضا با پخش ویدیوی دیگری نشان داد که دستاورد آروان در پخش زنده، به تاخیر ۱ ثانیه‌ای آن هم به‌شکل مقیاس‌پذیر برای صدها هزار نفر رسیده است.

 

  • کاهش درخور توجه Latency در سرویس‌های Cloud Compute

نگرانی از Latency یکی از کابوس‌های کسب‌وکارهایی است که  High Performance کار می‌کنند. زمانی را در نظر بگیرید که اپلیکیشن شما نیاز دارد بسیار سریع با دیسک کار کند و هر تاخیری ممکن است سبب Lock شدن دیتابیس شما شود. وقتی از یک کلاستر توزیع‌شده از دیسک‌ها در سرویس IaaS یا  Cloud Compute استفاده می‌کنید، Bottleneck اصلی سرعت شبکه‌ است.

سینا مقدس؛ ابرسالار آروان در ادامه‌ی رویداد سوار ابرها توضیح داد که چگونه مشکل Latency  در شبکه را حل کردند: «آروان پس از بررسی ۱۰ سوپرکامپیوتر برتر دنیا از نظر بزرگی، متوجه شد که InfiniBand با Latency یک دهم نسبت به Ethernet گزینه‌ی مناسبی برای زیرساخت شبکه‌ی پاپ‌سایت‌های بعدی آروان است.

سینا درباره‌ی چالش آروان در این مسیر گفت: «کار به همین راحتی هم نبود. پروتکل‌های جدید لایه 2 باعث شد که با کلی ساختار جدید روبه‌رو بشیم و چالش‌های زیادی داشته باشیم. InfiniBand برامون دنیای جدیدی بود؛ پروتکل‌هایی مانند IPoIB، RDMA، Openibd. ولی تونستیم از پس همه‌ی این سختی‌ها بربیایم، تست‌هامون رو بگیریم و به‌صورت پروداکشن با پهنای باند ۸۰ گیگابیت بر ثانیه روی هر سرور زیر بار ببریم. در حال حاضر مشتریان‌مون در پاپ‌سایت جدید آروان از این زیرساخت استفاده می‌کنند. در کنار تغییرات زیرساخت شبکه، دیسک‌های اینترپرایز قوی‌تری رو جایگزین کردیم؛ SSDهایی که هر کدوم حدود ۶۵،۵۰۰ IOPS خوندن تصادفی و ۴۸،۰۰۰ IOPS نوشتن تصادفی دارن.»

اختلالات اینترنت در دیتاسنترها از مشکلات دیگری بود که آروان در محصول رایانش ابری خود حل کرده است. سینا در این‌باره گفت:‌ «معمولن با توجه به جدا بودن لینک IXP و اینترنت دیتاسنترها در صورت قطع شدن یکی از لینک‌ها، لینک دیگه ارتباطش سالم هست. ما اومدیم و یک شبکه‌ی VPN اختصاصی بین دیتاسنترهامون طراحی کردیم تا اگر لینک اینترنت یکی از دیتاسنترها قطع شد، ارتباط رو از طریق دیتاسنترهای دیگه برقرار کنیم. این امکان فوق‌العاده باعث شد تا ما قطعی‌های نقطه‌ای اینترنت و اختلالاتی که هر چندوقت باهاش مواجه بودیم رو برطرف کنیم.

در طراحی لایه‌ی شبکه iBGP پیاده‌سازی کردیم که کل پاپ‌سایت‌های آروان رو یکپارچه می‌کنه و خروجی شبکه‌ها به‌صورت Multi-Homing پیاده‌سازی شده.

از ویژگی‌های جذاب دیگه‌ی این طراحی، اتصال به CDN آروان و استفاده از ظرفیت اون برای  DDoS Protection است. رایانش ابری آروان رو پشت Tunnel های ترافیکی بردیم تا مشتری‌های IaaS آروان دغدغه‌ی حملات DDoS رو نداشته باشن.»

 

  • نگاهی به آینده با محصول PaaS آروان

در چند سال اخیر، سرویس‌دهندگان بزرگ ابری دنیا به‌سمت تکنولوژی‌های جدید حرکت کردند. سرویس‌هایی مانند FaaS یاFunction as a Service ، Serverless، خدمات Edge Computing، وPlatform as a Service . آروان نیز در آغاز این مسیر دست به تولید و توسعه خدمات در حوزه‌ی PaaS زده است.

در یک فرآیند تولید نرم‌افزار، یک برنامه‌نویس پس از نوشتن برنامه و Development روی یک سرور، نصب سیستم‌عامل، Setup کردن پیش‌نیازهای اجرای نرم‌افزار، اتصال سرویس‌های مختلف مانند دیتابیس، Cache و… به Backend، به مرحله‌ی نگه‌داری نرم‌افزار و سرورها می‌رسد و نیاز به مانیتورینگ، لاگ سرور، Load Balancing، Health Check و… پیش می‌آید.

وحید اشرفیان؛ استواردار آروان این سناریو را با استفاده از زیرساخت PaaS آروان توضیح داد: «فرض کنید که در این سناریو بعد از این‌که کد خودتون رو در گیت Push کردید، دیگه هیچ کدوم از اون مراحل رو نیاز نباشه انجام بدید. کد شما به‌صورت اتوماتیک مستقیمن روی یک زیرساخت ابری قرار می‌گیره که تمامی مراحل Build و حتا اجرای تست نرم‌افزار شما، همین‌طور آماده‌سازی زیرساخت رو به‌صورت خودکار برای شما انجام می‌ده. شما هر سرویسی که احتیاج دارید رو خیلی راحت تعریف می‌کنید، سرویس‌هاتون رو به‌راحتی کنار هم قرار می‌دید، با یک کلیک و با یک کامند، Scale می‌کنید.سرویس پلتفرم ابری آروان تمامی این ویژگی‌ها رو در اختیار شما قرار می‌ده».

وحید در توضیح زیرساخت پلتفرم ابری آروان گفت: «این سرویس جدید تمامن برروی رایانش ابری آروان قرار داره و شما هیچ محدودیتی در منابع زیرساختی نخواهید داشت. یعنی شما در تمام پاپ‌سایت‌های رایانش ابری ما خواهید توانست از پلتفرم ابری هم استفاده کنید. هم‌چنین در دسترسی به هیچ سرویسی که به‌خاطر تحریم ایران رو بسته، مشکلی نخواهید داشت».

پلتفرم ابری آروان در حال حاضر در مرحله‌ی آلفا و تست‌های داخلی است و در نیمه‌ی نخست سال آینده به‌شکل آزمایشی برای برخی از مشتریان فعال خواهد شد و در گام بعدی به‌شکل عمومی در اختیار تمام کاربران قرار خواهد گرفت.

 

سکوی ابری آروان؛ تحقق رویاهای جمعی

بخش دوم رویداد سوار ابرها به مسیر آینده‌ اختصاص داشت؛ سکوی ابری آروان جایی که می‌توان نامحدود رویاپردازی کرد، جایی که به تولیدکنندگان محصولات امکان می‌دهد بدون دغدغه‌های زیرساختی تنها بر تولید محصول متمرکز باشند.

حامد ایروانچی؛ پیر فناوری آروان سخنرانی‌اش را با این جمله آغاز می‌کند که آروان هیچ‌وقت در مسیرش تنها نبوده، او به پیشینه‌ی همکاری‌های CDN آروان با بیش‌تر شرکت‌های زیرساختی از جمله شاتل، سینداد، پارس‌آنلاین و آسیاتک اشاره کرد، از شراکت با آسیاتک در عرضه‌ی محصول IaaS آروان گفت و در ادامه توضیح داد که چگونه کسب‌وکارهای آنلاین در سکوی ابری آروان می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های ابری آروان، Solutionهای بهتری به مشتریان‌شان بدهند: «آروان یک API در اختیار شما می‌گذاره و اضافه کردن رکورد DNS، فعال کردن CDN، ساختن سرور یا خاموش و روشن کردنش، تغییر قانون‌های فایروال، تعریف استریم پخش زنده، همه‌شون با یه API Call انجام می‌شه و شما می‌تونید همه‌ی کارهای زیرساخت‌تون رو اتوماتیک کنید.»

حامد در ادامه از  عرضه‌ی نرم‌افزار تحت وب در سکوی ابری آروان مثال فرضی زد: «وقتی می‌خوام این نرم‌افزار رو برای یک مشتری نصب کنم، فقط کافیه یه برنامه‌ی نصب داشته باشم که وقتی اجراش می‌‌کنم همه‌ی سرورها رو ایجاد کنه، ارتباطات شبکه‌ای‌شون رو درست کنه و محصول نصب شده، آماده‌ی تحویل باشه.

یعنی هزینه‌ی نصب برام می‌شه صفر. یعنی می‌تونم روی سایتم یک کلید بذارم که وقتی کسی کلیک می‌کنه روش، یه نسخه‌ی جدید براش راه بندازه. می‌تونم برای بازاریابیم، نسخه‌ی آزمایشی خیلی ارزون یا حتا رایگان بدم. چون هزینه‌ی زیرساختم فقط به اندازه‌ی تعداد ساعتیه که سرورها روشن هستن.»

حامد اشاره کرد که بستر ابری آروان می‌تواند جایگزینی برای برخی از مزایای multi-tenancy باشد که پیش‌تر برنامه‌نویس‌ها مجبور بودند برای پذیرشِ درلحظه مشتریان جدید در معماری نرم‌افزار پیاده‌سازی کنند. با این بستر  ابری عرضه‌کننده‌ی محصول بنا به نیاز و انتخاب مشتری می‌تواند سرور و تجهیزات زیرساختی را در لحظه راه‌اندازی کند و به مشتری‌ تحویل دهد.

حامد ایروانچی در ادامه از نمونه‌های در دست تولید و عرضه به بازار در سکوی ابری آروان نام برد؛ شرکت رایانمهر، با محصول پیام‌رسان سازمانی «پیام‌رسان نیستان»  که رایانمهر در سکوی ابری آروان نسخه‌ی مستقل برای هر یک از مشتریانش راه‌اندازی می‌کند. و شرکت ایده‌های نرم‌افزاری پندار که محصول مدیریت منابع انسانی ابری خود به نام hrcloud.ir را در سکوی ابری آروان توسعه داده است و به کمک آروان در حال آماده‌سازی مکانیزیمی برای نصب و مدیریت اتوماتیک زیرساخت این محصول است.

«پاد اسپیس» محصول دیگری بود که با حضور صادق علوی‌زاده؛ مدیر فنی این نرم‌افزار از شرکت فناپ معرفی شد: «پاد اسپیس(POD Space)  برای این به وجود اومد که سازمان‌ها و کاربران بتونن فایل‌های خودشون رو به‌صورت دسته‌بندی شده در فضای Cloud امن ذخیره کنن و در هر زمان و مکان به اون‌ها دسترسی داشته باشن. ما در فاز اول داریم مدیریت فایل‌ها رو در فضای ابری به مخاطبان‌مون ارایه می‌دیم و در فاز دوم یک فضای کاری که بتونن در همون محیط فایل‌ها رو ویرایش کنن. امنیت دسترسی و ذخیره‌سازی موردی هست که به‌شدت برای ما اهمیت داره و در حال توسعه‌ی روشی هستیم که کاربران از امنیت فایل‌های خودشون اطمینان کامل داشته باشن.»

صادق علوی‌زاده درباره‌ی تجربه‌ی این همکاری گفت: «وقتی با آروان مذاکره کردیم و نیاز ما رو درک کردن، به‌خوبی تونستن تمام نیازمندی‌های ما رو در زمان‌بندی توافق‌شده به ما تحویل بدن. نکته‌ی خیلی مهم برای ما انعطاف‌پذیری فنی تیم آروان موقع توسعه و Integration بود که نیازهای ما رو در زیرساخت‌شون هم‌زمان توسعه می‌دادن و برای ما توسعه‌ی سرویس رو بیش از پیش آسون‌تر و سریع‌تر می‌کرد. تجربه‌ای که به‌ندرت می‌شه با هر شرکتی در این اندازه جلو برد.»

حامد در ادامه از عرضه‌ی CDN Apps آروان و Server Image Marketplace آروان در سال آینده خبر داد که به کسب‌وکارهای آنلاین امکان می‌دهد این زیرساخت را از آن خود کنند و با نام تجاری خود از این بستر برای عرضه‌ی محصولات‌شان بهره ببرند.

حامد در ادامه به چگونگی محاسبات مالی سرویس‌ها در آروان برای قابلیت Pay-As-You-Go اشاره کرد: «همین الان، محصولات فعلی آروان با ۱۵۰ تا شاخص مختلف دارن مصرف ۱۰هزار مشتری رو به حسابداری گزارش می‌دن. فقط برای ترافیک CDN داره ۵۰هزار محاسبه‌ی مالی در ثانیه انجام می‌شه. این قابلیت تعرفه‌ی پلکانی بلده، می‌تونه تجمیع ‌کنه و گزارش بده، تسهیم درآمد برای partnerها رو می‌فهمه، بازه‌ی رایگان، بستن و باز کردن حساب، کد هدیه، تخفیف برای کمپین تبلیغاتی، سقف و کف اعتبار، اخطار فرستادن به کاربر، فاکتور صادر کردن، پول گرفتن، همه‌ی این کارها رو به‌شکل متمرکز انجام می‌ده.»

در ادامه آقای اخلاقی؛ مدیرعامل شرکت دمسان رایانه به روی صحنه آمد واز محصول دانالیکا گفت؛ محصولی که با قابلیت تحلیل اطلاعات کاربران وب‌سایت‌ها از جمله رفتار بازدیدکنندگان، پراکندگی جغرافی‌شان، تاثیر محتوای وب‌سایت در فروش محصولات و خدمات، مدت زمان حضور کاربران در سایت، رشد یا کاهش بازدید در زمان‌ها یا مناسبت‌های ویژه، مسیرهای ورود کاربران و فعالیت‌های روزانه‌ی هر کدام به صاحب وب‌سایت کمک می‌کند برنامه‌ریزی مفید در تعامل و افزایش کاربران‌شان داشته باشند. این محصول در قالب سرویس آماده در فضای ابری یا On promise نصب می‌شود: «شرکت دمسان رایانه برنامه‌ریزی کرده که با همکاری آروان، اجازه بده که مشتری‌های CDN آروان با یه کلیک از داخل پنل، دانالیکا رو برای دامین‌شون فعال کنن و از همه‌ی این امکانات استفاده کنن. برای این‌کار از CDN Apps استفاده می‌کنیم که صاحب وب‌سایت نیاز به تغییر صفحاتش نداشته باشه، و از لاگین آروان هم استفاده می‌کنیم که کاربر لازم نداشته باشه برای دیدن گزارش‌ها دوباره لاگین کنه. کاربر هم می‌تونه به‌جای این‌که هزینه‌ی سرویس رو از قبل پیش‌بینی کنه و پرداخت کنه، به‌شکل Pay-As-You-Go برای هر بازدیدکننده از حساب آروانش پرداخت کنه. این سرویس در سال ۹۸ روی پنل آروان قابل استفاده خواهد بود.»

 

  • یک خانواده‌ی یکپارچه‌ی ابری؛ فرصتی برای شراکت و تمرکز بر توسعه‌ی محصول

حامد در پایان این بخش از نامحدودی آرزوهایی گفت که می‌توان در سکوی ابری آروان محقق کرد: «در سال ۹۸، برنامه‌مون اینه که زیرساخت آروان بشه زمین بازی شما. بیایید توی Partner Program آروان و به ما ملحق شید. فقط کافیه که خودتون رو معرفی کنید، بگید که چه‌جوری می‌خواید ارزش ایجاد کنید، تا بشید عضوی از خانواده‌ی آروان. اون‌وقت اسم‌تون میاد در لیست همکاران، ما زیرساخت رایگان در اختیارتون می‌ذاریم، با بقیهPartnerها آشناتون می‌کنیم و فرصت ملاقات ایجاد می‌کنیم. محصول‌تون رو می‌ذاریم کنار محصولات خودمون و براش تبلیغ می‌کنیم. در توسعه‌ی محصولات‌مون، به امکاناتی که شما نیاز دارید اولویت بیش‌تری می‌دیم، و موقع ارایه‌ی محصولات جدید هم شما اولین کسانی خواهید بود که دسترسی خواهید داشت.»

حامد ایروانچی حاصل سکوی ابری آروان را برای کسب‌وکارهای آنلاین، نداشتن نگرانی از هزینه‌های زیرساخت ابری و تمرکز بر شراکت با آروان بیان کرد و خبر از تلاش برای تسهیل فرآیند جذب سرمایه برای ۲۰ استارت‌آپ برتر این خانواده داد: «هدف‌مون اینه که در سال ۹۸ بتونیم برای ۲۰ تا استارت‌آپ برتر این خانواده که محصول‌شون به نتیجه، و البته به درآمد رسیده باشه، از سرمایه‌گذارها به‌طور متوسط ۱۰۰ میلیون سرمایه‌ی اولیه به‌شکل seed money جذب کنیم. چون می‌تونیم برای سرمایه‌گذار باKPI های واقعی وضعیت رو شفاف کنیم که فرآیند جذب سرمایه آسون‌تر بشه.

توافق‌های کلی رو هم با شناسا؛ سرمایه‌گذار گروه مالی پاسارگاد، انجام دادیم. البته از ورود سرمایه‌گذارهای دیگه هم خیلی استقبال می‌کنیم، تا استارت‌آپ‌ها گزینه‌‌های بیش‌تری داشته باشن و انتخاب کنن که با کدوم سرمایه‌گذار می‌خوان کار کنن.»

حامد سخنرانی خود را با این مضمون به پایان رساند: «ما می‌خوایم کسی که می‌خواد باری رو برداره و ارزشی رو خلق کنه، نه به سخت‌افزار فکر کنه و نه به سرمایه. ما براش تبلیغ کنیم و بفروشیم، براش فاکتور صادر کنیم و براش پول بگیریم. می‌خوایم هیچ دغدغه‌ای جز دغدغه‌ی محصول و خلق ارزش نداشته باشه.

در این خانواده مهم نیست که ۴۰ سال سابقه کار دارید یا دانش‌جویید. مهم نیست که سازمانید یا استارت‌آپ. ما هیچ‌جا انحصار نخواستیم، و هیچ‌جا انحصار قایل نشدیم. آروان هم فقط یک عضو از این خانواده‌ست. آرزوی ما، بزرگ‌تر از این‌هاست.»

 

فرهنگی که می‌سازیم تا به آرزوهای‌مان نزدیک‌تر شویم

در مسیر آرزوها، زیرساخت و سرمایه به ما کمک می‌کند اما چیزی که ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند ساختن فرهنگی متمایز است. در بخش پایانی رویداد سوار ابرها ثمین زاهدانی؛ معمار فرهنگ آروان به روی صحنه آمد. ثمین در ابتدا به یادداشتی که در روز جهانی صلح در بلاگ آروان منتشر کرده بود اشاره کرد؛ استارت‌آپ‌ها برای صلح می‌جنگند، نه فناوری!: «من بارها و بارها این یادداشت و خوندم. برای این‌که بهم امید و انرژی می‌ده امید به استارت‌آپ‌هایی که می‌تونن مقدمه‌ی یک صلح سفید بشن. استارت‌آپ‌ها دنیای آینده رو از نو می‌سازن اما نه به‌خاطر فناوری، به‌خاطر فرهنگ‌شون. تخریب خلاقی که باید از دل این فرهنگ بربیاد بیش‌تر از هر چیزی یک بازتعریف از ساختار قدرت و ثروته.

ثمین در ادامه به ویژگی‌های ذاتی استارت‌آپ‌ها اشاره کرد که پشتوانه‌ی آن‌هاست: «استارت‌آپ‌ها به‌دلیل ویژگی فناورانه‌شون کم‌ترین تاثیرگیری رو از قدرت‌های متمرکز دارن و حتا در مواردی ذات فناوری اون‌ها، کنترل‌ناپذیر و نامتمرکزه، و مهم‌تر اون‌که به‌شکل توزیع‌شده و با فراوانی بسیار بالا ایجاد می‌شن.

اگر قدرت‌ها پیش از این می‌تونستن با ایجاد رانت در بخش‌های مختلف بیزینس‌های سنتی، اون بخش‌ها رو تصاحب کنن، در این دنیای «نو»، از تکرار اون نقشه‌ها ناکام خواهند موند. همین‌طور که می‌بینید، جهان پر از مثال از شبه استارتاپ‌های شکست‌خورده‌ی دولتیه.»

ثمین در ادامه به سختی اجرای این رویاها پرداخت و از نمونه‌هایی که در آروان پیاده‌سازی شده مثال زد. از ساختار سازمانی آروان که براساس توزیع‌شدگی قدرت و غیرسلسله‌مراتبی است؛ ساختاری که براساس دو ساختار فلتر و هولوکراتیک طراحی شده است: «در این ساختار برای این‌که مشخص بشه هر کسی چه سهمی در ارزش‌آفرینی شرکت داره بازوبندهای پهلوانی داریم؛ نوساخته، ساخته، خاسته، دلیر، دلاور، رادکسوت و کهن‌کسوت.»

ثمین اشاره کرد که در بازبینی این روند، از تمام آروانی‌ها نظر و مشارکت خواسته شد تا به ساختار نهایی رسید.

پس از بحث «توزیع قدرت»، ثمین به بحث «شفافیت» پرداخت: «شفافیت فقط قسمت‌هایی که از طریقش حق‌مون خورده می‌شد رو تشکیل نمی‌ده. شفافیت ما رو با قسمت‌هایی روبه‌رو می‌کنه که پیش از این خیلی از اون‌ها برای آرامش ما بهمون گفته نمی‌شد؛ شنیدن حرف‌هایی که علاقه‌ای به شنیدنش نداریم یا دیدن واقعیت‌هایی که به حقیقتش شک داریم.

مفهوم «آزادی» همیشه طی قرن‌ها، تضادهای تلخی رو موجب شده. در آروان هم آزادی، آگاهی از مسوولیت رو به همراه داره، آگاهی از این‌که در فرآیند تصمیم‌گیری و انجام کارها، تنهاییم و مسوولی غیر از خودمون نداریم. درنهایت در قبال تمام تصمیم‌هایی که گرفتیم باید پاسخ‌گو باشیم.»

 

پایان

پویا پیرحسینلو؛ هم‌بنیان‌گذار و ناخدای اجرایی آروان در پایان رویداد به روی صحنه آمد و از بودن در مسیر آرزوها گفت: «در ۵۰ سال اخیر 129،864،800 کتاب منتشر شده. از ازل تا الانی که من این‌جام ۱۲۴،۰۰۰ پیامبر روی کره‌ی خاکی اومدن. هزار هزار فیلسوف و نظریه‌پرداز میلیون‌ها میلیون ساعت گفتن، نوشتن و بحث کردن. ما هیچ‌کدوم نیستیم. از هیچ‌کدوم از قبل‌ترها نیت‌مون پاک‌تر نیست. از هیچ‌کدوم از قبل‌ترها سوادمان بیش‌تر نیست. از هیچ‌کدوم از قبل‌ترها اندیشه‌هامون بکرتر نیست. اما می‌خوایم به اندازه‌ی خودمون تلاش کنیم. همینه که خودمون رو در یه اتاق شیشه‌ای گذاشتیم که ببینیدمون، اشکالات و فکرهامون دیده بشن، حرف‌ها و بازخوردهای مستمرتون، جوهر تلاش‌ها و بهبودهای مستمرمون بشن.

چه‌طور می‌شه نسبت به گذشته فروتن و متواضع و دانش‌جو بود، اما گفت که باید یک راهِ تازه رفت؟ یک راه تازه‌ای که شاید بتونه ما رو به آروان‌شهرمون حتا یک قدم، حتا یک قدم نزدیک‌تر کنه.

شاید هیچ‌وقت ما نتونیم آروان‌شهرمون رو بسازیم، ولی آرزمون اینه، وقتی مرگ به سراغ‌مون میاد، از خوش‌حالیِ قدم‌هایی که برداشتیم، چنان تنگ در آغوشش بگیریم، که هرگز زندگی رو چنان چنگ نزده باشیم.

هر کدوم از ما به معنی مطلق واژه، فقط یک «سالک‌» ایم.

جز آسمون که همیشه آروانیه. همه‌ی دنیا رنگ آروانی می‌گیره، وقتی کنار همیم.»

مشاهده ویدیوی کامل رویداد سوار ابرهای ۹۷

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 پاسخ در “سوار ابرهای ۹۷ با ۲۰۰۰ تماشاگر برگزار شد”

  • Avatar for پوریا
    ۶ اسفند ۱۳۹۷ در۸:۰۳ ب٫ظ

    خوشحالم که هستین.منتظر و پر از امید و اعتماد برای دیدن آروان شهرتون هستم.شهری که دارین خشت خشتشو با تلاش و نوآوری و همراهمی یه جمع خوب و صمیمی بنا میکنین.

  • Avatar for محمد
    ۷ اسفند ۱۳۹۷ در۷:۲۵ ب٫ظ

    سلام
    ایکاش فیلم رویداد رو منتشر میکردید

  • Avatar for محمود مقدس
    محمود مقدس
    ۸ اسفند ۱۳۹۷ در۷:۳۵ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید من که کلیپی ندیدم لطفا لینکشو بذارید اکه هست به جز یک تیزر تبلیغاتی چیزه دیگه‌تی دیده نمیشه

  • Avatar for حمید نوروزی
    حمید نوروزی
    ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در۱۲:۴۹ ب٫ظ

    ستودنیه کارتون…آنچنان که مصمم به کار کردن با آروان برای رفع نیازها و قرارگرفتن بعنوان یک همیار برای زیباتر کردن دنیایی که آروانی ها قدم در اون راه گذاشتن… پیروز باشید