امسال هم مثل سال گذشته در روز ۵ اسفند، در رویدادی از نسل جدید راه‌کارهای ابری خودمان رونمایی کردیم. راه‌کارهایی که یک گام دیگر ما را به ارایه اولین راه‌کار ابری کامل ایران نزدیک‌تر می‌کند.

این رویداد که عصر روز شنبه پنجم اسفند در سالن تئاتر شهرزاد در خیابان نوفل لوشاتو برگزار شد، با استقبال قابل توجه اکوسیستم استارتاپی و کسب‌وکارهای اینترنتی مواجه گشت، به شکلی که ظرفیت سالن برنامه کاملا تکمیل شد. خوشحال شدیم که بسیاری از همراهان عزیز آروان را دوباره از نزدیک دیدیم.

سوار ابرها: مالکیت در عصر اینترنت و اشتراک

رویداد سوار ابرها با یک اجرای دو نفره درباره مالکیت در بستر فناوری ابری شروع شد. مالکیتی که کم‌کم رنگ می‌بازد و در همه چیز از خودرو تا رایانه به سمت اشتراک منابع خواهیم رفت.

بعد از دو بازیگر ما، پویا پیرحسینلو هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل ابر آروان به روی صحنه آمد و مجموعه‌ای از توییت‌های انتقادی که در مدت اخیر نسبت به ابر آروان در فضای توییتر منتشر شده بود را خواند، و گفت که دیدن این توییت‌ها سخت‌ترین روزهای او بوده، ولی تمام تلاش تیم ما این است که به قدری خوب عمل کنیم که بهانه و جای هیچ انتقادی باقی نماند.

یک سال خوب

بعد از آن پویا از اتفاقات یک سال اخیر گفت، از جمله حملات منع سرویس توزیع شده که به درگاه‌های بانک پاسارگاد صورت گرفته بوده و ابر آروان آن‌ها را دفع کرده؛ همکاری‌مان با مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات برای دادن سرویس امنیت ابری به وبسایت‌های دولتی؛ و استفاده‌ی نامزدهای مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری از سرویس‌های ابر آروان که حتی در مواردی خود ما متوجه نشده بودیم. و همین‌طور ۴۰۰ هزار بیننده آنلاین سخنرانی رییس‌جمهور روحانی در هفته آخر انتخابات در مشهد که به کمک پلتفرم ویدیوی ابر آروان پخش زنده شد.

یک روز نه چندان خوب

در ادامه برنامه لحظات تلخی داشتیم. پس از هفته‌ها تلاش و برنامه‌ریزی و طراحی یک صحنه و ارایه‌ی بسیار متفاوت، و ساعت‌ها زحمت برای نصب و راه‌اندازی دکور، و تنظیم صدا و ارایه که به‌صورت ویدیو مپینگ پیاده شده بود، در لحظه آخر درست قبل از شروع برنامه، سیستم پخش تصویر و صدای سالن به هم ریخت و متاسفانه ارایه‌ای که می‌خواستیم را نتوانستیم نمایش دهیم. با اینکه ارایه‌ها به درستی به اجرا درنیامد، اما فرهاد فاطمی مدیرفنی ابر آروان به همراه اعضای تیم فنی به روی صحنه آمدند و حرف‌های خودشان را ارایه دادند.

سرویس‌های جدید ابری و بهبودها

فرهاد ابتدا به معرفی کلی سرویس‌های جدید پرداخت و گفت که سرویس‌های جدید زیرساخت ابری کاملا مقیاس‌پذیر خواهد بود و همین‌طور هر کسی به اندازه میزان منابعی که مصرف می‌کند پرداخت خواهد کرد، و در تمامی سرویس‌ها، محاسبه و پرداخت کاملا به صورت Pay-as-you-go خواهد بود.

بعد از کمی توضیحات کلی درباره اتفاقات جدیدی که خواهد افتاد، فرهاد از بچه‌های دیگر آروان دعوت کرد تا هرکدام در مورد بخش خودشان توضیحات فنی‌تر را ارایه دهند. محمد عرفان شمس، مدیر زیرساخت ابری آروان درباره این سرویس جدید گفت، مهرداد پنجه فولادگر جوان‌ترین عضو ابر آروان درباره CDN و امنیت ابری حرف زد، و احمدرضا ملاپور از بهبودهایی صحبت کرد که در پلتفرم ویدیوی ابر آروان اتفاق افتاده است.

راه‌کارهای ابری آروان

محتوا پلتفرم ویدیوی آنلاین زیرساخت ابری امنیت ابری
شبکه توزیع محتوا (CDN) پخش زنده آنلاین پردازش ابری WAF
DNS ابری سرویس پخش ویدیو ذخیره‌سازی ابری DDoS Protection
تبلیغات ویدیویی شبکه ابری Banking CDN

شبکه توزیع محتوا (CDN)

فرهاد گفت که در نسخه سوم سامانه ابر آروان، دسترسی‌پذیری و اطمینان سیستم CDN باز هم بهبود داده شده. در سامانه جدید CDN، تغییراتی که در تنظیمات پنل کاربری داده می‌شود، در کمتر از یک ثانیه با پروتکل امن در تمام سرورهای لبه اعمال خواهد شد.

همین‌طور در سالی که گذشت، ابر آروان پاپ‌سایت‌های جدیدی در IXP های مشهد، شیراز، و تبریز فعال کرده و زمان پاسخگویی به کاربران کمتر شده است. پاپ‌سایت‌های دیگری در اروپا و آمریکا در IXP های مهم قرار گرفته تا تاخیر پاسخ را در نقاط مختلف کاهش دهد، به ویژه در دیتاسنترهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو.

DNS ابری

مهرداد گفت که DNS ابری آروان برای نسل سوم از ابتدا بازنویسی شده تا Latency پاسخ‌ها در سراسر دنیا باز هم کاهش پیدا کند. در نسخه جدید همچنین ویژگی GeoDNS اضافه شده که با آن می‌توان به ازای هر منطقه جغرافیایی یک آدرس IP متفاوت در DNS ابر آروان معرفی کرد. همین‌طور تست سلامت رکوردهای DNS، امکان Failover و توازن بار نوبتی یا Round Robin، و همین‌طور گزارشات و تحلیل DNS قابلیت‌های جدید دیگری است که افزوده شده است.

در ضمن در نسل جدید، امکان دریافت گواهی Wildcard SSL برای تمامی زیردامنه‌های وبسایت به‌صورت رایگان وجود دارد.

پلتفرم پخش آنلاین ویدیویی

احمدرضا، مهندس استریم ابر آروان گفت، به غیر از قابلیت‌های مهم پیشین مثل پخش تطبیقی یا Adaptive Bitrate Streaming که کیفیت پخش تصویر در هر لحظه با سرعت اینترنت کاربر تنظیم می‌شود، در نسخه جدید برای سازگاری بهتر با تمامی دستگاه‌ها مثل موبایل، تبلت، تلویزیون هوشمند، و انواع کامپیوترها، ساختار پخش HLS و DASH پلتفرم را بهبود داده‌ایم و همین‌طور برای پشتیبانی از دستگاه‌های قدیمی که از فناوری Flash استفاده می‌کنند هم استاندارد HDS را هم به پلتفرم اضافه کرده‌ایم. در کنار این‌ها سرعت تبدیل ویدیو هم ۱٫۵ برابر شده است.

پخش زنده (Live Streaming)

احمدرضا از سیستم پخش زنده ابر آروان گفت که بر بستر CDN کار می‌کند و در نتیجه محدودیتی از نظر تعداد بینندگان همزمان ندارد. این سرویس امکان «ماشین زمان» یا Timeshift هم دارد که می‌توان در پخش زنده چند ساعت به عقب برگشت و دوباره تماشا کرد.

سرویس میزبانی و پخش ویدیو (VoD)

احمدرضا اشاره کرد که در یک سال اخیر در پخش VoD قابلیت‌های جدیدی مثل لینک امن و گزارشات پلیر هم اضافه شده است، و ویژگی‌هایی همچون زیرنویس ویدیو، رمزنگاری ویدیوها، و ذخیره‌سازی فشرده‌تر در نسل جدید ارایه خواهد شد.

تبلیغات ویدیویی (Video Ads)

احمدرضا درباره سرویس جدید تبلیغات ویدیویی هم حرف زد. سرویسی که امکان ارائه تبلیغات ویدیویی غیرقابل بلاک را برای صاحبان محتوا فراهم می‌کند.

زیرساخت ابری

زیرساخت ابری مهم‌ترین سرویس جدیدی است که در نسل تازه‌ی سرویس‌های ابر آروان ارایه می‌شود. راه‌کارهای IaaS ابر آروان شامل پردازش ابری، ذخیره‌سازی ابری، و شبکه ابری است. مهم‌ترین ویژگی این سیستم به گفته محمدعرفان، مقیاس‌پذیر بودن منابع و آنی بودن دریافت خدمات است.

به گفته محمدعرفان، در سیستم پردازش ابری کاربران می‌توانند به تعداد دلخواه «ابرک» بسازند، هر ابرک را کنترل کنند، و منابعش را آنی افزایش دهند. ثبت‌نام و دریافت این سرویس و مدیریت آن کاملا آنلاین و آنی خواهد بود.

همین‌طور سیستم ذخیره‌سازی ابری آروان کاملا قابل دلخواه‌سازی برای کاربردهای مختلف است، از میزبانی فایل‌های یک وبسایت با پاسخ‌دهی سریع، تا آرشیو در حجم بالا.

محمدعرفان همین‌طور اشاره کرد که بر بستر زیرساخت ابری آروان، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند برای خود یک شبکه ابری در دل ابر تشکیل دهند. شبکه‌ای که می‌تواند چندین ابرک در دیتاسنترهای مختلف را شامل شود و کنترل آن کاملا در اختیار کاربر باشد.

امنیت ابری (Cloud Security)

به گفته پویا، در یک سال اخیر ابر آروان ۸۷ حمله DDoS یا منع سرویس توزیع شده را دفع کرده است، از جمله حملات سنگینی که به درگاه پرداخت بانک پاسارگاد صورت گرفت. او گفت که در خرداد ماه یک گروه باجگیر بانک‌های مختلف را تهدید به حملات سنگین DDoS کرده بود. برخی بانک‌ها باج مورد درخواست این گروه را پرداختند، و برخی با نپرداختن باج مورد حمله قرار گرفتند. اما بانک پاسارگاد با تکیه بر سامانه مشترک امنیت ابری آروان و شرکت داتین، در مقابل این حملات محافظت شد و آسیبی ندید.

آمارهایی که نمی‌دانیم

در ادامه برنامه، مسعود نیکومنش به روی صحنه آمد و درباره اهمیت آمار گفت. درباره ۲،۳۴۰،۰۰۰،۰۰۰ درخواستی که روزانه از شبکه ابر آروان عبور می‌کند. درباره هفت برابر شدن ترافیک خارجی ابر آروان در روزهایی که تلگرام فیلتر شده بود، به خاطر استفاده بیشتر مردم از برنامه‌های فیلترشکن. درباره ۴۷۵ کاربری که در روز قبل از رونمایی از IE6 استفاده کرده بودند! و درباره اهمیت این آمارها، و بینشی که به ما از کار خودمان می‌دهد.

مسعود درباره پشتیبانی شبانه‌روزی ابر آروان هم صحبت کرد. درباره اینکه سرویس‌های ابر آروان خدماتی به شدت فنی است و در نتیجه پشتیبانان یا در واقع «حامی‌پیشگان» ابر آروان هم از دانش فنی خوبی برخوردارند.

یک داستان واقعی

در قسمت پایانی برنامه ابتدا مصطفی نقی‌پور، از بنیان‌گذاران فناپ و رییس هیات مدیره ابر آروان، آمد و یک داستان واقعی تعریف کرد. داستان شهادت پنج دوست قدیمی در همین هفته از اسفند، سی سال پیش.

بعد از کف زدن حضار به افتخار این شهدا، آقای نقی‌پور از خاطره آشنایی با هسته اولیه ابر آروان و ورود تیم ما به هلدینگ فناپ تعریف.

پس از حرف‌های آقای نقی‌پور، پویا دوباره به روی صحنه آمد و حرف‌های پایانی برنامه را گفت، و از ماندن، و جنگیدن.

یک وعده آروانی

چیزی که ما در فرهنگ ابر آروان واقعا به آن اهمیت می‌دهیم، تلاش و پشتکار، و رشد و بهبود مداوم است. قطعا سال آینده باز هم سرویس‌های جدیدی ارایه خواهیم داد، و این وعده را می‌دهیم که رویداد بعدی ابر آروان یک رویداد بی‌نقص خواهد بود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 پاسخ در “سوار ابرها: رونمایی از نسل جدید راه‌کارهای ابر آروان”

  • Avatar for مجید
    مجید
    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ در۲:۰۷ ب٫ظ

    سلام. سرویس ابرک رو کی میتونیم تست کنیم؟

    • Avatar for مسعود نیکومنش
      مسعود نیکومنش
      ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ در۱۰:۲۷ ق٫ظ

      سلام،
      از سال جدید نسخه‌های آلفا و بتا رونمایی میشه و از خرداد ماه میتونید نسخه نهایی رو استفاده کنید.

  • Avatar for فرید
    فرید
    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ در۵:۱۵ ق٫ظ

    سلام، این سرویس های جدید چی شد پس؟ ما که دیگه پیر شدیم.

    این IaaS که گفتید یک سرویسی مثل DigitalOcean و Linode و Vultr و … هست دیگه درسته؟ در مورد قیمت سرویس ها تصمیمی گرفته شده؟ آیا رقابتی هست؟ مثلا اینهایی که اسم بردم با ماهی 5 دلار یه وی پی اس ابری با 1 گیگابایت رم، یک هسته سی پی یو، 20 الی 25 گیگابایت SSD و یک ترابایت ترافیک میدن، اگه سرویس دهی و قیمت گذاری مناسبی داشته باشید خیلی از مشکلات خیلی از توسعه دهنده ها رو حل می کنید.

    جواب بدید ممنون میشم.

    • Avatar for مسعود نیکومنش
      مسعود نیکومنش
      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ در۶:۰۴ ب٫ظ

      سلام فربد،
      دیروز لندینگ محصولات جدید ابر آروان رونمایی شد.
      لطفا این صفحه رو بررسی بفرمایید و اگر نقطه نظری دارید حتما به ما اطلاع دهید تا بررسی بشه.
      https://www.arvancloud.com/events/ride-the-cloud-2018/
      موفق باشید

  • Avatar for فرید
    فرید
    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ در۱۱:۵۹ ب٫ظ

    ممنون، قیمت ها رو بررسی کردم.
    1 هسته پردازنده و 1 گیگابایت رم، 9 یورو در ماه؟ یعنی بیشتر از 60 هزار تومان؟ همین سخت افزار رو digital ocean و vultr و linode و … میدن 5 دلار (با دلار 6 هزار تومانی هم میشه 30 هزار تومان). تعرفه ها اصلا منطقی نیست.

  • Avatar for محمدعرفان شمسی
    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در۴:۱۲ ب٫ظ

    دوست عزیز سیستم محاسبه ی قیمت ها هم اکنون اصلاح شده است و موردی که گفتید زیر 5 دلار می شود.

  • Avatar for فرید
    فرید
    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ در۳:۵۷ ق٫ظ

    ممنونم، قیمت ها عالی شدن و ارزش خرید بسیار بالایی دارن.
    منتظر لانچ نهایی شما هستیم…