آخر هفته گذشته فرصت مناسبی برای بسیاری از خانواده ها بود تا بتوانند از فرصت تعطیلی شنبه ۹ مرداد استفاده کنند و یک مسافرت چند روزه را تدارک ببیند. بیشتر این مسافرت ها از روز ۵ شنبه ۷ مرداد ماه آغاز و در شنبه ۹ مرداد ماه به پایان رسید. در کنار مسافران، افراد زیاد دیگری هم بودند که سفر نکردن را انتخاب کردند و این زمان را به استراحت و یا انجام کارهای شخصی خود اختصاص دادند.

بررسی رفتار کاربران ایرانی در این فرصت ۳ روزه یعنی پنجشنبه، جمعه و شنبه (۷ تا ۹ مرداد ماه) میتواند خالی از لطف نباشد. البته لازم به ذکر است که این اطلاعات به کمک آمارهای شبکه توزیع محتوا (CDN) ابر آروان و به کمک تحلیل ۳ میلیون کاربر ایرانی استخراج شده است.

 

کاهش کاربران اینترنت

از نظر تعداد کاربران روز جمعه ۸ مرداد ماه نسبت به روز چهارشنبه ۶ مرداد ماه ۲۶ درصد کاهش مصرف اینترنت را نشان می دهد. در حالی کاهش ۲۶ درصد تعداد کاربران در این بازه مشاهده شده که با توجه به الگوهای پیشین چنین کاهشی بسیار بالا به نظر می رسد. به عنوان مثال روز جمعه ۱ مرداد نسبت به روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه تنها با ۷ درصد کاهش تعداد کاربران مواجه بوده است. این مسئله نشان دهنده تفاوت تعطیلی یک روزه با یک تعطیلی طولانی تر است که مردم را بیشتر به سفر ترقیب میکند.

 

تغییر ساعت استفاده

ساعت ۱ ظهر معمولاً شلوغ ترین ساعت اینترنت ایران از نظر تعداد کاربران است، ساعتی که در در ایام تعطیل جای خودش را به ساعت ۱۰ شب میدهد. به طور کلی در روزهای تعطیل از پیک مصرفی که بین ساعات ۱۱ تا ۱۶ مشاهده می شود خبری نیست و روند کاهشی تعداد کاربران (پس از پایان ساعات اداری) در این ایام از ساعت ۱۸ افزایش یافته و در ساعت ۲۲ به اوج خود می رسند.

 

 

 

همچنین تغییر ناچیزی نیز در وسیله مورد استفاده مشاهده میشود، به طوری که استفاده از کامپیوتر از ۲۵ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته و در نتیجه موبابلها و تبلت ها سهم بیشتری را به خود اختصاص میدهند.

 

 

 

 

جست و جو در اینترنت

کلماتی کلیدی جست وجو شده در وب نیز تغییرات جالبی را نشان میدهند. به طور مثال جست وجوی «وضعیت راههای کشور» و «وضعیت جاده چالوس» به لیست بیشترینها کلمات جستوجو شده اضافه شده است. همچنین ترافیک وب سایت های سرگرمی نسبت به وب سایت های مربوط به مشاغل افزایش یافته و پیشی گرفته است.   

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *