آروان‌کلاد

شایان رضایی، ر اهبر دیتاسنتر و محمد عرفان شمسی، محصول‌بان سرور ابری آروان در پنجمین رویداد سوار ابرها ‌(RTC 22)، از افتتاح بامداد به‌عنوان اولین دیتاسنتر اختصاصی ابر آروان خبر دادند.

محمد عرفان شمسی، محصول‌بان سرور ابری آروان در این مورد توضیح داد: «دیتاسنتر بامداد، اولین دیتاسنتر اختصاصی ابر آروان در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی پیام و به‌کمک نتیکس، از پارتنرهای ابر آروان، به‌ بهره‌برداری رسید. امروز AZ1 بامداد افتتاح شده است و در آینده AZ2 هم در این دیتاسنتر افتتاح می‌شود تا کسب‌وکارها بتوانند سناریوهای Multi AZ را راحت‌تر پیاده‌سازی کنند.»

به‌گفته‌ی محصول‌بان سرور ابری آروان در دیتاسنتر بامداد علاوه‌بر سخت‌افزارهای نسل دو و سه، ابرک‌های CPU Optimize وMemory Optimize  هم ارایه می‌شود. هم‌چنین در کنار Network Storage، سرویس Local Storage هم برای ابرک‌های این دیتاسنتر ایجاد شده است. فضای ذخیره‌سازی Network Stroage آروان در بامداد تا ۱۲ هزار IOPS و با Latency کم تر از 5 ms ارایه می‌شود. به‌علاوه امکان ارایه‌ی Local storage با تاخیر کمتر از ۱ میلی‌ثانیه  و تا ۳۰ هزار IOPS هم در این دیتاسنتر وجود دارد.»

شایان رضایی، راهبر دیتاسنتر با بیان‌ این‌که ساخت دیتاسنتر بامداد براساس استانداردهای پیش‌ساخته و با استفاده از کانتینرهای ۴۰ فوت و با در نظر گرفتن Modularity انجام شده است، گفت: «در فاز اول توانستیم ۱.۶ مگاوات برق برای دیتاسنتر فراهم کنیم که این میزان برق برای ۶ ماژول ۳۰ رکی با توان ۵.۵kWs یعنی روی هم ۱۸۰ رک با توان ۲۵Amps  در نظر گرفته شده است.»

راهبر دیتاسنتر ابر آروان درباره‌ی اقداماتی که برای پایداری برق بامداد انجام شده است، توضیح داد:‌ «طراحی ژنراتورها با سه Source متفاوت انجام شده که در شرایط اختلال برق در هر لایه، وجود لایه‌های دیگر فعالیت مستمر بامداد را تحت تاثیر قرار ندهد. حتا مسیر کابل‌کشی‌ها و تابلوهای برق و ATS در هر سه Source متفاوت هستند. علاوه‌بر این UPSها هم باعث می‌شوند دیتاسنتر در شرایط مختلف به‌شکل پایدار فعالیت کند.»

ظرفیت بالای Cooling بامداد

او ادامه داد:‌ «Coolingهای نصب شده در دیتاسنتر  بامداد ۱۲۰ تن یا ۱۴۴۰۰۰۰btu  در ساعت ظرفیت دارند که مثل رک‌ها از سه Source متفاوت تامین می‌شوند. برای کاهش مصرف برق و استفاده از انرژی پاک، قابلیت بهره‌برداری از Free Cooling در سایت بامداد طراحی شده است؛ یعنی کانتینرها طوری طراحی شده‌اند که هوای محیط را بعد از چند مرحله فیلتر، بدون غبار  وارد کانتینر IT کنند.»

ارتباط بامداد با دو مرکز اینترنتی زیرساخت از سه مسیر

بخش پایانی صحبت‌های شایان رضایی به پایداری اینترنت دیتاسنتر بامداد اختصاص داشت: «بامداد از سه مسیر با دو مرکز اینترنتی زیرساخت در ارتباط است. دو مسیر با فیبرنوری اختصاصی به پاپ‌سایت شرکت ارتباطات زیرساخت واقع در منطقه ویژه‌ی اقتصادی پیام متصل است. به‌علاوه بامداد از یک مسیر دیگر با فیبر اختصاصی شرکت فناپ تلکام به مرکز زیرساخت کرج متصل شده است تا همه‌ی تدابیر لازم برای اختلال یا خرابی احتمالی درنظر گرفته شده باشد.»

دیتاسنتر سهراب در اصفهان در صف بهره‌برداری

محمد عرفان شمسی، محصول‌بان سرور ابری آروان در ادامه درباره‌ بهره‌برداری از نسل جدید دیتاسنترهای ابر آروان در ایران و اروپا، گفت:‌ «از مهر سال گذشته فروغ را در تهران راه‌اندازی کردیم. سپس از ابتدای دی ۱۴۰۰، شهریار در تبریز به زیرساخت ابری آروان اضافه شد. از امروز هم علاوه‌بر بامداد، سیمین در تهران دردسترس است. علاوه بر آن امسال سهراب را در اصفهان افتتاح خواهیم کرد و در سال ۱۴۰۲ هم سراغ سعدی در شیراز می‌رویم.»

او هم‌چنین از افزایش منابع سخت‌افزاری دیتاسنتر هرمان در هلند و اضافه‌شدن یک‌ دیتاسنتر جدید در اروپا به زیرساخت بین‌الملل سرور ابری آروان در آینده‌ی نزدیک خبر داد.

سخنرانی شایان رضایی و محمد عرفان شمسی در پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) را در ویدیو زیر تماشا کنید:

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *