بارها در حادثههای غیرمنتظرهای مانند زلزله، سیل، خطای انسانی و جنگ دربارهی خطر از دست رفتن دادهها در شرکتهای فناور شنیدهایم. این کسبوکارها که مبتنیبر ارایهی خدمات به کاربر نهایی آنلاین طراح شدهاند، ممکن است در حادثهها و بحرانهای غیرمنتظره، زنجیرهی ارتباط آنلاینشان با کاربرانشان قطع شود یا آسیب ببیند. بدترین خسارت در چنین روزهایی، آسیب به اعتماد مخاطبان نسبت به آن کسبوکار است. اما آیا فرآیند پیشرفتهای فناورانه به همینجا متوقف میشود؟ پاسخ بدیهی «خیر» است. کسبوکارهای ارایهدهندهی محصولات ابری با نگهداشت دادهها در وضعیت گرم و سرد (Coldstandy و Hot Standby) و با هدف کاهش ریسک از دادهها (Data Loss) و قطع سرویس (Downtime) این سازوکار را فراهم میکنند.
آروانکلاد چگونه با نگهداشت دادهها به کسبوکارها کمک میکند؟
آروانکلاد در بخشی از راهکار Disaster Recovery، نگهداشت دادهها را در وضعیت آمادهباش (HotSite) انجام میدهد و ذخیرهسازی سرد هم بهزودی به محصولاتش اضافه خواهد شد. بهعلاوه، آروانکلاد با ذخیرهسازی چندشهری و جلوگیری از تغییر دادهها در روزهای حادثههای غیرمنتظره، به تداوم کسبوکارها کمک میکند:
اگر بهطور دقیقتر بخواهیم به مزایای سرویس نگهداشت گرم و سرد توجه شود، نیاز است هرکدام از این موارد بهطور جداگانه توضیح داده شود:
نگهداری دادهها با دمای گرم و سرد به چه مشکلی پاسخ میدهد؟
وضعیتی را در یک روز بحرانی یک کسبوکار فناورانه تصور کنید؛ خبرهای متعدد با تصویرهایی دربارهی از دست رفتن وبسایتهای یک کسبوکار در شبکههای اجتماعی و سپس در رسانهها منتشر میشود. تماس با مرکز ارتباط با مشتریان یک کسبوکار افزایش مییابد. نگرانی و اعتراضها بیشتر میشود و درنهایت نمایندهی برند مقابل دوربینها میآید و از وضعیت نگهداشت دادهها در دو دمای سرد و گرم میگوید و به مخاطبهایش از Failover یا همان ویژگی جایگزینی فوری میگوید که بهدلیل Hot Standby شدن دادهها در سازوکار DRaaS به تداوم کسبوکارها کمک میکند. از این گزاره بهنظر میرسد که دادههای در دو دمای گرم و سرد نگهداری میشوند. اما توضیح و تفاوت این دماها به چه معناست؟ چرا مهم است که دربارهی توضیح تخصصی هرکدام از این موارد بیشتر بدانیم؟ و کاربردهای هر کدام از آنها را بدانیم؟
نگهداشت سرد (Cold Standby):
این نوع نگهداشت، پس از انجام فرآیند ذخیرهسازی از شبکه بهشکل کامل جدا میشود. وضعیتی که بهنظر میرسد شبیه ذخیرهی دادهها روی یک نوار یا یک آرشیو برای روز مباداست. به همین دلیل این نوع نگهداشت داده، میزان زمان بیشتری برای وارد مدار شدن نیاز دارد. اما این بخشی از آن نوع ذخیرهسازی است که مانند یک صندوق امن به کاربرها کمک میکند تا از داشتن یک پشتیبانی امن خیالشان جمع باشد!
نگهداشت سرد، یک سازوکار بازیابی پس از بحران است که در آن یک سیستم مشابه، بهعنوان پشتیبان برای سیستم اصلی در نظر گرفته میشود. نکتهی کلیدی اینجاست که سیستم دوم و پشتیبان در ColdStanby تا زمانی که نیاز به آن باشد، خاموش و غیرفعال باقی میماند.
سرویس نگهداشت گرم (HotStanby):
این نوع سرویس یک نوع محیط پشتیبان کاملن آماده است که در هر لحظه میتواند عملیات را از سر بگیرد و زمان بازیابی در آن بسیار کوتاه است. به این معنا، سیستم پشتیبان بهطور مداوم درحال اجرا و همگامسازی با سیستم اصلی است. این سیستم پشتیبان همیشه آمادهی جایگزینی فوری سیستم اصلی است و به این ترتیب، زمان Downtime در آن به حداقل میرسد و فرآیند ارتباط کسبوکار و مشتریهایش متوقف نمیشود.
امکان نگهداشت دادهها در وضعیت گرم، کمک میکند که کسبوکارها در زمان حادثههای غیرمنتظره، تداوم داشته باشند. این زنجیرهی نگهداشت دما در کنار ذخیرهسازی چندشهری، بازیابی گامبهگام پس از فاجعه به کسبوکارها کمک میکند تا از مهمترین داراییشان یعنی اعتماد مشتریها مراقبت کنند. برای دریافت راهنمایی چگونگی استفاده از برنامهی Disaster Recovery به وبسایت آروان مراجعه کنید.



