با تلاشهای چند سال گذشته، امید بود سال ۱۳۹۸ برای استارتآپها و کسبوکارهای آنلاین، سال رسیدن به آرزوها باشد، سالی که با مجموعه اتفاقات خارج از پیشبینی سیاسی، زیرساختی و اجتماعی، تمام معادلات را برهم زد؛ کسبوکارهایی بیرونق و تعطیل شدند، معدود کسبوکارهای رونق یافتند و کسبوکارهایی با سختی بسیار برای ادامهی مسیر در تلاش ماندند.
تا جایی از قصهی ۹۸ دغدغهها و مشکلها بهسمت «زیرساخت ارتباطی کشور» نشانه میرفت. بهگونهای که وبسایتها و کسبوکارهای آنلاین، تقریبن در هر ماه با یک اختلال شدید در زیرساخت اینترنت مواجه بودند؛ اختلالاتی که از کمتر از ۵ دقیقه تا ۱۰ ساعت تجربه شدند.
اما زیرساخت اینترنت، تنها مشکل وبسایتها و کسبوکارهای آنلاین ایرانی نبود، در سمت دیگر، حملات گستردهی سایبری و حملات DDoS آنها را نشانه گرفته بودند. براساس اطلاعات حملاتی که زیرساخت ابر آروان با آنها مقابله کرده است:
وبسایتها و کسبوکارهای آنلاین ایرانی با میانگین ماهانه بیش از ۱۰،۰۰۰ حملات مرسوم وب، بیش از ۱۰ حمله DDoS لایه ۳ و ۴، همچنین بیش از ۵۰ حملهی DDoS لایه ۷ روبهرو بودند.
حمله به فینتکها در اواخر شهریور، حملات گسترده DDoS با سواستفاده از MTProxyهای تلگرام در اواسط آبان و حمله به زیرساختهای ارتباطی کشور در اواخر بهمن سه نمونه از بزرگترین حملات امسال بودند.
در ادامه، قصهی تلخ امسال از قطعی اینترنت، نه تنها شوک بالایی برای تمامی آنهایی بود که میخواستند با فناوری به نجات کشور بیایند، که به مسیر پیموده شدهی بسیاری از کسبوکارها، لطمههای جبرانناپذیری وارد کرد.
اطلاعات زیرساختی ابر آروان نشان میدهد که ۱۸،۰۰۰ کسبوکار کوچک در جایگاه بزرگترین بازندگان اکوسیستم در قطعی اینترنت، نتوانستند تا مدتی پس از اتصال اینترنت به جایگاهی که پیش از آن ساخته بودند، برگردند.
روایت پایانی سال ۹۸، فقط به اتفاقات سیاسی و زیرساختی ختم نشد که در انتهای سال -که چشم امید بسیاری از کسبوکارها به رونق شب عید بود- حضور ویروس کرونا، منجر به کسادی بسیاری از کسبوکارها شد.
بلیت برنامههای سرگرمی و سفر با بیشترین کاهش روبهرو بودند و در جایگاه بعدی، سفارش آنلاین غذا و تاکسی آنلاین بیشترین رکود را تجربه کردند. در نقطهی مقابل، ترافیک سوپرمارکتهای آنلاین و سرویسهای تماشای آنلاین ویدیو به رشد دو برابری رسیدند.
در گزارش سال ۹۸ ابر آروان در کنار پرداختن به مواردی که گفته شد و اطلاعات تکمیلی که در فایل کامل این گزارش آمده است، به تحلیل رفتار کاربران در استفاده از کسبوکارها و سرویسهای آنلاین پرداختیم.
براساس میانگین پیک ترافیکی مشتریان ابر آروان در هر دستهی کسبوکاری میتوانید ببینید که کاربران در چه ساعاتی از روز، بیشتر از چه سرویسهای آنلاینی استفاده میکنند.
برای دریافت فایل کامل گزارش سالانه ابر آروان روی لینک زیر کلیک کنید.
در پایان، اگرچه سال ۹۸ با ناباوریها و سختیهای بسیار و خارج از توصیفی سپری شد، ما همچنان محکوم به امیدیم؛ برای ساختن آیندهای که به آن چشم دوختهایم. با امید به اینکه سال ۹۹ با آرامش و اطمینان بیشتری بتوانیم مسیرمان را بپیماییم.
12 پاسخ در “گزارش سال ۹۸ ابر آروان؛ از ۱۸هزار کسبوکار آسیبدیدهی قطعی اینترنت تا تاثیر ویروس کرونا”
جالب و مفید بود????
اطلاعات جالبی و مفیدی بود ، کاش اون قطعی هیچ وقت پیش نمیامد و هرچه زود تر کرونا بره تا زودتر کسب کار ها جون بگیرن
دلیل اصلی کوچ ما به ابرآروان دقیقا همین اتفاقات بود که خدا را شکر راضی هستیم و امیدواریم که روز به روز قویتر و پایدارتر در خدماتتون بشید و اکوسیستمتون پویاتر بشه تا خیال کسب و کارهای داخلی را از خدمات ابری آسوده کنید.
موفق باشید…
گزارش خوبی بود. ممنون از انتشار اطلاعات مفیدتون
#شفافیت
یکی از ویژگی های خیلی خوب آروان
چرا قطعی اینترنت خارج در آبان ماه و اجبار ببشتر سایت ها به استفاده از هاست های بی کیفیت داخلی و خدمات ابرآروان چیزی نگفتید؟
تولید محتوای خیلی جالب و مفیدی بود از جزئیات در سال 98 .
سپاس از شما .
اطلاعات متخصر و کاربردی بود. سپاس از ابر آروان
واقعا این کارتون ارزشمنده. متشکرم
سلام
تا یک جایی سیل میاد یا زمین لرزه میشه سریع دولت به کمک میره و اعتبار خرج میشه اما هیچ کسی به فکر سیل و زمین لرزه های کسب و کارهای آنلاین نیست.
خدا به هم ما صبر عنایت کند.
چقدر خوبه که این اطلاعات رو با کاربران به اشتراک میذارید، این فرهنگی که به تازگی شکل گرفته و شرکت ها این دیتارو منتشر میکنند خیلی کار خوب و جالبی هست..امیدوارم که ادامه دار باشه
فارغ از اطلاعات مفید، طراحی گرافیگی فوق العاده خوبی داشت و حسابی وقت گذاشته شده بود روی کار..