آروان‌کلاد

[…]

فرهاد فاطمی، کارشناس امنیت سایبری، دراین‌باره در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» با بیان اینکه امنیت، موضوع کاملا صددرصدی نیست که بتوان گفت امنیت به‌طور کامل و قطعی حاکم است و این مسائله‌ای است که در تمام دنیا وجود دارد، افزود: اما با برخی اقدامات و پیشگیری‌ها می‌توان امنیت را در بانک‌ها تا حد زیادی افزایش داد و جلوی نفوذ هکرها و سارقان را در بحث اطلاعات گرفت. او با بیان اینکه امنیت شبکه بانکی از دو جنبه قابل بررسی و دارای اهمیت است گفت: امنیتی که از سوی شبکه بانکی باید رعایت شود و امنیتی که خود کاربر باید مورد توجه قرار دهد. اما در نهایت هر دو جنبه این زمینه را ایجاد خواهد کرد که امنیت حساب کاربران و شبکه بانکی افزایش یابد.

وی افزود: کاربران بانکی باید توجه داشته باشند که رمز کارت یک موضوع محرمانه است و فقط باید در اختیار دارنده حساب باشد، ضمن اینکه این رمز باید به گونه‌ای انتخاب شود که به راحتی قابل حدس نباشد.

در کل افراد باید از اطلاعات حساب بانکی‌شان به خوبی نگهداری کنند. او جنبه دیگر امنیت شبکه بانکی را در خود بانک و مجموع نظام بانکی عنوان کرد و افزود: با توجه به زیرساخت‌های بانکی که دارای پیچیدگی‌های زیادی است، به‌طور معمول، هکرها و سارقان اطلاعات نمی‌توانند به راحتی به آن نفوذ کنند.

بنابرین هکرهایی که به حساب بانکی دسترسی پیدا می‌کنند، همواره خود کاربران را مورد حمله قرار می‌دهند و از این جهت اگر هم حملاتی در این فضا انجام شود، حمله به کاربر بانک است و بخش زیادی از آن برمی‌گردد به این موضوع که کاربران نکات امنیتی را رعایت نکرده‌اند و شرایط سوءاستفاده را برای سارقان اطلاعات فراهم کرده‌اند. او بر این باور است که در چنین شرایطی ممکن است هکرها از طریق وارد کردن ویروس، تعداد زیادی از کاربران را مورد هجمه قرار دهند و حساب‌شان را دچار مشکل کنند. به گفته او توصیه می‌شود که اقدامات پیشگیرانه و امنیتی هم از سوی بانک‌ها و هم از طرف کاربران بانکی مورد توجه باشد تا سطح امنیتی در نظام بانکی نیز در حد زیادی افزایش یابد و شاهد نفوذ هکرهای احتمالی و سرقت از حساب‌های بانکی در این بخش نباشیم.

[…]

بانک‌های کشور امن هستند