Fبه‌تازگی ایمیل‌هایی از ده‌ها کسب‌وکار ایرانی منتشر شده است که در آن، کسب‌وکارها به ایمیل‌های مراجع قضایی پاسخ داده‌اند. به‌طور معمول در تمام نقاط جهان این دست ایمیل‌ها به کسب‌وکارهای اینترنتی به‌ویژه پلتفرم‌ها و ارایه‌دهندگان خدمات زیرساختی ارسال می‌شود و این سرویس‌دهندگان موظف هستند نسبت به قوانین وضع شده از سمت نهادهای نظارتی مناطق و کشورهایی که در آن‌ها سرویس می‌دهند، پاسخ‌گو باشند. در این بین، چند ایمیل از ابر آروان نیز منتشر شد که منجر به واکنش‌ در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است؛ در ادامه در این‌باره توضیحاتی ارایه می‌دهیم.

ابر آروان تنها بر سرویس‌های خود دسترسی و نظارت داشته و تنها امکان قطع سرویس ابری کاربران خود را دارد. در این فرآیند، انجام حکم قضایی به معنای قطع سرویس ابری کاربران است و نه اعمال فیلترینگ اینترنت. این قطع سرویس در محصول CDN / DNS روی دامنه کاربر و در سرویس زیرساخت ابری، روی IP ابرک (سرور ابری) کاربر انجام می‌شود.

 

شرایط استفاده از خدمات ابر آروان و پاسخ‌گویی به نهادهای قضایی

ابر آروان در بیانیه‌ها، توضیحات و صفحات شرایط استفاده از خدمات امکان قطع سرویس به‌دلیل گزارش از سمت نهادهای قانونی داخلی و بین‌المللی را عنوان کرده و به اطلاع کاربران خود رسانده است. همان‌طور که در صفحه شرایط استفاده از خدمات (Terms of Services) در سایت ابر آروان آمده است، اگر گزارش یا حکم قضایی از یکی از مراجع ذی‌صلاح داخلی یا بین‌المللی دریافت شود، ابر آروان پس از صحت‌سنجی، نسبت به قطع سرویس مشترک اقدام می‌کند. این قطع سرویس تنها محدود به استفاده از سرویس‌های ابر آروان از سوی کاربر است و هیچ ارتباطی به فیلترینگ اینترنت یا مواردی از این دست ندارد.

 

گزارش شفافیت ابر آروان؛ گزارش‌دهی پیوسته، شفاف و عمومی درباره‌ی درخواست‌های قضایی

ابر آروان مانند کسب‌وکارهای معتبر بین‌المللی هم‌چون Cloudflare، Dropbox، WordPress، Apple و Twitter در صفحه گزارش شفافیت خود، میزان درخواست‌ها، دستور‌ها و شکایت‌های ارسال شده از سوی مراجع قضایی و نهادهای نافذ داخلی و بین‌المللی و شیوه‌ی پاسخ به آن‌ها را در سه دسته‌‌ی «حق مالکیت»، «دستور قضایی» و «سواستفاده» به‌شکل عمومی منتشر می‌کند.

در این فرآیند اجرایی، پس از دریافت ایمیل مسدودسازی، تا جای ممکن تلاش می‌شود ابتدا به کاربر اطلاع داده شود، سپس در مواقع نیاز و در صورت امکان، به کاربر در زمینه‌ی انتقال اطلاعات و تهیه‌ی نسخه پشتیبان از دیتا کمک و درنهایت عطف به دستور قضایی، سرویس‌دهی به کاربر بر بستر ابر آروان متوقف می‌شود.

هم‌چنین لازم به ذکر است طبق ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه‌ای، اگر کسب‌وکارها «از اجرای دستور کارگروه (کمیته) یا مقام قضایی خودداری کنند، منحل خواهند شد.»

 

شیوه پاسخ‌گویی

مورد دیگری که منجر به واکنش عده‌ای از مخاطبان شده بود، لحن و ادبیات ابر آروان در پاسخ به یکی از ایمیل‌های قضایی بوده است. ما می‌پذیریم که در برخی از مکاتبات‌مان، لحن صحیحی نداشته‌ایم و از این بابت، متاسفیم و عذرخواهی می‌کنیم.

اگرچه در این فرآیند احتمال اشتباه همیشه وجود دارد، تلاش می‌کنیم با بهبود مستمر، دقیق‌تر به این موارد پاسخ دهیم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 پاسخ در “توضیح ابر آروان درباره‌ی شیوه‌ی پاسخ‌گویی به نهادهای قضایی”

  • Avatar for محمدعلی
    محمدعلی
    ۲۰ آبان ۱۴۰۱ در۳:۰۰ ب٫ظ

    به شدت با زدن کسب و کار های داخلی مثل ابرآروان با این دلایل که از عهده اونها خارجه مخالفم
    چرا نمیخوایم قبول کنیم که هر شرکتی بجای ابرآروان بود همین رویکرد رو میداشت ؟
    کاش بچه های اهل فن و همینطور بقیه شرکت های دیگه که میدونن این انتظارات اشتباه هست و همینطور سرویس دهی ابرآروان ربطی به فیلترینگ نداره میومدن و این موضوع رو برای بقیه شفاف سازی میکردن .
    جدا از این از ابرآروان هم انتظار میره سریعتر و قوی تر این موضوعات رو پاسخ بده و شفاف کنه .

    • Avatar for ف مهراد
      ف مهراد
      ۸ بهمن ۱۴۰۱ در۰:۳۱ ق٫ظ

      برای شفاف سازی مورد آروان واقعا نیاز به اهل فن نیست، کافیه طرف منطقی باشه 🙂 جدای از اون، چرا انتظار دارید شرکت‌های دیگه بیان و شفاف سازی کنن؟ با دیدن رفتارشون توی این دو سه ماه میشه فهمید که خیلیاشون به این شرایطی که برای آروان پیش اومد به چشم فرصت نگاه کردن. میدونن آروان اگه مث همیشه قوی بمونه کسی سمت خدمات بی‌کیفیت اونا نمیره.

  • Avatar for ف مهراد
    ف مهراد
    ۸ بهمن ۱۴۰۱ در۰:۱۷ ق٫ظ

    خیلی بامزه‌ست که تو همه جای دنیا اگه کسب و کارها مطیع قانون کشورشون باشن خوب و نایسه، اما توی ایران یه کسب و کار مطیع قانون کشورش باشه هزار جور برچسب ناجوانمردانه بهش می‌زنن. آروان باید چکار می‌کرده؟ هر کسب و کاری توی هر کشوری بود همین کار رو می‌کرد. اگه آروان یه سرویس یه مشتری خاص رو بنا به دستور قضایی بسته، شرکت‌های آمریکایی پرچمدار فناوری که 100برابر آروان بزرگن هزار جور اطلاعات و دیتا از کاربراشون میدن به ان‌اس‌اِی. اونجا «حتما یه چیزی میفهمن که این کارو میکنن»، اما اینجا «دارن به فیلترینگ کمک میکنن»؟
    با دیدن سطح دُگم بودن بعضیا، آدم یاد توصیفاتی میفته که جلال توی «غرب زدگی» از بعضی شخصیت‌ها می‌کنه.