سایفرسوییت آروان‌کلاد

سازمان گزارش‌گران بدون مرز در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۱، در گزارشی با موضوع محدودیت‌ اینترنت در ایران، از ابر آروان درخواست کرد به همکاری با دولت ایران در راستای محدودیت اینترنت پایان دهد. این در حالی است که ابر آروان ارایه‌دهنده زیرساخت یکپارچه‌ی ابری است و شرکت‌های ابری نمی‌توانند نقشی در ساختار یا محدودیت اینترنت داشته باشند.

جوابیه‌ی ابر آروان به گزارش سازمان گزارش‌گران بدون مرز به شرح زیر است:

منتشر شده در تاریخ ۵ مهر ۱۴۰۱

با تشکر بابت اعمال جوابیه‌ی ابر آروان در نسخه‌ی انگلیسی و فرانسوی گزارش آن سازمان با عنوان «Iran censor protest coverage by shutting down Internet» در تاریخ ۲۸ ژوین ۲۰۲۲، اما این تغییرات در نسخه‌ی فارسی با عنوان «جمهوری اسلامی ایران اعتراض‌ها را با کمک شرکتی که در اروپا نمایندگی دارد سرکوب می‌کند» اعمال نشده است و هم‌چنان در نسخه‌ی انگلیسی و فرانسوی این گزارش گزاره‌های اشتباهی وجود دارد که در ادامه به تبیین آن خواهیم پرداخت.

با توجه به جوابیه‌‌ی ارسالی، گزاره‌های گزارش انگلیسی و فرانسوی هم‌چنان نیاز به تغییراتی دارد، چرا که این گزارش‌ها، هنوز ابر آروان را در پروژه‌ی اینترنت ملی دخیل می‌داند و از ابر آروان می‌خواهد که در این پروژه سهمی نداشته باشد. حال آن که هیچ‌گاه ابر آروان هیچ نقشی در پدیده شوم «اینترنت ملی» ندارد و به‌لحاظ فنی و با توجه به ساختار اینترنت در ایران هیچ ارایه‌دهنده سرویس ابری نمی‌تواند در محدودیت یا مرزکشی یا سانسور اینترنت نقش داشته باشد. موضوعی که در گزارش قبلی نیز به صراحت به آن اشاره شده بود.

ما معتقدیم شهروندان ایرانی حق دارند مانند تمام مردم دنیا به اینترنتی آزاد، پرسرعت و پایدار دسترسی داشته باشند. در این مسیر تلاش کرده‌ایم با ارایه گزارش شفافیت، گزارشهای دورهای از وضعیت زیرساخت‌های اینترنت ایران، و نمایش برخط وضعیت اینترنت ایران در رادار آروان مردم ایران را نسبت به محدودیت‌ها و اختلالات اینترنت آگاه کنیم. گزارش‌های ما منبع بسیاری از خبرگزاری‌ها از جمله BBC، شرق، ایرنا، دیجیاتو، پیوست، زومیت و ده‌ها نشریه دیگر بوده است.

اینترنت ایران به‌شکل انحصاری از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت وارد کشور می‌شود و این شرکت اینترنت را بین اپراتورهای همراه (همراه‌اول، ایرانسل و رایتل) و ثابت (آسیاتک، شاتل، رسپینا، های‌وب، افرانت و … ) توزیع می‌کند. در لایه‌ی بعد اینترنت از سوی این شرکت‌ها به مردم و دیتاسنترها می‌رسد. ابر آروان و سایر سرویس‌دهندگان ابری در لایه‌ای هستند که فقط مصرف‌کننده‌ی اینترنت به شمار می‌آیند. به همین دلیل است که خدمات ابری به شدت به ارتباطات پایدار و اتکاپذیر اینترنت وابسته هستند. بنابراین تمامی خدمات دهندگان ابری و خدماتشان نمی‌توانند نقشی در محدودیت یا قطعی اینترنت داشته باشند. در تصویر زیر به وضوح می‌توانید ساختار اینترنت ایران را مشاهده کنید.

آروان‌کلاد به عنوان یک سرویس دهنده‌ی ابری بین‌المللی، که بیش از ۱۰۰ هزار مشتری از ۳۸ کشور جهان دارد مانند سایر ارایه‌دهندگان خدمات ابری همچون هتزنر، کلادفلر، آمازون و دیجیتال اوشن، در لایه‌ا‌ی از ساختار خدمات زیرساختی قرار دارند که آن‌ها را در رده مشتریان و مصرف‌کنندگان اینترنت قرار می‌دهد. در نتیجه سرویس‌دهنده‌های ابری نه‌تنها در ایران بلکه در تمام جهان نمی‌توانند تاثیری در کیفیت، اختلال و قطع اینترنت داشته باشند. در واقع خدمات ابری یکی از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی دنیای دیجیتال است و اختلال اینترنت نقشی مخرب در فعالیت شرکت‌های ابری از جمله ابر آروان دارد.

علاوه بر آن سهم ابر آروان از میزبانی زیرساخت ذخیره‌سازی و پردازشی ایران ناچیز است. کل سرویس‌های ابری ابر آروان در کم‌تر از ۳ درصد دیتاسنترهای کشور میزبانی می‌شود. در حالی‌که در گزارش شما گزاره‌ی کاملن نادرستی مبنی بر پیشرفت چشم‌گیر اینترنت ملی از زمان درگیر شدن ابر آروان وجود دارد.

طبق ادعایی که در مقاله شما مطرح شده این است به طور کلی هر نوع ترویج میزبانی در داخل ایران کمک کننده و تسهیل کننده قطع اینترنت در ایران است.

این گزاره به شکل ۱۰۰٪ غلط است. به ۲ مورد زیر دقت کنید:

۱. دولت مرکزی ایران در زمان‌های مختلف (از جمله اعتراضات اخیر – مهر ۱۴۰۱) از طریق وایت لیست کردن، DNS Poisoning و دستکاری BGP دست به محدودسازی گزینشی اینترنت زده است، بدون آن که برایش اهمیتی داشته باشد که یک وب‌سایت مهم در داخل یا خارج ایران میزبانی شود. در واقع دولت ایران می‌تواند مشخص کند دقیقن چه وب‌سایت‌هایی دردسترس باشند و چه وب‌سایت‌هایی دردسترس نباشند، و این یعنی اهمیتی ندارد که میزبانی آن در داخل یا خارج از کشور یا از سوی چه پروایدری است.

همه‌ این‌ها نه فقط از امروز، که از سال‌ها پیش در شبکه ایران قابل تنظیم بوده و هست و هیچ ارتباطی به گسترش دیتاسنترهای داخل کشور و زیرساخت‌های ابری ندارد. پویا پیرحسینلو هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل ابر آروان در ابتدای مراسم سوار ابرهای ۱۴۰۱ به تفصیل این موضوع را تشریح کرد.

۲. به فرض آن که دولت مرکزی بخواهد ایران را ایزوله و تمام درگاه‌های ورودی اینترنت را مسدود کند اما اجازه دهد دیتاسنترهای داخلی فعال باشند، باز هم سرویس‌های ابری تاثیری در کاهش هزینه‌های اجتماعی این طرح نخواهند داشت. سرویس‌های ابری خود سرویس‌گیرنده از دیتاسنترها هستند و بود و نبودشان تفاوتی در این تصمیم نخواهد داشت. ابر آروان کم‌تر از ۳ درصد از فضای دیتاسنتری ایران را شامل می‌شود.

در پایان بار دیگر به حق مردم ایران برای دسترسی به اینترنتی آزاد، پرسرعت و پایدار تاکید می‌کنیم و انتظار داریم رسانه‌ها و محققان مستقل در برابر دروغ و تهمت بایستند و از این حق اساسی برای کسب‌وکارهای کوچک و مردم ایران دفاع کنند.


منتشر شده در تاریخ ۱۴ مهر ۱۴۰۱

تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۱/ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲ مطلبی در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی گزارش‌گران بدون مرز منتشر شد که متاسفانه از واقعیت‌ها به‌دور است.

در این مطلب، شرکت ابر آروان به عدم همکاری در سرکوب و سانسور اینترنت فراخوانده شده بود.

شرکت ابر آروان، یک شرکت فناورانه بین‌المللی است که در زمینه‌ی خدمات ابری فعالیت می‌کند و مشتریانی از ۳۸ کشور جهان دارد. نه در ایران، که در هیچ کجای دنیا، شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی خدمات ابری، نقشی در ساختار یا محدودیت اینترنت نمی‌توانند ایفا کنند؛ چرا که خدمات ابری در لایه‌ای عرضه می‌شود که خود مصرف‌کننده‌ی اینترنت است نه تامین‌کننده‌ی آن و در نتیجه، نمی‌تواند تاثیری در کیفیت، اختلال یا قطعی اینترنت داشته باشد.

پاپ‌سایت‌های ابر آروان در ۴۰ نقطه‌ی پراکنده‌ دنیا قرار دارد و همچون سایر کلادپروایدرهای جهانی، از اپراتور بالادستی در این کشورها، خدمات اینترنتی دریافت می‌کند و قاعدتا در هیچ‌کدام از این کشورها، نقشی در ساختار اینترنت آن‌ها ندارد.

در همین راستا، چه از نظر فنی و چه از نظر توزیع‌شدگی و حاکمیت اینترنت در ایران، شرکت ابر آروان نمی‌تواند هیچ‌گونه نقشی در کیفیت یا دسترسی به اینترنت ایفا کند.

این مطالب ساختار اینترنت در ایران را بیش‌تر توضیح داده‌اند:

هم‌چنین از نظر کسب‌وکاری و در جایگاه شرکتی که خود مصرف‌کننده‌ی اینترنت است، هرگونه محدودیت یا اختلال بر بستر اینترنت، مستقیم بر کسب‌وکار این شرکت نیز تاثیر منفی می‌گذارد و ابر آروان همواره در کنار سایر کسب‌وکارهای اینترنتی کشور نسبت به رویکردها یا پروژه‌های این‌چنینی موضع‌گیری کرده است.

با توجه به مطالبی که پیش‌تر اشاره شد و با توجه به عدم نقش ابر آروان و شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی خدمات ابری، در ساختار اینترنت و دسترسی یا هر نوع محدودسازی، صراحتا به شما اعلام می‌کنیم که ابر آروان مطلقا هیچ نقشی در موارد اشاره شده‌ی گزارش سازمان شما، ندارد.

به امید روزی که برای دسترسی به حقوق اولیه از جمله، حق دسترسی آزاد به اینترنت نیازی به بیانیه و گزارش نباشد.

 

ابر آروان

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *