آروان‌کلاد

قابلیت توزیع بار (Load Balancing) شبکه توزیع محتوا ابر آروان (CDN)، با اضافه شدن امکانات جدیدی مانند توزیع‌بار براساس منطقه‌ی جغرافیایی و پایش مستمر سلامت استخر‌ها یا سرورها (Active Health Check) بهبود یافت.

توزیع‌شدگی جغرافیایی از ابتدا در شبکه‌ی توزیع محتوا ابر آروان وجود داشت؛ شبکه توزیع محتوا ابر آروان در تمام نقاط مهم دنیا پاپ‌سایت دارد و درخواست کاربران به‌شکل خودکار به نزدیک‌ترین سرور لبه‌ی CDN ارسال می شود. هم‌چنین ترافیک ورودی بازدیدکننده‌ها براساس وزن در نظرگرفته‌شده برای هر سرور بین چند سرور توزیع می‌شود.

بنابراین، امکان جدید شبکه توزیع محتوا ابر آروان، توزیع بار براساس منطقه‌ی جغرافیایی (GEO Load Balancing) با توزیع‌شدگی جغرافیایی CDN تفاوت دارد. با توزیع بار براساس منطقه‌ی جغرافیایی می‌توان ترافیک ورودی کاربران از یک کشور یا منطقه‌ی جغرافیایی را برای سرور مشخصی ارسال کرد.

مزیت توزیع بار براساس منطقه‌ی جغرافیایی، توزیع‌بار ترافیکی بسیار بالا در بهینه‌ترین حالت و افزایش چشم‌گیر کارایی وب‌سایت است.

برای نمونه، مشتریان CDN ابر آروان می‌توانند سروری را در آمریکا به ترافیک کاربران کالیفرنیا اختصاص دهند تا با بیش‌ترین سرعت به درخواست‌ها پاسخ داده شود.

 

مسیردهی ترافیک مطمین با کنار هم قرار گرفتن Active Health Check و GEO Load Balance

با کمک این فیچر می‌توان ترافیک یک وب‌سایت را براساس سلامت استخر (مجموعه‌ای از سرورها با IP یا Hostname مشخص) و سیاست‌های مسیردهی میان سرورها توزیع کرد تا در زمانی که یکی از سرورهای اصلی به دلیلی از دسترس خارج شد، ترافیک کاربران به سایر سرورهایی که وضعیت سالمی دارند ارسال شود.

با قرار گرفتن قابلیت Active Health Check در کنار سایر قابلیت‌های توزیع بار ابر آروان، می‌توان این اطمینان را داشت که در زمان وجود اختلالات شبکه، مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری سرورهای اصلی یک وبسایت، اختلالی از سمت کاربر احساس نشود.

در ابر آروان سلامت هر استخر با قابلیت Active Health Check، به‌شکل مستمر پایش، مدیریت و اطلاع‌رسانی می‌شود. در نتیجه هنگام دچار خطا شدن یک سرور، ترافیک درخواست‌ها به آن سرور منتقل نمی‌شود و درخواست‌ها به سرورهای سالم هدایت می‌شود.

هم‌چنین با ارزیابی سلامت هر استخر (مجموعه ای از سرورها) به‌شکل فعال راه برای تعریف سناریوهای توزیع بار به‌شکل Active-Active و Active-passive هموار است:

  • Active-Active: توزیع ترافیک باتوجه به موقعیت جغرافیایی تنظیم شده بین تمام استخرهای سالم (بدون اولویت یک استخر خاص)
  • Active-Passive: ارسال ترافیک باتوجه به اولویت در نظر گرفته شده بین استخرها، برای اولین استخر سالم و ارسال به سایر استخرها هنگام ناسالم بودن استخر اول

از دیگر مزایای توزیع بار ابر آروان امکان تعیین متد‌های توزیع بار یک استخر برای متعادل کردن بار ترافیکی سرورهاست:

  • متد Round Robin:

در متد توزیع بار نوبتی برای سرورهای یک استخر وزن متفاوت در نظر گرفته می‌شود تا بار ترافیکی با نسبت‌های متفاوت به‌شکل نوبتی بین سرورها توزیع شود.

  • متد Client IP Hash:

در این متد برای سرورها وزن ثابتی در نظر گرفته می‌شود و باتوجه به IP کاربر، درخواست‌هایش به سروری منتقل می‌شود که اولین درخواست کاربر از سوی آن سرور پاسخ داده شده باشد.

برای اطلاعات بیش‌تر صفحه‌ی توزیع بار شبکه توزیع محتوا ابر آروان را مطالعه کنید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *