سایفرسوییت آروان‌کلاد

امکان دریافت گزارش‌ از پارامترهای مختلف سرویس ویدیو و لایو استریم پلتفرم ویدیو ابر آروان (Video Platform) از طریق API و پنل فراهم شد.

در دنیای امروز داده‌ها حرف اول را در تعیین سیاست‌ها، راهبردها و تصمیم‌سازی‌ها می‌زنند. داده‌ها بازخورد مناسب را از جذابیت و استقبال مخاطبان از یک تصمیم یا محتوا را فراهم می‌کنند. دراین راستا پلتفرم ویدیو ابر آروان (Video Platform) با افزودن آنالیتیکس به این محصول، امکان دریافت آمارهای دقیق از رفتار و بازدید کاربران را فراهم کرده است. دریافت گزارش از ویدیو و لایو می‌تواند تهیه‌کنندگان محتوا را در شناخت سلیقه و نیاز مخاطبان خود راهنمایی کند تا محتوای ایشان بیش‌از پیش پاسخ‌گوی نیاز آنان باشد.

آنالیتیکس پلتفرم ویدیو ابر آروان در حال حاضر امکان دریافت گزارش از ۳ متغیر از ویدیو و لایو استریم را برای کابران فراهم کرده است:

  • ساعت تماشا (Watch-time)
  • ترافیک (Traffic)
  • تعداد پخش یا بازدید (Play-count)

متغیر ساعت تماشا بیان‌گر مجموع دقایق تماشا شده‌ی ویدیو یا لایو استریم و متغیر ترافیک بیان‌گر مجموع ترافیک ارسال شده به کاربران است. هم‌چنین متغیر تعداد پخش، تعداد افرادی را که به‌شکل مجزا ویدیو یا لایو استریم را تماشا کرده‌اند، نشان می‌دهد.

علاوه‌بر این امکاناتی برای شخصی‌سازی گزارش‌ها مانند تعیین بازه‌‌ی زمانی، تعیین فاصله‌ی زمانی، تفکیک و دسته‌بندی، فیلتر کردن، مرتب‌سازی، محدود کردن تعداد نتایج و انجام عملیات محاسباتی روی خروجی گزارش هم فراهم شده است.

 

تعیین بازه‌‌‌ی زمانی

کاربران می‌توانند با تعیین بازه‌ی زمانی (Period)، میزان تماشا، ترافیک و تعداد پخش را برای زمان مورد نظر خود دریافت کنند. هم‌چنین این امکان وجود دارد تا با تعیین «Since» و «Until»، فاصله‌ی زمانی مورد نظر برای دریافت گزارش را تعیین کرد.

تعیین فاصله‌ی زمانی

امکان تعیین فاصله‌ی زمانی (Interval) به کاربران امکان می‌دهد بازه‌ی زمانی تعیین شده را به ساعت یا روز تفکیک کنند. برای نمونه کاربران می‌توانند میزان ترافیک هر ویدیو را به‌تفکیک فواصل ساعتی و روزانه مشاهده کنند.

در حال حاضر این امکان در پنل کاربری برای دریافت گزارش ساعتی و روزانه فراهم شده است. برای شخصی‌سازی بیش‌تر گزارش می‌توان از این امکان از طریق API استفاده کرد.

به منظور دریافت گزارش از طریق API، برای Interval ساعتی باید بازه‌ی زمانی را با فرمت ساعتی و برای Interval روزانه باید بازه‌ی زمانی را با فرمت روزانه وارد کرد.

فرمت‌های قابل قبول برای تعیین فاصله‌ی زمانی:

  • گزارش روزانه: Y-M-D                   مانند 15-03-2022
  • گزارش ساعتی: Y-M-D H:I        مانند 13:22 15-03-2022

بیش‌ترین فاصله‌ی زمانی برای دریافت گزارش روزانه ۳۰ روز و برای گزارش ساعتی ۴۸ ساعت است.

تفکیک و دسته‌بندی خروجی گزارش

پارامتر Group-by به کاربران امکان می‌دهد براساس متغیرهای زیر گزارش‌ها را تجمیع کنند. درحال حاضر Group-by تنها از طریق API دردسترس است و در آینده‌ی نزدیک به پنل کاربری هم اضافه خواهد شد.

سرویس ویدیو (VOD):

  • Channel: به کاربر امکان مشاهده‌ی مجموع زمان تماشا، ترافیک و تعداد پخش ویدیوها را به‌ تفکیک کانال‌ها می‌دهد.
  • Video: به کاربر امکان مشاهده‌ی مجموع زمان تماشا، ترافیک و تعداد پخش را به تفکیک ویدیوها می‌دهد.
  • Country: به تفکیک کشورها امکان مشاهده‌ی میزان زمان تماشا، ترافیک و تعداد پخش یک ویدیو را می‌دهد.
  • ASN: به تفکیک اپراتورها و تامین‌کنندگان اینترنت امکان مشاهده‌ی میزان زمان تماشا، ترافیک و تعداد پخش یک ویدیو را به کاربر می‌دهد.
  • Resolution: به تفکیک کیفیت میزان تماشای ویدیو را مشخص می‌کند.
  • Referrer: آدرس مرجع بازدید ویدیو را مشخص می‌کند.
  • Client type: برای نمونه مشخص می‌کند یک ویدیو چه میزان با Browser یا Mobile App تماشا شده است.
  • Client Family: مرورگر کاربر را مشخص می‌کند؛ برای نمونه، یک ویدیو چه میزان با Firefox یا Chrome تماشا شده است.
  • OS-Family: سیستم عامل کاربر را مشخص می‌کند.
  • Device type: میزان تماشای یک ویدیو را به تفکیک نوع دستگاه، برای نمونه ‌Smart Phone و Desktop مشخص می‌کند.
  • Device Brand: میزان تماشای یک ویدیو را به تفکیک برند دستگاه تماشاکننده، مانند Samsung و Apple مشخص می‌کند.
  • Device Model: مدل دستگاه تماشاکننده را مشخص می‌کند.
  • Segment Index: مشخص می‌کند یک ویدیو در هر چانک (۶ ثانیه) چه میزان تماشا شده است. شماره چانک به کابر نشان می‌دهد کدام بخش‌های ویدیو بیش‌تر تماشا شده است.

سرویس لایو (Live):

پارامترهای Group by در سرویس Live مشابه سرویس VOD است. با این تفاوت که در سرویس Live به جای ویدیو و Channel پارامتر Stream ID قرار داده شده است تا میزان تماشا، ترافیک و تعداد پخش هر استریم براساس ID آن مشخص شود.

فیلتر کردن خروجی گزارش

با استفاده از فیلتر (Filter) می‌توان متریک را برای معیار یا معیارهای خاصی محدود کرد. مقادیر معتبر برای فیلتر کردن خروجی گزارش مشابه مقادیر Group-by است. هم‌چنین این قابلیت وجود دارد که چندین فیلتر را به‌شکل هم‌زمان اعمال کرد.

این قابلیت در پنل با پارمترهای کشور، کانال ویدیو و اپراتورهای اینترنت دردسترس است.

انجام عملیات محاسباتی روی خروجی گزارش

کاربرانی که با API از گزارش پلتفرم ویدیو ابر آروان استفاده می‌کنند می‌توانند روی خروجی گزارش خود عملیات محاسباتی انجام دهند.

برای انجام عملیات محاسباتی روی خروجی گزارش، لازم است ابتدا از پارامتر Group-by استفاده کرد و با بهره‌گیری از پارامترهای SUM، AVG، MIN، MAX و COUNT، این اعمال را روی خروجی گزارش محاسبه و دریافت کرد.

برای نمونه اگر کاربر خروجی گزارش را براساس ویدیو دسته‌بندی (Group-by) کرده باشد، با این امکان می‌تواند مشاهده کند کدام ویدیو بیش‌ترین و کم‌ترین زمان تماشا را داشته است.

 

مرتب‌سازی خروجی گزارش

با استفاده از پارامتر Order-by در API می‌توان خروجی گزارش را مرتب کرد. برای نمو‌نه می‌توان میزان ترافیک ویدیوها را به‌شکل صعودی و نزولی مرتب کرد و ویدیویی را که بیش‌ترین یا کم‌ترین میزان ترافیک را داشته است را مشاهده کرد.

علاوه‌بر این در بخش گزارشات پنل ۱۰ ویدیوی برتر کاربر از نظر زمان تماشا، بازدید و ترافیک نمایش داده می‌شود.

محدود کردن تعداد نتایج گزارش

کاربران می‌توانند با پارامترهای Limit و Offset نتیجه‌ی گزارش را محدود کنند.

برای مثال کاربری که دنبال دو ویدیو است که‌ بیش‌ترین یا کم‌ترین میزان تماشا را داشته‌اند، می‌تواند با تعیین Limit گزارش را به دو خروجی محدود کنند. هم‌چنین کاربری که نیاز به پیدا کردن سومین و چهارمین ویدیو پربازدید خود دارد با قرار دادن عدد ۲ برای پارمترهای Limit و Offset می‌تواند این خروجی را بدست آورد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *