آروان‌کلاد

پویا پیرحسینلو، هم‌بنیان‌گذار و ناخدای اجرایی ابر آروان در مقدمه‌ی سخنرانی خود در پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) به تشریح بی‌ارتباط بودن محدودسازی و قطع‌ووصل اینترنت به سرویس‌های ابری و ابر آروان پرداخت.

پیرحسینلو در ابتدا به مقاومت‌های تاریخی در برابر واکسن و خرافات وجود شیطان در جریان الکتریسیته در زمان ورود این فناوری به ایران اشاره کرد. او در ادامه‌ی این تمثیل به تکرار این روند تاریخی در دنیای امروز نسبت به واکسن کرونا و سرویس‌های ابری اشاره کرد و نسبت دادن ارتباط توسعه‌ی سرویس‌های ابری به محدودسازی اینترنت را نادرست خواند.

«وقتی بچه‌های معصوم به‌دلیل آبله در حال پر پر شدن جلوی چشم‌های بهت‌ زده مادر و پدراشان بودند، برخی تلاش می‌کردند ثابت کنند جن با واکسن وارد بدن آدم‌ها میشود.»

ناخدای اجرایی ابر آروان درباره‌ی  تهمت‌ها و دروغ‌هایی که درباره‌ی سرویس‌های ابری و ابر آروان گفته می‌شود، گفت: «برای من خیلی روشن است که ما را به عنوان گروگان روبه‌روی مردم قرار داده‌اند، تا سیبل خیلی از ناکارآمدی‌ها و تصمیم‌های غلط همه‌ی این سال‌ها باشیم. ولی تلخ‌ترین بخش ماجرا این است که نمی‌توان برای مردم شرح داد جریان الکتریسیته، شیطان نیست، واکسن سنسور  5G نیست  و کلاد ارتباطی با قطع و وصل اینترنت ندارد تلخ‌ترین بخش ماجراست.

پویا پیرحسینلو با بیان اینکه، اینترنت چیزی نیست جز اتصال کشورها (شامل دیتاسنترها، ابرها و آدم‌ها) از طریق یک یا چند اپراتور به یک‌دیگر، گفت: «اینترنت ایران و اتصالش به خارج از کشور در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت است. این شرکت اینترنت را بین اپراتورهای موبایل و FCPها توزیع می‌کند تا از این طریق اینترنت بین مردم و دیتاسنترهای توزیع شود. سرویس‌های ابری در لایه‌ی بعد از دیتاسنترها قرار دارند و خیلی روشن است که سرویس‌های ابری نمی‌توانند ارتباطی با قطع‌ووصل و محدودسازی اینترنت داشته باشند.»

پیرحسینلو در ادامه گفت: «هر فردی که اندکی دانش فنی داشته باشد، می‌داند که در Gatewayهای بین کشورها، routerها و فایروال‌هایی وجود دارند که مشخص می‌کنند چه ترافیکی ارسال شود یا نشود. به راحتی می‌توان لیستی از سایت‌های مهم تهیه و مشخص کرد کدام سایت دردسترس باشد یا نباشد، کدام سایت ارزان و نیم‌بها یا گران باشد، کدام سایت‌ها با اختلال و کند Load شوند و کدام سایت‌ها محدودیت نداشته باشند.»

«همه‌ی سازوکارهای محدودسازی اینترنت از سال‌ها پیش در شبکه اینترنت ایران قابل تنظیم بوده و هست و هیچ ارتباطی به گسترش دیتاسنترهای داخل کشور و زیرساخت‌های ابری ندارد.»

ناخدای اجرایی ابر آروان با بیان این‌که توسعه‌ی کلاد، بزرگ‌شدن تولید کنندگان محتوا و داخل یا خارج بودن یک سرویس‌دهنده حیاتی هیچ ارتباطی به قطع اینترنت ندارد، گفت: «هر زمان که قانون‌گذاران اراده کنند می‌توانند اینترنت را کم یا زیاد و با هر هزینه‌ای که مایل باشند، قطع و محدود کنند. می‌توان اینترنت را قطع کرد، اما اجازه داد سرویس‌هایی مثل اسنپ و تپسی دردسترس باشند، بدون این‌که اهمیتی داشته باشد، این سرویس‌ها خارج از کشور میزبانی می‌شوند یا در داخل کشور، در یک دیتاسنتر اختصاصی یا یک سرویس ابری قرار دارند.»

«توسعه‌ی کلاد و دیتاسنترها، فقط و فقط باعث سریع‌تر شدن دسترسی به اطلاعات و کاهش هزینه‌های مردم می‌شود و هیچ نقشی در کاهش هزینه‌های مادی و معنوی قطع و محدودسازی اینترنت ندارد.»

سخنرانی پویا پیرحسینلو در پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) را در ویدیو زیر تماشا کنید:

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *