جایزه مسوولیت اجتماعی

آروان‌کلاد در ارزیابی جایزه‌ی مسوولیت اجتماعی مدیریت موفق به کسب تقدیرنامه شد. این دوره هشتمین دوره‌ی برگزاری این ارزیابی و نخستین حضور آروان‌کلاد در این برنامه بود. انجمن مدیریت ایران برگزارکننده‌ی این ارزیابی است و براساس تعداد سال حضور در ارزیابی و امتیازهای داده شده‌ی داوران نوع گواهی‌نامه، تقدیرنامه و تندیس متفاوت خواهد بود.

رویکرد مسوولیت اجتماعی آروان‌کلاد بر «توانمندسازی» است و تلاش کرده است با فعالیت‌های مختلف به تحقق این رویکرد بپردازد.

 

توانمندسازی؛ مسیر مسوولیت اجتماعی آروان

مسوولیت اجتماعی شرکتی  (Corporate Social Responsibility)، مفهومی است که شرکت‌ها به‌طور داوطلبانه و نه از روی اجبار، تصمیم می‌گیرند که فعالیت‌هایی خارج از برنامه برای کمک به بهبود جامعه و محیط زیست انجام دهند. پیروی شرکت‌ها از مسوولیت اجتماعی، در ساختن جامعه‌ای بهتر، محیطی پاکیزه‌تر و مناسب‌تر برای همه‌ی اعضای جامعه کمک می‌کند. در برنامه‌های مسوولیت اجتماعی شرکتی، مهم است که هدف‌گذاری‌ها متناسب با نیازها و مشکلات زمان و مکان خود سازمان باشد.

آروان‌کلاد از زمان تولد تلاش کرده است که پایبند به مسوولیت‌های اجتماعی باشد؛ با فراهم آوردن یک محصول فناورانه‌ی های‌تک از یک سو و ایجاد یک فرهنگ سازمانی متمایز، کمک کند سازمانی شکل بگیرد که «بهانه‌ی ماندن و بازگشت حرفه‌ای‌ها» باشد. هم‌چنین با ایجاد این بستر فرهنگی، شهروندان بهتری برای آروان‌شهر و آرمان‌شهر ایران بسازد. ما در آروان در کنار هم تجربه می‌کنیم، یاد می‌گیریم و یادگیری‌های‌مان را در مسیر «توانمندسازی» و «بهبود مستمر» خود، سازمان، محصول و مشتریان‌مان به کار می‌گیریم.

محصولات آروان‌کلاد که مشتری آن وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین هستند بر پایه‌ی «توانمندسازی» استوار است. از یک‌سو توانمندسازی فنی که کمک می‌کند این کسب‌وکارها سریع‌تر و با کیفیت بالاتر خدمات‌شان را بر بستر وب عرضه کنند و از سوی دیگر، کاربران نهایی این کسب‌وکارها و سرویس‌گیرندگان دیجیتالی دسترسی بهتر، باکیفیت‌تر و سریع‌تری به خدمات آنلاین پیدا می‌کنند. توزیع‌شدگی زیرساخت آروان‌کلاد در نقاط مختلف ایران و جهان کمک می‌کند این دسترس‌پذیری برای کاربران نهایی حتا در دورافتاده‌ترین نقاط (مشروط به دسترسی به اینترنت) فراهم شود.

آروان‌کلاد در جنبه‌های مختلفی برای مسوولیت اجتماعی خود هدف‌گذاری کرده است که طی این مدت در این سرفصل‌ها توانسته‌ایم ایفای نقش کنیم:

  • کاریز

با نگاهی به بی‌عدالتی آموزشی، توانمندسازی آموزشی از سرفصل‌های مسوولیت اجتماعی آروان‌کلاد است. مجموعه اقداماتی که تلاش می‌کنیم به‌واسطه‌ی آن‌ها کمک کنیم تا دسترسی به محتوای آموزشی فنی، فارغ از محدودیت‌های جغرافیایی برای تمام فرزندان ایران فراهم شود. این امر را با راه‌اندازی طرح کاریز شروع کردیم. در این طرح تلاش کرده‌ایم در ایجاد فرصت برابر آموزشی و فرصت برابر بازار کار کمک کنیم. ۹۹ نوجوان و جوان کم‌برخوردار از مناطق حاشیه‌ای شهر تهران و نقاط دورافتاده‌ی ایران، از خاک سفید تا دروازه غار، از اسلام‌شهر و شهریار تا شهرری و هرمزگان، سیریک، قشم، کرمان، بم، زابل، چابهار، کرمانشاه، مشهد، گرگان و… با آموزش رشته‌های حوزه‌ی آی‌تی و دیجیتال (از جمله برنامه‌نویسی وب، شبکه، امنیت سایبری، طراحی UI/UX و دیجیتال مارکتینگ) در طرح کاریز توانمند می‌شوند و تلاش داریم تا درنهایت به بازار کار نیز متصل شوند. در کاریز بین جنسیت‌، قومیت، ملیت، سن و دیگر عوامل تفاوتی نیست.

 

  • آروان آکادمی

در ادامه‌ی توانمندسازی آموزشی، «آروان‌آکادمی» برای ایجاد فرصت برابر یادگیری دانش حوزه‌ی کلاد و به‌طور رایگان راه‌اندازی شده است. این آموزش‌ها به‌شکل آنلاین در اختیار عموم قرار دارد تا فارغ از محدودیت‌های جغرافیایی بتوانند آموزش تخصصی را در یک مسیر شغلی تعریف شده، دریافت کنند.

 

  • حمایت از نسل بعدی استارت‌آپ‌ها

آروان روزی با حمایت کسب‌وکارهای بزرگ‌تر رشد کرد و پس از آن، کوشید تا در حد توان از استارت‌آپ‌های نوپا حمایت کند. از همین رو، زیرساخت رایگان آروان هم‌اکنون در اختیار بیش از ۲۲۰ استارت‌آپ ایرانی قرار گرفته است تا این کسب‌وکارها فارغ از دغدغه‌های زیرساختی، بتوانند بر توسعه‌ی محصول و بازارشان متمرکز باشند.

 

  • شهسواران فناوری 

هسته‌ی اولیه‌ی نفرات تشکیل‌دهنده‌ی آروان‌کلاد از مدال‌آوران مسابقات ملی و جهانی مهارت (WorldSkills) هستند. در این سال‌ها، آروان در رشته‌های آی‌تی همراه نخبگان علمی شده است و در تمام مراحل، حامی مادی و معنوی این افراد بوده است تا کمک کند، نمایندگان ایران توانمندتر در این مسابقات حاضر شوند.

 

  • حمایت از دانش‌جوها

در راستای توانمندسازی آموزشی، کدهای تخفیف و ظرفیت استفاده رایگان محصولات در اختیار دانش‌جویان رشته‌های آی تی قرار می‌گیرد. هم‌چنین سعی کرده‌ایم کلاس‌های آموزشی مرتبط با کلاد را در دانشگاه‌ها برگزار کنیم. به‌علاوه، دانش‌جویان با موضوعات پایان‌نامه‌ای مرتبط با آروان می‌توانند از حمایت مالی برخوردار شوند.

اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی مسوولیت اجتماعی آروان را می‌توانید در این صفحه بخوانید.

 

شیوه‌ی ارزیابی جایزه

جایزه‌ی مسوولیت اجتماعی مدیریت (MSR AWARD) بر پایه‌ی مدل چهار بعدی مسوولیت اجتماعی کارول (Carroll CSR Model) طراحی و اجرا می‌شود که شامل معیارها و محورهای متفاوتی است. در این ارزیابی سازمان‌های شرکت‌کننده با پنج معیار اصلی و ۱۶ زیرمعیار  سنجیده می‌شوند که شامل این موارد است:

  • مسوولیت‌های اجتماعی مدیریت   (Management Social Responsibilities: M1)
  • مسوولیت‌های مالی و اقتصادی (Financial and Economic Responsibilities: F2)
  • مسوولیت‌های قانونی   (legal Responsibilities: L3)
  • مسوولیت‌های اخلاقی  (Ethical Responsibilities: E4)
  • مسوولیت‌های  انسان دوستانه  (Philanthropic Responsibilities: P5)

به‌طور کلی شرکت‌ها در نخستین سال حضور خود در ارزیابی صرفن گواهی حضور یا گواهی‌نامه دریافت می‌کنند اما آروان‌کلاد موفق شد تقدیرنامه‌ی سطح یک را کسب کند.

 

درباره‌ی جایزه

جایزه‌ی مسوولیت اجتماعی مدیریت به مدت هشت سال است که توسط انجمن مدیریت ایران برگزار می‌شود. در این فرآیند وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌ها از حیث دستاوردها، موفقیت‌ها و عملکرد آن‌ها توسط تیمی از ارزیابان ماهر، باتجربه و بر اساس “مدل جایزه مسوولیت اجتماعی مدیریت” و میزان دستیابی‌شان به انتظارات تعریف شده در مدل جایزه بررسی می‌شود.

از دیگر اهداف انجمن مدیریت ایران می‌توان به «تشویق بنگاه‌ها به شناسایی مسوولیت اجتماعی شان»، «ایجاد انگیزه در سازمان‌ها برای هدف‌گذاری در حوزه‌ی مسوولیت اجتماعی»، «شناسایی و معرفی تجارب برتر مدیریتی در حوزه‌ی مسوولیت اجتماعی» و «کمک به ایجاد فضای نوینی از مسوولیت اجتماعی» اشاره کرد.

انجمن مدیریت ایران از قدیمی‌ترین انجمن‌های فعال در این حوزه است که از سال ۱۳۳۵ شروع به کار کرده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *