هر کسب‌وکار به‌منظور جلوگیری از اتلاف منابع، هم‌چنین حفظ تمرکز خود، نیاز دارد تا اهداف روشن و شفافی برای تعیین مسیر آینده‌ی خود داشته باشد؛ پس از تعریف این اهداف نیاز است تا سازمان براساس استراتژی کسب‌وکار خود، مسیرهایی را برای دستیابی به این اهداف مشخص کند. در گام بعدی لازم است تا مطمین شویم که تمام افراد در سطوح مختلف سازمان از اهداف، هم‌چنین نقش و جایگاه خود در راستای دستیابی سازمان به این اهداف آگاه باشند. چارچوب OKR‌ در این زمینه می‌تواند به کمک ما بیاید.

OKR‌ ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانیم اهداف تیم‌ها و افراد مختلف سازمان در تمام سطوح را به اهداف سطح بالای سازمان مرتبط کنیم.

به این ترتیب شما در هر کجای سازمان و در هر پستی که باشید می‌دانید که هدف کاری و انتظار سازمان از شما در بازه‌های زمانی مختلف چیست. به‌علاوه‌ با به‌کارگیری OKR می‌توان میزان دستیابی سازمان و تیم‌های مختلف به اهداف تعیین شده را به‌طور کامل رصد کرد.

با کمک OKR می‌توان به‌خوبی جلوی انحراف فعالیت افراد و تیم‌ها از مسیر اهداف سازمان را گرفت.

با توجه به رشد استارت‌آپ‌های موفق در سال‌های اخیر، نیاز آن‌ها به ساختارها و ابزارهای مدیریتی نیز افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد نیاز است تا این‌ استارت‌آپ‌ها دست در دست یک‌دیگر اکوسیستم نوپای خود را رشد دهند. به ‌نظر ما، یکی از مفیدترین همکاری‌هایی که اعضای این اکوسیستم می‌توانند با هم داشته باشند، انتقال تجربیات موفق‌شان در اختیار یک‌دیگر است.

با توجه به همین نکته، ما نیز دست به ‌کار شدیم و این سند را براساس ترکیبی از منابع خارجی و تجربیات‌مان در ابر آروان تولید کردیم.

در این سند تلاش شده است تا ساختار OKR‌ و شیوه‌ی پیاده‌سازی آن به همراه نمونه‌های کاربردی متنوع شرح داده شود.

نخست مروری بر مفهوم هدف‌گذاری خواهیم داشت، سپس به OKR و روش تعریف آن می‌پردازیم و روش‌ها و عمق توزیع OKR در سازمان را بررسی می‌کنیم. در ادامه چرایی اهداف بلندپروازانه را مرور می‌کنیم و از اشتباه‌های رایج در نوشتن OKR خواهیم گفت. به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم که «چرا در سازمان خود از OKR‌ استفاده کنیم؟» و «آیا OKRهای شخصی را در سازمان پیاده‌سازی کنیم؟». هم‌چنین در بخش پایانی با مرور تجربه‌ی پیاده‌سازی OKR در ابر آروان، نمونه‌هایی کاربردی از تعریف و پیاده‌سازی OKR در سازمان خواهیم آورد.

برای دریافت فایل کتاب این‌جا کلیک کنید

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *