بررسی داده‌های موجود در شبکه‌ی توزیع محتوای آروان‌کلاد در بازه‌ی زمانی منتهی به یلدای ۱۴۰۳، نشان می‌دهد که عموم کاربران تنها حدود ۴۰ دقیقه بیش‌تر از شب‌های قبلی شب‌زنده‌داری آنلاین داشتند، اما با وجود این شب‌زنده‌داری، صبح شنبه نسبت به هفته‌های پیشین تنها هفت دقیقه دیرتر آنلاین شدند. فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین نقطه‌ی اوج خود را در بلک‌فرایدی داشتند و در روزهای منتهی به یلدا، کم‌فروغ بودند. هم‌چنین کاربران در هفته‌ی یلدا بیش‌تر از روزهای گذشته از تاکسی‌های آنلاین استفاده کردند و بیش‌تر به فکر سفارش آنلاین غذا بودند. به‌طور کلی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز همانند کسب‌وکارهای سنتی در این شب‌ها رونق بیش‌تری را تجربه کردند. 

این داده‌ها حاصل بررسی «میزان ترافیک» انواع فروشگاه‌های آنلاین، تاکسی‌های اینترنتی، سرویس‌های آنلاین سفارش غذا و سوپرمارکت‌های آنلاین است که ترافیک کاربران آن‌ها از شبکه‌ی توزیع محتوای آروان عبور می‌کند. 

موبایل یا کانون گرم خانواده؟

ترافیک کاربران آنلاین به‌شکل کلی در ماه آذر، چه در بازه‌ی بلک فرایدی و چه در شب یلدا تغییر چندانی نداشته و افزایش ترافیک‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌شکل نامحسوسی تنها در ساعات مشخصی مشاهده شده است. برای نمونه، اوج ترافیک آنلاین مرتبط با یلدا از یازده‌ونیم شب پنج‌شنبه تا نیمه‌شب جمعه بوده و تنها یک ساعت افت ترافیک معمول به تاخیر افتاده است. به این معنا که به‌طور معمول عموم کاربران تا ساعت ۲:۵۰ دقیقه آنلاین هستند و پس از آن به‌دلیل ساعت خواب افت ترافیک را مشاهده می‌کنیم. اما در شب یلدا افت ترافیک را از ساعت سه‌ونیم بامداد داشته‌ایم. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که کاربران در شب یلدا چهل دقیقه بیش‌تر شب‌زنده‌داری آنلاین را رقم زده‌اند! هم‌چنین با توجه به ترافیک شش‌ونیم صبح یکم دی، و مقایسه‌ی آن با هفته‌ی قبلی می‌شود گفت که تغییر محسوسی در ساعت بیداری نداشته‌ایم؛ چرا که تنها در حد هفت دقیقه شب‌زنده‌داران یلدایی بیش‌تر خوابیده‌اند!

بلک فرایدی، ناجی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین

در شب یلدا، فروشگاه‌های آنلاین ترافیک کم‌تری نسبت به اوایل آذر داشتند و نقطه‌ی اوج ترافیک این فروشگاه‌ها مربوط به نهم آذر و حراجی‌های پررونق بلک فرایدی است؛ حدود چهار برابر میزان ترافیک میانگین ماه! 

بعد از بلک فرایدی آن‌طور که داده‌ها نشان می‌دهد، خریدها انجام شده و ترافیک سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروشگاه‌های آنلاین دچار کاهش چشم‌گیری شده‌اند و در شب یلدا نیز به کم‌ترین میزان خود رسیده‌اند. 

در رابطه با سفارش آنلاین از سوپرمارکت‌ها نیز همین موضوع صدق می‌کند؛ در شب بلک فرایدی ترافیک به بیش‌ترین حد خود یعنی یک‌ونیم برابر میانگین ماه می‌رسد و تا انتهای ماه با یک شیب نزولی ترافیک کاهش می‌یابد.

 

شب پر رونق تاکسی‌های اینترنتی و رستوران‌ها

درباره‌ی آمار تاکسی‌های اینترنتی نمی‌توان قضاوت شفافی کرد؛ همان‌طور که در نمودار نیز مشخص است فراز و فرود چندان چشم‌گیری دیده نمی‌شود و فقط در برخی روزها کمی کاهش یا افزایش داشته‌اند. هرچند می‌توان گفت شب یلدا شب پررونقی برای تاکسی‌های اینترنتی بوده است؛ چرا که افزایش ترافیک ۱.۵ برابری را تجربه کرده‌اند.

سفارش‌های آنلاین غذا یک روند ثابت را در طول ماه حفظ کردند؛ در نمودار ترافیک برخی روزها بالا و پایین شده است که نسبت به میانگین، چشم‌گیر نیست. نقطه‌ی اوج ترافیک (۱.۲ برابر میانگین ماه) مربوط به پنج‌شنبه ۲۹‌ام شب پیش از یلدا است. شاید بتوان گفت اقبال به سفارش آنلاین غذا در آخر هفته‌ی یلدایی بیش‌تر شده است.

پی‌نوشت: داده‌های موجود از ترکیب داده‌های ترافیکی چند کسب‌وکار مختلف در چند دسته‌بندی متنوع است که به منظور تحلیل رفتار کاربران انجام شده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *