امروز چهارشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۸ سرویس DNS ابر آروان، پس از اختلال پیشآمده در یک دیتاسنتر، در برخی از نقاط با اشکالاتی مواجه شد که در مجموع باعث شد برای ۲۱ دقیقه برخی کاربران در مشاهدهی وبسایتهای تحت پوشش ابر آروان دچار مشکل شوند.
نقطه شروع این اتفاق، اختلال در شبکهی یک دیتاسنتر بود. با توجه به استقرار سرورهای ذخیره و پردازش لاگ ابرآروان (Kafka/Clickhouse) در این دیتاسنتر، برخی از سرورهای DNS که در سراسر دنیا توزیع شده بودند، نتوانستند با این سرورها ارتباط برقرار کنند.
در چنین شرایطی انتظار میرفت اختلالی در سرویس زیرساختی وجود نداشته باشد، اما یک اشکال نرمافزاری در مکانیزم مانیتورینگ DNS ابر آروان باعث شد، سیستمهای عیبیابی خودکار، نتواند اختلال را برطرف کند. بههمین دلیل، سرورهایی که امکان ارسال سریع لاگهای DNS را نداشتند به مدت ۲۱ دقیقه از ساعت ۱۱:۱۳ تا ۱۱:۳۴ با کندی شدید روبهرو شدند. در نتیجه کاربرانی (DNS سرورهای کاربران اینترنتی) که درخواست جدید (کش نشده) رکوردهای DNS را به ابرآروان ارسال کرده بودند، با اختلال مواجه شدند.
با تغییرات و رفع اشکال نرمافزاری و حذف وابستگی سرورهای DNS، اختلالات بهکلی برطرف شد تا در آینده با مشکلی از این دست روبهرو نشویم.
ضمن عذرخواهی از همه کاربران، بهزودی گزارش فنی کاملی در این زمینه منتشر خواهیم کرد.
2 دیدگاه
میشه بگین چرا این اختلالات معمولا روی سایت بانکها مثل بانک پاسارگاد هیچ تاثیری ندارند؟
اره راست می گه