بعد از اینکه ساختار و عنوانهای شغلی ابر آروان رو بهشکل عمومی در سایت گذاشتیم، خیلیها از ما میپرسیدن چرا از اسمهای متفاوت استفاده میکنید؟ اعتقاد داشتن این عنوانهای شغلی متفاوت جاهای زیادی میتونه باعث دردسرمون بشه. با اینکه از بعضی جهات حق با دوستانمون بود، اما ما تصمیم گرفتیم بهجای اینکه مدام تلاش کنیم به نقاط ضعف این کار توجه کنیم، قدمهای اجرایی برداریم و تلاش کنیم روی مزایایی که با این کار در نظر داریم، متمرکز بشیم.
درست شبیه به اتفاقی که برای حقوق شفاف ابرآروان افتاد. ما به خیلی از سختیها و چالشهای این راه آگاه بودیم ولی حداقل دو سال زمان برد تا به یک الگوی نسبتن با ثبات برسیم و البته باز هم زمان درخورتوجهی نیاز هست تا به یک الگوی کاملن بالغ دست پیدا کنیم.
در این مطلب میخوایم دلیل این انتخابمون رو براتون توضیح بدیم:
- در آروان ما به بازطراحی ساختارها پرداختیم و سعی کردیم طراحیهای جدیدی داشته باشیم، از ساختارهای سنتی فاصله بگیریم و جایگاههای مدیریتی رو از بین ببریم. این فرآیند ممکن نیست تا وقتی ما به آروانیها عنوانهایی مثل مدیر، کارشناسارشد و کارشناس میدیم، چون خاسته یا ناخاسته داریم با کلماتمون اونها رو توی طبقات سنتی جای میدیم. پس این یکی از مهمترین دلایلی بود که ما فهمیدیم ساختارهای جدید نیاز به عنوانهای جدید دارن.
- چیزی در حدود ۵میلیارد شغل در دنیا وجود داره، اما تعداد عنوانهای شغلی بهطرز عجیبی کمتر از این تعداد هستن! از طرف دیگه خیلی کم پیش میاد که یک فرد با یک عنوان شغلی در دو شرکت متفاوت دقیقن یک کار واحد رو انجام بده! شغلها با توجه به نیازهای شرکت، تجربیات و روحیات افراد در هر جا شکل و رنگ خاص خودشون رو پیدا میکنن. طبیعتن هر چهقدر پتانسیل درونی آدمها بیشتر باشه و اجازهی ابتکار عمل هم داشته باشن به احتمال زیاد از تعریف عمومی شغلشون بیشتر فاصله میگیرن.
ما در آروان دنبال همکاران با پتانسیل بالا و آرزوهای بزرگ هستیم، دوست نداریم اونها رو در عنوانهای از قبل شنیده شده و کلیشهای تکرار کنیم، میخوایم به کسایی که به آروان ملحق میشن با عنوانی که از روز اول میگیرن بگیم که ما با بقیهی جاها فرق میکنیم. ما به آروانیها این فرصت رو میدیم تا هر چی که میتونن باشن، نه تکراری از پیشفرضهای موجود. اینجا ما یکسری پیشوند و پسوند مشخص داریم که آروانیها در قالب اون ساختارها میتونن برای شغلشون عنوان انتخاب کنن. این کار بهشون این فرصت رو میده تا به شغلشون دقیق فکر کنن و کاری که انجام میدن رو تحلیل کنن و هر وقت هم خودشون رو معرفی میکنن این فرصت رو داشته باشن تا اونجوری که دوست دارن کارشون رو توصیف کنن.
- مورد بعدی امکان ایجاد «آشناییزدایی» از مفاهیم از پیش تعیین شده است. در تعریف «آشناییزدایی» نوشته شده: «آشناییزدایی یا بیگانهسازی در ادبیات و هنر به شگردی اطلاق میشود که با استفاده از آن نویسنده یا هنرمند در اثر خود بهگونهای نامعمول به اشیا و دیدهها مینگرد و بدین ترتیب سعی بر آن دارد تا نگاهی نو به اطراف خود بیندازد».
این تکنیک رو در جایی به کار میبرن که میخوان با بهکار بردن یک واژه بهجای واژهی همیشگی، تاثیرش رو افزایش بِدن. یک مثال معروف در توضیح آشناییزدایی هست که در اون گفته میشه دلم از غصه تَرَک برداشت. تَرَک جایگزین شکستن میشه. هر چند شاید تَرَک به اندازهی شکستن سهمناک نباشه اما در عوض، بهعلت آشنا نبودن توجه مخاطب رو به خودش بیشتر جلب میکنه و فرصت انتقال بیشتری رو به مخاطب میده. ما از این تکنیک در استفاده از اسامی جایگزینمون استفاده کردیم تا هم آروانیها بتونن با ماهیت شغلشون بیشتر مواجه بشن و هم کنجکاوی اطرافیان رو برای توجه بیشتر به شغلشون و تفاوتهای شغلشون جلب کنن.
- در مجموع ما فکر میکنیم استفاده از اسامی جایگزین به فرهنگ ما میاد و در فرآیند استخدام کمکمون میکنه تا کسایی که بیشتر مثل خودمون هستن رو استخدام کنیم. خیلی واضحه، کسایی که بهدنبال عناوین مدیریتی و طبقاتی هستن از کار کردن در شرکت ما منصرف میشن و «ماجراجوها» بیشتر به سمت ما میان.
خوشحال میشیم که در کنار ما باشید و با گفتن انتقادات و پیشنهاداتتون به رشد ما کمک کنید. میتونید با ایمیل we@arvancloud.ir با ما در تماس باشید.
پایدار باشید
بیشتر بخونید:
- Lavrovski А. Like title, like worker. Minsk Gymnasium. 2017.
- Harvard business review. Creative job titles can energize workers. 2016.
- Maren Hedrich.The benefits of creative job titles being used in the workplace. 2016.
یک دیدگاه
سلام
مقاله خوبی بود، و فکر میکنم کار بزرگی انجام شدهف موفق باشید.