بعد از این‌که ساختار و عنوان‌های شغلی ابر آروان رو به‌شکل عمومی در سایت گذاشتیم، خیلی­‌ها از ما می‌پرسیدن چرا از اسم‌­های متفاوت استفاده می­‌کنید؟ اعتقاد داشتن این عنوان­­‌های شغلی متفاوت جاهای زیادی می­‌تونه باعث دردسرمون بشه. با این‌که از بعضی جهات حق با دوستان‌مون بود، اما ما تصمیم گرفتیم به‌جای این‌که مدام تلاش کنیم به نقاط ضعف این کار توجه کنیم، قدم‌های اجرایی برداریم و تلاش کنیم روی مزایایی که با این کار در نظر داریم، متمرکز بشیم.

درست شبیه به اتفاقی که برای حقوق شفاف ابرآروان افتاد. ما به خیلی از سختی‌ها و چالش‌های این راه آگاه بودیم ولی حداقل دو سال زمان برد تا به یک الگوی نسبتن با ثبات برسیم و البته باز هم زمان درخورتوجهی نیاز هست تا به یک الگوی کاملن بالغ دست پیدا کنیم.

در این­ مطلب می­‌خوایم دلیل این انتخاب‌مون رو براتون توضیح بدیم:

  1. در آروان ما به بازطراحی ساختارها پرداختیم و سعی کردیم طراحی­‌های جدیدی داشته باشیم، از ساختارهای سنتی فاصله بگیریم و جایگاه‌­های مدیریتی رو از بین ببریم. این فرآیند ممکن نیست تا وقتی ما به آروانی­‌ها عنوان‌­هایی مثل مدیر، کارشناس‌­ارشد و کارشناس می­‌دیم، چون خاسته یا ناخاسته داریم با کلماتمون اون­‌ها رو توی طبقات سنتی جای می­‌دیم. پس این یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که ما فهمیدیم ساختارهای جدید نیاز به عنوان­‌های جدید دارن.
  2. چیزی در حدود ۵میلیارد شغل در دنیا وجود داره، اما تعداد عنوان­‌های شغلی به‌طرز عجیبی کم‌تر از این تعداد هستن! از طرف دیگه خیلی کم پیش میاد که یک فرد با یک عنوان شغلی در دو شرکت متفاوت دقیقن یک کار واحد رو انجام بده! شغل­‌ها با توجه به نیازهای شرکت، تجربیات و روحیات افراد در هر جا شکل و رنگ خاص خودشون رو پیدا می­‌کنن. طبیعتن هر چه‌قدر پتانسیل درونی آدم‌ها بیش‌تر باشه و اجازه‌ی ابتکار عمل هم داشته باشن به احتمال زیاد از تعریف عمومی شغل‌شون بیش‌تر فاصله می‌گیرن.

ما در آروان دنبال همکاران با پتانسیل بالا و آرزوهای بزرگ هستیم، دوست نداریم اون‌­ها رو در عنوان‌های از قبل شنیده شده و کلیشه‌ای تکرار کنیم، می­‌خوایم به کسایی که به آروان ملحق می­‌شن با عنوانی که از روز اول می­‌گیرن بگیم که ما با بقیه‌ی جاها فرق می­‌کنیم. ما به آروانی­‌ها این فرصت رو می­‌دیم تا هر چی که می­‌تونن باشن، نه تکراری از پیش‌­فرض‌­های موجود. این‌جا ما یک‌سری پیشوند و پسوند مشخص داریم که آروانی­‌ها در قالب اون ساختارها می‌­تونن برای شغل‌شون عنوان انتخاب کنن. این کار بهشون این فرصت رو می‌­ده تا به شغل‌شون دقیق فکر کنن و کاری که انجام می­‌دن رو تحلیل کنن و هر وقت هم خودشون رو معرفی می­‌کنن این فرصت رو داشته باشن تا اون‌جوری که دوست دارن کارشون رو توصیف کنن.

  1. مورد بعدی امکان ایجاد «آشنایی‌­زدایی» از مفاهیم از پیش تعیین شده است. در تعریف «آشنایی‌زدایی» نوشته شده: «آشنایی‌زدایی یا بیگانه‌سازی در ادبیات و هنر به شگردی اطلاق می‌شود که با استفاده از آن نویسنده یا هنرمند در اثر خود به‌گونه‌ای نامعمول به اشیا و دیده‌ها می‌نگرد و بدین ترتیب سعی بر آن دارد تا نگاهی نو به اطراف خود بیندازد».

این تکنیک رو در جایی به کار می‌­برن که می‌­خوان با به‌کار بردن یک واژه به‌جای واژه‌ی همیشگی، تاثیرش رو افزایش بِدن. یک مثال معروف در توضیح آشنایی‌­زدایی هست که در اون گفته می­‌شه دلم از غصه تَرَک برداشت. تَرَک جایگزین شکستن می­‌شه. هر چند شاید تَرَک به اندازه‌ی شکستن سهم‌ناک نباشه اما در عوض، به‌علت آشنا نبودن توجه مخاطب رو به خودش بیش‌تر جلب می­‌کنه و فرصت انتقال بیش‌تری رو به مخاطب می‌­ده. ما از این تکنیک در استفاده از اسامی جایگزین‌مون استفاده کردیم تا هم آروانی­‌ها بتونن با ماهیت شغل‌شون بیش‌تر مواجه بشن و هم کنجکاوی اطرافیان رو برای توجه بیش‌تر به شغل‌شون و تفاوت‌­های شغل‌شون جلب کنن.

  1. در مجموع ما فکر می­‌کنیم استفاده از اسامی جایگزین به فرهنگ ما میاد و در فرآیند استخدام کمک‌مون می­‌کنه تا کسایی که بیش‌تر مثل خودمون هستن رو استخدام کنیم. خیلی واضحه، کسایی که به‌دنبال عناوین مدیریتی و طبقاتی هستن از کار کردن در شرکت ما منصرف می‌شن و «ماجراجوها» بیش‌تر به سمت ما میان.

خوش‌حال می­‌شیم که در کنار ما باشید و با گفتن انتقادات و پیشنهادات‌تون به رشد ما کمک کنید. می‌تونید با ایمیل we@arvancloud.ir با ما در تماس باشید.

پایدار باشید

 

بیش‌تر بخونید:

  • Lavrovski А. Like title, like worker. Minsk Gymnasium. 2017.
  • Harvard business review. Creative job titles can energize workers. 2016.
  • Maren Hedrich.The benefits of creative job titles being used in the workplace. 2016.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک پاسخ در “چرا عنوان‌های شغلی ما متفاوتند؟”

  • Avatar for مهدی خدابین
    مهدی خدابین
    ۵ تیر ۱۳۹۷ در۱۰:۰۱ ق٫ظ

    سلام
    مقاله خوبی بود، و فکر می‌کنم کار بزرگی انجام شدهف موفق باشید.