آروان‌کلاد

همانند سال‌های گذشته در فروردین امسال هم در راستای «فرهنگ شفافیت» دست به انتشار فرمول‌ حقوق‌های ابر آروان زدیم. و البته با یک تفاوت مهم: اطلاعات آماری حقوق‌ها را هم منتشر کردیم.

چند روز بعد در یادداشت «وقتی همه چیز را دشمنان‌مان می‌دانند، بگذار دوستان‌مان هم بدانند» سعی کردیم تا برخی از علت‌های اعلام حقوق‌هایمان را شفاف‌تر کنیم اما با اتفاقاتی که پس از انتشار میانگین حقوق‌هایمان افتاد، فکر می‌کنیم لازم هست توضیحات کامل‌تری داشته باشیم.

واکنش‌های فضای مجازی به خبر ابر آروان بسیار درخور توجه بود، برخی رسانه‌ها این خبر را بازنشر کردند یا مستقیم به این موضوع واکنش نشان دادند. نرخ impression این خبر تنها در شبکه‌های اجتماعی ابر آروان بیش از ۵۰هزار بار بود.

 

 

از بین بازخوردهای متنی که مستقیم در واکنش به انتشار این اطلاعات اتفاق افتاد، بیش از ۹۳درصد از واکنش‌ها، مثبت ارزیایی شده بود.

 

 

در کنار واکنش‌های دنیای مجازی، بازخوردهای بسیاری هم در دنیای واقعی گرفتیم.

در مجموع تمام واکنش‌های مثبت، اقلیتی به میانگین­ پایین حقوق‌ها اعتراض کردند: «چرا این‌قدر کم حقوق می­دید؟ شماها می‌خواید با کلادفلیر رقابت کنید؟» و گروه دیگری (که حتمن بخشی از آنان از مدیران بودند) اعتراض‌های بسیار شدیدتری کردند که «چرا این‌قدر عدد حقوق­‌هاتون بالاست؟ شما دارید نظم بازار را برهم می­زنید! از سرمایه‌گذار پول مفت گرفتید، دارید بین خودتون پخش می‌کنید!»

ممکن است روش پرداخت حقوق ابر آروان به‌دلایل ایدیولوژی «توزیع‌شدگی ثروت» از نگاه برخی نادرست باشد، اما به نظر آمد بخش درخور ‌توجهی از این واکنش‌ها به این دلیل نیست، بلکه به‌دلایل زیر است:

  • از روی استنباط اشتباه از اطلاعات منتشر شده‌ی ابر آروان
  • به‌دلیل مطلع نبودن مخاطبان از برخی داده‌های پیش‌فرض

موضوعی که تلاش می‌کنیم در این یادداشت بیش‌تر به آن بپردازیم.

گفتنی است  که در تصویر خبر فرمول حقوق ۹۸ و نمودارهای آن به اشتباه از واژه‌ی «پایه حقوق» استفاده شده بود که منظور حقوق دریافتی هر فرد پیش از کسر بیمه‌ی تامین اجتماعی، بیمه‌ی تکمیلی و مالیات حقوق بوده است.

 

در آغاز نگاهی به فرآیند جذب در ابر آروان داریم؛ چگونه و چه کسانی در ابر آروان کار می‌­کنند؟

در اسفند ماه ۱۳۹۷ (پیش از انتشار فرمول حقوق جدید ????) در برخی روزها تا ۵۰ رزومه در یک روز دریافت می‌کردیم در حالی‌که تنها در حدود ۴۰درصد از این رزومه‌ها وارد فرآیند مصاحبه‌ی اسکایپی شدند. از بین رزومه‌های ارسالی در این ماه، آروان موفق شد تنها کم‌تر از یک درصد از این افراد را جذب کند.

به‌دلیل فقر آمار در کشور، اطلاعی از بالا یا پایین بودن این نسبت نداریم اما به نظر می‌رسد روند سخت‌گیرانه‌ای برای جذب در پیش گرفتیم.

علت این حجم از سخت­‌گیری در ابر آروان به‌دلیل «لبه‌ی دانش بودن» و «سطح بالای فناوری محصولات» است.

و البته در ابر آروان به‌دلیل ساختار دولایه‌ای که وجود دارد، توانایی خودآیینی و حل مساله و تصمیم‌­گیری هم از جایگاه ویژه‌­ای برخوردار است.

 

 

سطح ارشد یا به قول فرنگی‌ها seniority در تیم‌های ابر آروان بسیار بالاست.

اکنون بیش‌تر از یک پنجم از اعضای تیم فنی ابر آروان در محل کار قبلی خود مدیر فنی یا مدیرعامل بودند.

این آمار در کنار افراد توانمندی است که علاقه­‌ای به سمت­‌های مدیریتی نداشتند اما در مهارت چیزی کم ندارند. با این توضیحات، می‌توانیم در ادامه مقایسه‌ی درستی داشته باشیم.

برای این‌که مقایسه‌­ای بین حقوق ابر آروان و بازار کار داشته باشیم از گزارش ایران سالری[1] (سرویس جدید ایران‌ تلنت)‌ سال ۱۳۹۷ استفاده کردیم. به اعداد به‌دست آمده از این گزارش می‌شد ۳۱درصد نرخ تورم را اضافه کرد اما فکر کردیم احتمالن برای تمام کسب‌وکارها چنین امکانی وجود ندارد و احتمالن دستمزدها دست کم رشد ۲۰درصدی را در سال ۱۳۹۸ تجربه خواهند کرد.

ما دو گروه که مشخصن در گزارش ایران‌ سالری بودند را با آمارهای ابر آروان مقایسه کردیم.

  • گروه «برنامه‌نویسی/ توسعه نرم‌افزار و وب/ مهندسی نرم‌افزار»
  • گروه «مدیرعامل/ عضو هییت مدیره»

در ایران سالری هر گروه شغلی براساس ارشد بودن به سه رده‌ی آبی، بنفش و قرمز تقسیم می‌شود.  برای نمونه، میانگین حقوق برای گروه برنامه‌نویسان به حالت زیر خواهد بود (اعداد ۱۳۹۸ با رشد ۲۰درصدی نسبت به ۱۳۹۷ محاسبه شده است):

 

 

باتوجه به نوع ساختار و فعالیت آروان تمام اعضای تیم‌های فنی ابر آروان می‌بایست در رده‌ی قرمز یا بنفش باشند. در نتیجه ما از میانگین این دو رده برای مقایسه استفاده کردیم.

ایران‌ سالری برای حقوق مدیرعامل و هییت مدیره تنها از یک سطح استفاده کرده است. میانگین این گروه در سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۶.۶۸ و در سال ۱۳۹۸ احتمالن در حدود ۲۰ میلیون تومان در ماه خواهد بود.

 

 

توجه داشته باشید که در این گزاش‌ها ۵درصد از افراد بیش از ۳۹ میلیون ‌تومان حقوق ماهانه دریافت می‌کردند.

در نمودار زیر حقوق ابر آروان را با بیشینه، میانگین و کمینه بازار مقایسه کردیم.

 

 

در انتهای این یادداشت تاکید می­‌کنیم که هدف از تمام این گزارش‌ها، فهرست حقوق و فرمول حقوق چیزی نیست جز «شفافیت». هدف شفافیت، شفافیت است. نه می‌خواهیم بگوییم ما بیش‌تر حقوق می‌دهیم  و نه می‌خواهیم بگوییم ما کم حقوق می‌دهیم؛ تنها تلاش می‌کنیم اطلاعات آماری و تجربیات‌مان را در اختیار دیگران قرار دهیم، فارغ از هر قضاوت دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد.

 

پی‌نوشت:

[1]https://iransalary.com/pdf

 

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 پاسخ در “مکاشفه‌ای درباره‌ی «حقوق شفاف» ابر آروان”

  • Avatar for Masih IT
    Masih IT
    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در۰:۴۰ ق٫ظ

    دمتون گرم که به این موضوع اهمیت میدید. شفافیت کلیدیه که توی خیلی از حوزه ها بهش نیاز داریم.

  • Avatar for عاطفه
    عاطفه
    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در۱:۳۹ ب٫ظ

    عالی
    ترغیب شدم توی شرکت خودمون این شفافیت رو اجرا کنم.
    ممنون از توضیحات شفاف و خوبتون.