عوامزدگی، تلگرام و CDN
یکی از مشکلات علوم انسانی، هنر و به طور کلی علومی که برخورد نزدیک و مستقیم با توده مردم دارند عوامزدگی موضوعات مطرح در آن حوزه است.
مشکلی که انتظار میرود علوم دقیقه (exact sciences) از جمله علوم کامپیوتر، به خصوص در بخشهای تخصصی خود، از ابتلا به آن در امان باشند.
یکی از تفاوتهای مهم کشور عزیزمان فضای تصمیمگیری غیرتخصصی آن است. در واقع در بسیاری از حوزهها تصمیمگیری در لایههایی انجام میشود که فرد یا افراد تصمیمگیرنده از تخصص کافی و مرتبط برخوردار نیستند و در نتیجه لزوم استفاده یا حرکت به سمت فناوریهای روزآمد را یا متوجه نمیشوند یا غلط متوجه میشوند یا در اکثر مواقع بسیار دیر و زمانی که کاملاً کار از کار گذشته و تکنولوژیهای دیگر جایگزین شدهاند متوجه خواهند شد و به فکر استفاده از آن تکنولوژیهایی که دیگر قدیمی شدهاند خواهند افتاد. علی شریعتی در یکی از سخنرانیهای خود تحت عنوان «علی تنهاست» به موضوع عوامزدگی اشارهای میکند و یکی از سموم عوامزدگی را نه تنها ارزیابی سطحی عوام از یک موضوع یا یک شخص بلکه ارزیابی معکوس مینامد. شریعتی در مثال جالبی مینویسد: «آقای گورویچ- یکی از استادان من- که جامعهشناس معروفی است میگفت: من هفتاد سال در جامعهشناسی با مکتب Structuralism، مبارزه خستگیناپذیر کردم و بعد کتاب لاروس را که در آن شرح حال مرا نوشته بود باز کردم و در آنجا خواندم که «آقای گورویچ یکی از بزرگترین بنیانگذاران مکتب استروکتورالیسم در جامعهشناسی است!» این نتیجه کار من است!» چیزی که ما امروزه در کشورمان و در کمال تعجب در دنیای تکنولوژی با آن مواجه میشویم. برخی مفاهیم چنان مسخ میشوند که نه تنها از مفهوم اولیه خود دور میشوند که در برخی موارد در جایگاهی متضاد استفاده میشوند.
تا به امروز بزرگترین چالش فعالیت، تولید و عرضه فناوری شبکههای توزیع محتوا یا همان CDN، نبود آشنایی کافی یا فهم دقیق از این مفهوم در کشور بود. در حالی که امروزه دیگر انتظار میرود نیازی به بازتعریف CDN وجود نداشته باشد، بسیاری از جلسات ما با سازمانهای بزرگ از تعریف ابتدایی CDN شروع میشود. اما این چالش امروز با مطرح شدن و گره خوردن واژه CDN و تلگرام و همچنین استفاده از این اصطلاحات در سطح عمومی کشور به یک چالش بزرگتر تبدیل خواهد شد.
پس از اعلام بسیار مبهم پاول دورف، مدیرعامل تلگرام، از استفاده این شبکه اجتماعی از سرورهای CDN و البته واکنشهای وزیر ارتباطات و همچنین سایر مسئولان مربوط به این موضوع، استفاده از واژه CDN به جمع موضوعات داغ حوزه فناوری اطلاعات پیوست. پیوستنی که به خاطر حواشی آن انتظار میرود با عوامزدگی بسیار زیادی همراه شود.
تلگرام در ادامه بیانهها و مقالات خود یک صفحه FAQ به زبان فارسی به این موضوع اختصاص داد و برخلاف ابهام اولیه تلاش کرد موضوع را به صورت کامل تشریح کند.
در خطوط پایانی مطلب منتشرشده توسط تلگرام موضوع استفاده از زیرساخت عمومی CDN به صراحت بیان شده است: «CDNها و نقاط آن به تلگرام تعلق ندارد و همه ریسک آن بر گردن شرکت ثالثی که نقاط ذخیرهسازی CDN در سراسر دنیا را برای ما تامین میکند خواهد بود.» با این وجود به خاطر بیان اولیه و همچنین استفاده از اصطلاحاتی چون «سرورهای توزیعشده خود» یا «We use our own distributed servers» و از همه مهمتر واکنشهای صورتگرفته در داخل کشور اصلاً دور از انتظار نیست که از این پس بسیاری از تصمیمگیران کلان سازمانها و شرکتهای مختلف به دنبال نصب CDN خودشان روی سرورهای خودشان و حتی در دیتاسنتر (بخوانید اتاق سرور) خودشان باشند!
“پویا پیرحسینلو”
منبع: مجله پیوست