وقتی خبر شیوع ویروس کرونا در ایران منتشر شد سعی کردیم پروتکل‌هایی که نهادهای بهداشتی توصیه کردن، رو رعایت کنیم. از همون هفته اول شروع این ماجرا، آروانی‌ها به‌شکل داوطلبانه خودشون رو قرنطینه خانگی کردند و در هفته دوم قرنطینه اجباری شد.
در این وضعیت به‌شکل دورکاری شروع به‌کار کردیم. طبیعی بود که شرایط جدید نیاز به تمهیداتی تازه داشت. پس به‌سرعت تلاش کردیم امکانات و ابزارهای تسهیل‌گر رو فراهم کنیم و از ارزش‌های تازه‌ای بگیم که باعث کاهش دغدغه‌ی آروانی‌ها در دوران دورکاری بشه.

فرهنگ سازمانی

شاید برای شروع و روشن‌تر شدن موضوع لازم باشه تا با هم معنی مشترکی از فرهنگ داشته باشیم. برای فرهنگ سازمانی تعاریف متعددی وجود داره ولی شاید این تعریف جامع‌تر از بقیه باشه: فرهنگ، روحیه‌ای که در کالبد سازمان جریان داره. روحی که از مجموعه‌ی دانش‌ها، باورها، قوانین، ارزش‌ها و … تشکیل شده.
فرهنگ برای ما در ابر آروان هیچ‌وقت حکمی دستوری نبوده که افراد با اجرا نکردنش مجازات بشن. ما همیشه از نگاه آمرانه به فرهنگ فراری بودیم. پس چیزی که به‌عنوان فرهنگ آروانی ارایه می‌دیم، مجموعه‌ی توافق‌هاییه که برای همه ما اصالت داره و ضمانت اجراش، نه ترس و مجازات که نهادینه‌شدن اون‌ها به عنوان یک کنش درونیه.
ارزش‌های ما در دوران دورکاری فرقی با گذشته نکرده. ارزش‌هایی که هم‌چنان به اون وفاداریم:

  • اعتماد
  • شفافیت
  • توانمندسازی
  • تفکر انتقادی
  • بهبود مستمر‌

فرهنگ آروانی اما مثل هر فرهنگ دیگه‌ای خط قرمزهایی داره که اون‌ها هم مثل گذشته تغییری نکردن. ما در دوران دورکاری هم به این خطوط قرمز پایبندیم:

  • نقض محرمانگی
  • نقض دسترسی‌
  • اندک‌سالاری
  • پرداخت رشوه

در کنار حفظ ارزش‌های انسانی که همواره تعهدمون به همدیگه بوده، برای تسهیل دورکاری نیاز دیدیم تعهدهای کوچک‌تری هم به مجموعه ارزش‌هامون اضافه کنیم‌.‌ کارهایی که پیش از این هم برامون اهمیت بسیاری داشت ولی عمل به اون‌ها در دوران دورکاری، برای تجربه‌ی زیستی باکیفیت‌تر و کارآمدی بالاتر، حیاتی‌ هست:

  • مستندسازی (مکتوب‌سازی)
  • رسوندن کارها
  • تعادل بین کار و زندگی

برنامه‌ریزی

بدون شک، برنامه‌ریزی فرآیند موثر رسیدن به اهدافه. برنامه‌ریزی به ما کمک می‌کنه تا بتونیم با هم تصمیم بگیریم، که قراره چه مسیری رو چگونه طی کنیم. این تصمیم به ما فرصت می‌ده تا کارها رو اولویت‌بندی کنیم، روال مشخصی برای پیشبردشون داشته باشیم، محدوده‌ی کار و وظایف‌مون رو تفکیک کنیم و برای حل تعارض‌ها دنبال راه‌حل بگردیم. در دوران دورکاری لزوم برنامه‌ریزی بیش‌ از پیش حس می‌شه. چرا که فقدان برنامه موثر، موجب سردرگمی، تعویق در کارها و کاهش انگیزه و بهره‌وری خواهد شد و ما رو از اهداف‌مون دور می‌کنه.
ما در ابر آروان برای برنامه‌ریزی‌های خرد و متوسط و کلان روال‌های زیر رو طی می‌کنیم:

فرایند برنامه‌ریزی‌های خرد، متوسط و کلان در ابر آروان
موضوع مناسب برای پیشنهادات
هدف‌گذاری مشخص کردن اهداف سالانه جلسات استراتژی سالانه و بازنگری ۶ماهه
مشخص کردن اهداف فصلی OKR
مشخص کردن برنامه هفتگی متودولوژی اجایل (کانبان/اسکرام)
مشخص کردن برنامه روزانه جلسات دیلی
تصمیمات بین‌تیمی جلسات گزارش ماهانه تیم‌ها
جلسات هفتگی مسوول تیم‌ها
دایره‌های مجازی
بردهای اشتراکی ترلو

تسهیلات آموزشی

آموزش فرآیندی مستمر و ارزشی مهم در ابر آروانه. در دوران دورکاری برای این‌که آروانی‌ها بتونن دسترسی راحت‌تری به دوره‌های آموزشی مرتبط داشته باشند، اکانت‌های آموزشی زیر رو تهیه کردیم. هم‌چنین داخل پرتال داخلی کوژدانه، فیلم کارگاه‌های آموزشی که در آروان‌بوم برگزار شده رو قرار دادیم تا آروانی‌ها بتونن هر زمان که خواستن از اون استفاده کنند.

تسهیلات آموزشی در دوران دورکاری برای آروانی‌ها
آموزش
  • Linux academy
  • Udemy
  • Laracast
  • کوژدانه (پرتال داخلی)

ابزارهای پیشنهادی و یکپارچه

یکی از موارد کلیدی در دورکاری، ارتباط شفاف با اعضا، هم‌تیمی‌ها و مدیرانه تا بدونیم دقیقن چه انتظاری از ما دارن و اون‌ها رو در جریان فعالیت‌هامون قرار بدیم. فضای فلت، شیشه‌ای و شفاف در آروان‌بوم باعث می‌شد که هر کدوم از اعضا در هر لحظه که اراده می‌کردند به همکاران‌شون دسترسی داشته باشند. مجبوریم این ارتباط رو در دوران دورکاری با ابزارها و اپلیکیشن‌های مختلف انجام بدیم. بی‌شک تماس‌های صوتی، تصویری و نوشتاری با سایر اعضا، هماهنگی و نظم خوبی به کارها در زمان دورکاری می‌ده.
در این بخش سعی کردیم یک طبقه‌بندی کلی از فرآیندها و ابزارهایی که برای کار از اون‌ها استفاده می‌کنیم داشته باشیم.

این تصویر نشون می‌ده کدوم ابزار در چه موقعیتی بیش‌تر به ما کمک می‌کنه و مفیدتره.

 

برای هر یک از فرآیندهای کاری، ابزارهای آنلاینی وجود داره که برای تسریع، پیش‌برد و بهره‌وری اون کار موثرتره‌.
تصویر شماره‌ دو، به تفکیک موضوعات کاری که در ابر آروان وجود داره، ابزارهای مختلفی رو پیشنهاد دادیم و به کارکرد هر کدوم هم اشاره کردیم.

 

برای هر کارکرد عمومی در ابر آروان فرآیندی طی می‌شه که در دوران دورکاری هم لازمه از همین مسیرها عبور کنیم.
سعی کردیم در جدول سه، جلسات و اقداماتی که برای طی کردن هر فرآیند موثر هست رو پیشنهاد بدیم تا بتونه ما رو در رسیدن به هدف کلان سازمان یاری کنه.

فرآیندهای پیشنهادی برای کارکردهای عمومی
موضوع مناسب برای پیشنهادات
روابط بین‌تیمی و برون شرکتی ابَر سازوکارها
  • هم‌پوشانی زمانی و پاسخ‌گویی به سایر سازمان‌ها
  • پاسخ‌گویی به مشتریان و رفع مشکلات در سریع‌ترین زمان ممکن
  • جلسات ارایه گزارش ماهانه تیم‌ها
تصمیمات بین تیمی
  • جلسات هفتگی
  • دایره‌های مجازی
  • بردهای اشتراکی
  • اطلاع‌رسانی تغییرات
پشتیبانی و بهبود محصولات
  • زمان‌بندی شیفت‌های ۲۴ ساعته
  • مستندسازی و ارایه‌ی گزارش‌ کامل روی ترلو
  • اجرای کامل Pair check
روابط درون‌تیمی و تیم‌سازی برنامه‌ریزی‌های کاری
  • جلسات OKRفصلی
  • جلسات برنامه‌ریزی دوهفتگی
  • جلسات ماهانه با راهبری
  • جلسات روزانه
مدیریت کارها
مدیریت تعارض
گفت‌وگو
فیدبک
  • مستندسازی کارها
  • جلسات هفتگی
  • دیلی
  • جلسات بازبینی
  • ارزیابی‌های ۳۶۰
راهبری
  • جلسات دوهفتگی راهبر با تیم
  • جلسات ماهانه OKR راهبری و تیم
  • جلسات فرد به فرد
استخدام
  • پر کردن فرم درخواست و اجماع نظر با راهبری و فرهنگ
  • برگزاری جلسات جذب و چالش
  • آنبوردینگ
  • آفبوردینگ
مدیریت فردی برنامه‌ریزی رشد فردی
دریافت بازخورد
  • پکیج رشد و یادگیری
  • جلسات فرد به فرد
بازخورد دادن
  • ارزیابی‌های ۳۶۰
  • جلسات گروهی
مدیریت کارها
تعادل کار و زندگی
  • برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کارها
  • ایجاد روتین‌های فردی

 

جمع‌بندی

در مجموع ما سعی کردیم تمام فرآیندهای خودمون در این مدت رو خیلی خلاصه این‌جا بیاریم، طبیعتن هنوز شروع راه هستش و ما راه بسیاری پیش رو داریم، تا این‌جای کار که دورکاری رو دوست داریم و امیدواریم که بتونیم بعد از این نگاه جدی‌تری بهش بکنیم و در آینده نسخه‌های تکمیل‌تری رو با تجربه‌هایی که به‌دست می‌آوریم ایجاد کنیم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 پاسخ در “دورکاری در دوران کرونا؛ ابرها در حرکتند”

  • Avatar for ali
    ali
    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در۸:۵۲ ب٫ظ

    دست شما درد نکنه که چنین محتواهای مفیدی تولید میکنید.

  • Avatar for سید مسیح سجادی
    سید مسیح سجادی
    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در۹:۰۱ ب٫ظ

    این خیلی خوبه که شما دانشتون و رویکردهای کاریتون رو بصورت عمومی منتشر می‌کنید. ما بعد از شروع کرونا یکی از چالش‌های اصلی‌مون حفظ تعادل بین کار و زندگی بود، که بخاطر تداخل راه‌های ارتباطی و هماهنگ‌کننده‌های بین تیم و زندگی شخصی پیش اومده بود.
    ابزارهایی که توی مقاله عنوان کردید به حل این چالش خیلی کمک می‌کنه.

    • Avatar for ثمین زاهدانی
      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در۱:۱۴ ب٫ظ

      مسیح عزیز
      سلام
      خیلی خوشحالیم که مطلب براتون کاربردی بوده 🙂