آروان‌کلاد

برای شفافیت باید هزاران کلمه نوشت، اما اتهام را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد. پس به‌عنوان راه‌حلی بگذارید پیش از شرح کامل ماجرا، بار دیگر به اختصار موضع‌گیری صریح و شفاف داشته باشیم:

همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم، اتفاق شومی به نام «اینترنت ملی!» یا هر نامی که به معنی قطع دسترسی مردم ایران به اینترنت بین‌الملل باشد خط قرمز ابر آروان است؛ ابر آروان هیچ‌گاه در پروژه‌هایی که منجر به محدودسازی شود، مشارکت نخواهد کرد. ابر آروان یک ابر یکپارچه جهانی است و با هدف ایجاد زیرساخت برای سریع‌تر، امن‌تر و دردسترس‌تر کردن اطلاعات در سطح جهان فعالیت می‌کند، نه برای ایجاد هر نوع محدودیت.  

پروژه‌ی ابر ایران برای آروان هیچ چیز، جز اضافه شدن ۵ دیتاسنتر در شهرهای تبریز، کرج، شیراز، اصفهان و اهواز به این ابر یکپارچه نیست. 

ابر آروان مخالف هرگونه رانت، عدم شفافیت یا انتفاع ناعادلانه از منابع ملی است، همان‌طور که تا به حال با آن مقابله کرده‌ایم، باز هم تاکید می‌کنیم که در هیچ اتفاقی که نتیجه‌اش از بین رفتن شفافیت، ارزش‌ها و تعهدات‌مان باشد مشارکت نخواهیم داشت. 

 

و اما درباره‌ی پروژه‌ی ابر ایران، اتهام رانت و شبکه ملی اطلاعات!

۱. شبکه ملی اطلاعات!

از منظر دولت تمام دیتاسنترهای کشور، شبکه‌ی IXP، تمام محتوای داخلی شامل محتوای سرگرمی، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها، فیلم و سریال و… ترافیک قریب به اتفاق تمام استارت‌آپ‌ها، همه و همه «شبکه‌ ملی اطلاعات» نامیده می‌شود. پس این پروژه نیز مانند هر محتوای دیگری که در داخل کشور تولید، نگهداری یا توزیع می‌شود، جزوی از شبکه ملی اطلاعات است.

در بخشی از خبر انعقاد قرارداد این پروژه آمده است، ابر ایران در راستای «کاهش وابستگی به اینترنت بین‌الملل» است. از نظر ما «اینترنت» بدون هیچ پسوند و پیشوندی، یک شبکه ارتباطی جهانی است. کلمه‌ای که نباید اجازه دهیم مورد هرگونه باز تعریف قرار بگیرد. اما از نگاه فنی باید بدانید این جمله اشاره به افزایش نسبت ترافیک داخل ایران، به ترافیکی است که از کشورهای همسایه ترانزیت می‌شود. در واقع هر یک بایت محتوایی که داخل کشور تولید یا میزبانی شود، ‌به معنای افزایش نسبت ترافیک داخل به ترافیک خارجی است. هر کشور، هر استان، یا شهر، و حتا هر تامین‌کننده‌ی اینترنت محلی تلاش می‌کند با میزبانی‌ کردن و توزیع کردن محتوای بیش‌تر در داخل شبکه‌ی خود، از توازن ترافیکی به نفع کاربران نهایی و افزایش سرعت دسترسی آن‌ها به محتوا استفاده کند. بر این اساس، کاهش وابستگی‌ به اینترنت بین‌المللی سبب بهبود این موازنه خواهد بود.

 

۲. چرا این پروژه به ابر آروان-فناپ داده شد

از سال ۱۳۹۶ رسول سراییان رییس وقت سازمان فناوری اطلاعات تلاش برای واگذاری دیتاسنترهای نیمه‌فعال و ورشکسته‌ی استانی دولت را آغاز کرد. با ریاست امیر ناظمی به سازمان فناوری اطلاعات، این پروژه نام‌ تازه‌ای به نام «ابر ایران» گرفت؛ دیتاسنتر‌ها در دو منطقه تجمیع و مجدد مزایده‌هایی بسیار کم اقبال گذشته از سر گرفته شد. مزایده‌هایی که این‌بار با اقبال بسیار بیش‌تری روبه‌رو شدند.

در نتیجه‌ی چند بار برگزاری مناقصات مختلف و درنهایت یک ماراتن چند مرحله‌ای، کنسرسیوم ابر آروان-فناپ یکی از برندگان مزایده‌ای شد که طی سال‌های گذشته در کشور اطلاع‌رسانی شده بود، تمام شرکت‌های فعال در این حوزه در آن مشارکت داشتند و می‌توانستند برنده‌ی آن باشند.

بیش از ۱۰ شرکت در مرحله اول مزایده مشارکت داشتند که در پایان برای هر منطقه، ۳ شرکت با کسب امتیازات فنی وارد مرحله‌ی نهایی و پیشنهاد قیمت شدند. کنسرسیوم «ابر آروان-فناپ» برنده‌ی یک بخش از مزایده و کنسرسیوم «آسیاتک-ژرف‌نگر و XaaS» برنده‌ی بخش دیگری از آن شدند. 

 

۳. رانت چند هزار میلیاردی

بگذارید شفاف صحبت کنیم؛ دولتی که حتا نمی‌تواند بدهی‌های خودش به ابر آروان و سایر استارت‌آپ‌ها را به‌موقع پرداخت کند، توان سرمایه‌گذاری چند هزار میلیاردی در مزایده‌ای ابری با حضور بخش خصوصی را دارد؟ 

مجموع سرمایه‌گذاری ابر آروان-فناپ در این دیتاسنترها در فاز اول ۱۵۰۰ میلیارد ریال است که در مجموع و تا پایان پروژه احتمالن به ۳۶۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا خواهد کرد. دقت داشته باشید، این اعداد سرمایه‌گذاری کنسرسیوم ابر آروان-فناپ در این پروژه است، نه سرمایه‌گذاری یا هدیه دولت!

کنسرسیوم ابر آروان-فناپ تضمین کرده‌اند با سرمایه‌گذاری و مشارکت در این پروژه در طول ۷ سال، حداقل ۳۲۸ میلیارد ریال سود به سازمان فناوری اطلاعات پرداخت خواهند کرد و در پایان ۷ سال دیتاسنترهای اورهال شده و تجهیز شده را به سازمان فناوری اطلاعات تحویل خواهند داد. هم‌چنین امکان تمدید برای ۷ سال دیگر پیش‌بینی شده است.

قطعن از نظر ابر آروان مشارکت در این پروژه موجب گسترده‌تر شدن زیرساخت‌های این شرکت و در نتیجه آن افزایش درآمد و سود اقتصادی بوده است، اما اگر شرکت دیگری متصور است براساس اسناد مزایده سرمایه‌گذاری دولت (شامل ساختمان‌های دیتاسنترها و سخت‌افزارهایی از رده خارج، معرفی به صندوق نوآوری برای اخذ تسهیلات و تخفیف در ارتباطات از شرکت ارتباطات زیرساخت)، ارزش بالاتری دارد، قطعن آن شرکت می‌توانست برنده‌ی مزایده باشد.

مجدد تاکید می‌کنیم برخلاف شرح پر ابهام اخبار مرتبط با این پروژه، دولت نه‌تنها هیچ سرمایه‌گذاری نقدی در طول این پروژه‌ها نخواهد داشت، بلکه سود مشارکت آن نیز از سوی برنده‌ی مزایده ضمانت شده است.

در رابطه با تخفیف‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در این پروژه هم، باید تمام مدیران عامل اپراتورهای همراه، شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) و تولید‌کنندگان بزرگ محتوایی را شاهد گرفت که بارها در جلسات شرکت ارتباطات زیرساخت مشابه این پیشنهادها بدون نیاز به هیچ مزایده‌ای، از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و به‌عنوان مشوق‌هایی برای تمرکززدایی از تهران اعلام شده است. این تخفیف‌ها به هیچ وجه شامل هزینه‌ی اینترنت نیست و فقط شامل هزینه‌ی انتقال VPLS بین دیتاسنترها، اتصال به شبکه‌ی IXP و موارد مشابه است. 

 

اگر در طول سال‌های گذشته، برخلاف رویکرد غالب کشور، تلاش کرده‌ایم با صراحت و شفافیت حرف بزنیم، اگر خانه‌ای ساخته‌ایم که از دوردست‌ها هم درون آن دیده می‌شود، این درخواست کمک ما از شماست، که ما را ببینید و نقد کنید تا بتوانیم درست‌تر حرکت کنیم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

33 پاسخ در “ابر ایران و یک شوخی تلخ تکراری با افکار عمومی”

  • Avatar for م
    م
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱۰:۵۰ ق٫ظ

    حتی درسته نه حتا !!!

  • Avatar for ه
    ه
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱۱:۰۰ ق٫ظ

    اینکه حتی در زبان فارسی رو دارید با کلمه حتا در زبان ابرآروانی جا میندازید خیلی کار اشتباهی هست واقعا ! نکنید این کار رو – با واژه های دیگه هم دارید این اشتباه رو تکرار می کنید.

  • Avatar for علیرضا
    علیرضا
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱۱:۰۱ ق٫ظ

    احتمالا دوستانی که رانت هایی داشته اند و اکنون دست اون ها توی پوست گردو مونده این جور جو سازی کردن در کشور ما این موضوعات زیاده به فکر قوی کردن خودتان باشید خوشبختانه کسانی که از بستر شما استفاده می کنند این موضوعات را کاملا درک میکنند. موفق باشید

    • Avatar for Hasti Shahrizfar
      ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱۱:۱۵ ق٫ظ

      سلام علیرضا
      ممنون از بازخوردی که ثبت کردید. ما قضاوتی درباره‌ی دوستانی که نقد داشتن به این موضوع نداریم. صرفن تلاش کردیم موضع خودمون رو توضیح بدیم، امیدواریم ابهام‌های پیش آمده رو تونسته باشیم پاسخ بدیم.

  • Avatar for کاربر
    کاربر
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱۱:۰۸ ق٫ظ

    چه دلیل دارد تبدیل به بازوی دولت در محدود کردن مردم باشید؟

    • Avatar for Hasti Shahrizfar
      ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱۱:۱۴ ق٫ظ

      سلام
      ممنون از بازخوردی که ثبت کردید. در بیانیه کامل شفاف توضیح دادیم که رویکرد ابر آروان چیه. با هر نوع محدودسازی و هرگونه رانت مخالفیم و هیچ‌وقت وارد این موضوعات نخواهیم شد. ممنون می‌شم متن بیانیه رو کامل مطالعه کنید.

  • Avatar for ناشناس
    ناشناس
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱۱:۱۵ ق٫ظ

    این که توضیح داده میشه این موارد بسی جای امیدواری داره اگر برگردیم عقب شرکت هایی بودند که بدون هیچ گونه توضیح یا دلیل منطقی هر سیاستی رو بر کاربر محکوم میکردند. حالا به نظرم نباید زود تصمیم گرفت باید دید در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد

  • Avatar for Naghme
    Naghme
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱۱:۴۱ ق٫ظ

    آیا این پروژه می‌تونه در شرایط خاصی و در آینده منجر به ایجاد اینترنت ملی بشه که کاملا متوجهم هدف آروان نیست، اما ممکنه به اون کمک کنه؟
    فرض کن شما داری یه موتور قوی میسازی و هدفتم بهبود حمل و نقل کشوریه ولی ازش میشه تو ساخت تانک هم استفاده کرد. فرض کن شما مخالف جنگی اما داری موتوری میسازی که قراره بشه تانک؟
    آیا این پروژه چنین پتانسیلی داره؟

    • Avatar for آرش ترابی
      آرش ترابی
      ۲۷ دی ۱۳۹۹ در۳:۵۶ ب٫ظ

      این پروژه چنین پتانسیلی نداره. به‌زودی همکاران ما در یادداشت‌های فنی بیش‌تر به این موضوع خواهند پرداخت. محدودیت دسترسی مردم به اینترنت خط قرمز ابر آروانه و هر سازمان یا نهادی از زیرساخت‌های ما برای چنین اقدامی استفاده کنه، از اون پروژه و همکاری خارج می‌شیم.

  • Avatar for who? me?
    who? me?
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱۱:۴۸ ق٫ظ

    حرف شما درسته و به احتمال زیاد آروان در حال حاضر و در آینده تاثیر مستقیمی روی محدودیت ها نداره و نخواهد داشت. اما به احتمال زیاد متغیری هست و خواهد بود که ایجاد محدودیت ارتباط بین الملل رو برای دوستان تسهیل می کنه. من ممکنه با چاقو کسی رو زخمی نکنم اما اون رو با قیمت بسیار پایین در اختیار یک نفر که بی شک اینکار ازش بر میاد و دلایل کافی هم داره قرار بدم.

    • Avatar for آرش ترابی
      آرش ترابی
      ۲۷ دی ۱۳۹۹ در۳:۵۱ ب٫ظ

      محدودیت دسترسی مردم ایران به اینترنت با خطوط قرمز ابر آروان مغایرت داره. اگه ما متوجه بشیم که هر سازمان یا نهادی از زیرساخت‌های ما برای چنین اقدامی بخواد استفاده کنه، حتمن از اون پروژه‌ خارج خواهیم شد.

  • Avatar for مهدی
    مهدی
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱:۱۵ ب٫ظ

    بهترین جمله این بود.

    بگذارید شفاف صحبت کنیم؛ دولتی که حتا نمی‌تواند بدهی‌های خودش به ابر آروان و سایر استارت‌آپ‌ها را به‌موقع پرداخت کند، توان سرمایه‌گذاری چند هزار میلیاردی در مناقصه‌ای ابری با حضور بخش خصوصی را دارد؟

  • Avatar for لیلا
    لیلا
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱:۳۸ ب٫ظ

    هیچکس فراموش نکرده وقتی آبان اینترنت قطع شد بود داشتید موج سواری می کردید. حبابی برای خودتون درست کردید و فکر می کنید آدم خوبه هستید ولی چه بخواید چه نخواید، برای حکومت دلیل بزرگی برای کاهش وابستگی به اینترنت محسوب می‌شید. مردم این خیانت شما رو فراموش نمیکنن.

    • Avatar for آرش ترابی
      آرش ترابی
      ۲۷ دی ۱۳۹۹ در۳:۵۸ ب٫ظ

      از شما دعوت می‌کنیم یادداشتی که در مورد آبان ۹۸ منتشر کردیم رو بخونید:
      https://bit.ly/35SGKNw

  • Avatar for محسن
    محسن
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۲:۰۲ ب٫ظ

    توی هر زمینه ای پیشتاز باشی ی سری حسودم پیدا میشه…
    مممون از سرویس های عالیتون ❤

  • Avatar for مهدی
    مهدی
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۲:۳۵ ب٫ظ

    با چاقو هم میشه ادم کشت و هم میشه جون ادم رو نجات داد
    پس ایرادی نمیشه به سازنده چاقو گرفت بلکه باید کسی که از چاقو استفاده اشتباه کرده پاسخ گو باشه اما در شرایطی که تقریبا همه می دونیم که این چاقو برای آسیب زدن به دیگری قراره استفاده بشه ایا نباید کسایی که چاقو میسازن در گسترش کسب و کار خودشون بیشتر تامل کنند؟

    • Avatar for سامان
      سامان
      ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۳:۰۶ ب٫ظ

      این چاقو نیست این پیشرفته

    • Avatar for آرش ترابی
      آرش ترابی
      ۲۷ دی ۱۳۹۹ در۴:۰۵ ب٫ظ

      ابر آروان اجازه نمی‌ده هیچ سازمان یا نهادی از زیرساخت‌های آروان برای محدودیت دسترسی مردم به اینترنت استفاده کنه و آگاهی از چنین موضوعی منجر خروج ما از پروژه‌ی مرتبط خواهد شد.

  • Avatar for علی
    علی
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۹:۰۷ ب٫ظ

    اگر خواستید از حقیقتی دفاع کنید اول مطمئن شوید که آن، صرفأ همان دیدگاهتان نباشد که به شدت مایلید حقیقت داشته باشد. خوب توجیه میکنید..خوب

    • Avatar for آرش ترابی
      آرش ترابی
      ۲۷ دی ۱۳۹۹ در۳:۵۴ ب٫ظ

      قصد ما توجیه نیست و مدیران مجموعه هم به‌تازگی اعلام کردن اگر این پروژه در راستای محدودیت دسترسی مردم به اینترنت باشه، حتمن از این پروژه خارج می‌شیم.

  • Avatar for حجت گزستانی
    حجت گزستانی
    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در۱۰:۰۶ ب٫ظ

    شفافیت .
    پاسخگو بودن.
    فکر کردن و انجام دادن ( عمل گرایی) کار درست و شکستن روتین هایی که دلیلی براش نمیبینین ( حتا ) .
    فنی و قوی بودن در عین حال ارتباط گرفتن با آدم ها. بهترین.
    اخلاق مداری .

    حتی اگر در آینده منجر به فاجعه ابر ایران شه دلیل نمیشه ما بشینیم و کار نکنیم ، بلکه باید از بزرگترین تا کوچیک ترین حقمون رو بگیریم و اجازه ندیم این اتفاق بیفته .

  • Avatar for تاروت رنگی
    ۲۶ دی ۱۳۹۹ در۱۰:۳۲ ق٫ظ

    عالی مثل همیشه. موفق باشید.

  • Avatar for علی
    علی
    ۲۷ دی ۱۳۹۹ در۶:۴۹ ب٫ظ

    سلام
    آفرین اتهام ایجاد کردن خیلی راحته، الان شما یک عالمه اتهام ایجاد کردی حالا باید شفافش کنی دیگه!
    میشه متن کامل قرار دادهاتون رو به علاوه تمام پیوست‌هاش و هزینه‌هاش رو در اختیار مردم قرار بدید، ببینیم؟ همین کافیه ما خودمون میفهمیم که داستان چیه.
    بعد یک چیز دیگه هم این که برامون بدهی‌هایی که دولت به شما داره رو با اسنادش منتشر کنید تا ببینیم به خاطر چه چیزهایی به شما بدهکاره و قضیه شفاف بشه.

    کسی که این متن رو نوشته مشخصاً دلیل شبکه ملی اطلاعات رو نمیدونه که اون رو پدیده‌ای شوم تلقی میکنه.
    متاسفانه خیلی خیلی متعصبانه به همه چیز نگاه می‌کنید، الان آلمان و فرانسه میگن باید یک کاری بکنیم که خدمات الکترونیکیمون رو توی اینترنت قرار ندیم اونا به فکر شبکه ملی اطلاعاتن، اون وقت شما بهش میگید پدیده شوم.

    این متن رو که خوندم فکر کردم که انگار با زور دولت قرار دادتون رو امضا کردید.
    بعدش هم اگر خیلی ناراحتیت کسی مجبورتون نکرده قرار داد امضا کنید.

    منتظر جواب هستم

    • Avatar for آرش ترابی
      آرش ترابی
      ۲۹ دی ۱۳۹۹ در۱۰:۴۹ ق٫ظ

      سلام
      در متن بیانیه‌ برای شبکه‌ی ملی اطلاعات از صفت‌های منفی مثل «شوم» استفاده نشده، از نظر ما «اینترنت ملی» یا در واقع هر نوع اقدامی در راستای محدودسازی اینترنت است که اقدامی شوم قلمداد می‌شود.
      ما به منافع این پروژه برای مردم و کشور اعتقاد کامل داریم و همان‌طور که در بیانیه آمده است، معتقدیم در نهایت باعث بهبود سرعت، کارایی و کاهش هزینه‌های کاربرنهایی خواهد شد. اگر اعتقادی خلاف آن داشتیم به هیچ وجه وارد این پروژه نمی‌شدیم. هم‌چنین شفاف اعلام کرده‌ایم که تصور می‌کنیم این قرارداد برای ما انتفاع مالی نیز داشته باشد.
      در رابطه با جزییات قراردادها حتمن به صفحه‌ی شفافیت سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران سر بزنید. تمام قراردادهای ما با سازمان با جزییات، زمان و مبلغ قرارداد درج شده است. احتمالن به زودی اطلاعات دقیق این قرارداد نیز قرار خواهد گرفت. به طور مثال آخرین قرارداد ابر آروان با سازمان فناوری اطلاعات که از مرداد ۹۷ تا مرداد ۹۸ بوده است، به طور کامل تحویل داده شده اما تا لحظه‌ی نگارش این پاسخ به جز پیش‌پرداخت مبلغ هیچ‌کدام از فازهای ۵ گانه‌ی پروژه‌ پرداخت نشده است.

    • Avatar for علی
      علی
      ۳۰ دی ۱۳۹۹ در۷:۵۹ ق٫ظ

      سلام مجدد
      جناب ترابی عزیز یک جستجوی ساده در اینترنت بفرمایید متوجه می شوید که اینترنت ملی همان شبکه ملی اطلاعات است که فقط اسمش بخاطر این مدل حساسیت ها عوض شده.
      شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی، نه تنها پدیده شومی نیست بلکه یک زیرساخت بسیار ارزشمند برای هر کشوری است.
      کشورهای زیادی به سمت ایجاد این زیرساخت رفته اند، ایران نه تولیشه و نه آخریش.
      اتفاقا اینترنت ملی یا همون شبکه ملی اطلاعات بسیار رضایت مردم را از استفاده از اینترنت بالا خواهد برد.
      اگر جستجو بفرمایید متوجه می شوید که با ایجاد اینترنت ملی قرار نیست اتصال به اینترنت بین الملل قطع شود.
      این ها فقط یکسری بازی های رسانه ایست.
      برای بنده که اصلا تو بدنه دولت نیستم با چند تا جستجوی ساده مسئله حل شدست. برای شمایی که نفعتون حتی توی این مسئلست و قرارداد دارید براش امضا میکنید، برام عجیبه که یا اطلاع صحیحی ازش ندارید یا برای دفاع از خودتون دارید یک موضوع درست رو میکوبید.

      • Avatar for آرش ترابی
        آرش ترابی
        ۳۰ دی ۱۳۹۹ در۳:۰۹ ب٫ظ

        علی جان سلام مجدد و ممنون از توضیح شما.
        اینترنت یک واژه مشخص، جهانی و بدون هیچ‌گونه پسوند و پیشوند و بی‌نیاز از بازتعریف است.
        به همین دلیل و همین‌طور که خودتون هم اشاره کردید، از این واژه جعلی دیگر در ادبیات رسمی کشور هم استفاده نمی‌شود.
        در رابطه با مزایای‌ شبکه ملی اطلاعات برای مردم و کشور توضیحاتی هم در بیانیه، هم در پاسخ قبلی گفته شده و اختلاف نظری با شما وجود ندارد. در آینده هم مقالاتی در این زمینه تهیه خواهیم کرد، تا مردم با آن بیش‌تر با این مفاهیم آشنا شوند.

  • Avatar for ناخدا
    ناخدا
    ۳۰ دی ۱۳۹۹ در۹:۱۶ ق٫ظ

    ما اگر قرار است به مردم دروغ بگوییم به خودمان که قرار نیست دروغ بگوییم. باز هم پاک کن….

    • Avatar for آرش ترابی
      آرش ترابی
      ۳۰ دی ۱۳۹۹ در۲:۵۲ ب٫ظ

      سلام. ما شفاف توضیح دادیم. به‌زودی در همین رابطه مقاله‌ی فنی منتشر می‌کنیم و بیش‌تر توضیح می‌دیم.

  • Avatar for سعید
    سعید
    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در۴:۳۴ ب٫ظ

    ابر آروان امکانی رو داره ایجاد می کنه که هزینه رسیدن به “اینترنت ملی ” بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. مسیری رو دارید طی می کنید که به گفته خودتون خط قرمز هاتون رو پست سر میزاره، ازش عبور می کنه و سرانجام و مقصدش قطع ارتباط اینترنت جهانی هست.
    بزارین یکم نگاه فنی داشته باشیم; آیا پروژه” ابر ایران” چیزی غیر از یک شبکه محدود یا اینترانت محلی هست؟! (البته مقیاس محلی یکم وسیعه، به اندازه بک کشور!) ابر ایران شبکه ای “محدود” به ایران . نیاز نیست خودمون رو گول بزنیم و پشت کلمات مخفی بشیم. امکانی که به واسطه این پروژه، که به لحاظ فنی بسیار هم ارزشمند هست، در اختیار قرار میده، چیزی جز امکان به دست گرفتن کنترل کل ارتباط با شبکه جهانی اینترنت و تصمیمات خاص با کمترین هزینه نیست. این موضوع رو، شما هم به لحاظ دیدگاه فنی که دارین بهتر از همه میدونید.
    پس خیلی رو راست اعلام کنین که:
    ” آره، ما داریم همچین کاری می کنیم. خط قرمز چی؟!”

    • Avatar for آرش ترابی
      آرش ترابی
      ۴ بهمن ۱۳۹۹ در۱۲:۲۲ ب٫ظ

      سلام سعید جان.
      ظرفیت دیتاسنترهای بهره‌برداری‌شده و در حال راه‌اندازی ایران حداقل بین ۲ تا ٣ هزار رکه. پروژه ابر ایران اگه به ظرفیت کامل برسه، کم‌تر از ۱۰۰ رک رو شامل می‌شه. در نتیجه کل پروژه ابر ایران حداکثر ٣ تا ۵ درصد از فضای دیتاسنتری ایران رو تشکیل خواهد داد. پروژه ابر ایران هیچ چیزی جز ابری شدن ۵ دیتاسنتر که سال‌ها پیش طراحی، ساخته و بهره‌برداری شده نیست. در نتیجه حتا در سطح همون ۳ تا ۵ درصد هم تغییری در ادبیات آرایش شبکه و زیرساخت‌های کشور ایجاد نمی‌کنه.

  • Avatar for ح
    ح
    ۳ بهمن ۱۳۹۹ در۱۲:۴۴ ب٫ظ

    سلام و خسته نباشید،
    پیشنهاد من دیدن فیلم Citizenfour و TED Talk آقای Greenwald است.

    https://www.ted.com/speakers/glenn_greenwald