نوزدهمین دوره‌ی مسابقات ملی مهارت-انتخابی مسابقات جهانی WorldSkills2022 شانگهای، در رشته‌های شبکه و رایانش ابری از امروز، پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ آغاز شد. این مسابقات به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت و شنبه، ۲۷ آذر ۱۴۰۰ با داوری و اعلام نتایج به اتمام می‌رسد.

ابر آروان حامی و برگزارکننده‌ی مسابقات در دو رشته‌ی «شبکه» و «رایانش ابری» است. نفرات اول تا سوم این مسابقات با منتورینگ ابر آروان وارد اردوی آمادگی برای مسابقات جهانی می‌شوند. درنهایت یک نفر از هر رشته که بالاترین امتیاز را در این بازه‌ی زمانی کسب کند، به مسابقات جهانی اعزام خواهد شد.

نمایندگان رشته‌های IT ایران در شش رشته‌ی مدیریت سیستم‌های تحت شبکه، راهکارهای نرم‌افزاری برای کسب‌وکارها، تکنولوژی‌های وب، امنیت سایبری و رایانش ابری و نرم‌افزارهای موبایل در چهل‌وششمین مسابقات جهانی مهارت در شانگهای چین شرکت خواهند کرد.

به گفته‌ی غلامرضا راز، نماینده‌ی فنی ایران در سازمان جهانی مهارت، این مسابقات بعد از جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۵۰ باهدف شناسایی کارگران ماهر شروع شد. بعد از جنگ جهانی دوم به شدت کمبود نیروی انسانی متخصص احساس می‌شد. یکی از موثرترین راهکارهایی که کشورها برای جبران کمبود نیروی انسانی پیدا کردند برگزاری رویدادی به نام مسابقات جهانی مهارت بود. برگزاری این مسابقات ادامه‌دار شد و هر سال کشورها و مهارت‌های بیش‌تری به آن اضافه شدند تا در نهایت سازمان جهانی مهارت شکل گرفت.

معاون دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت، گسترش مسابقات، گسترش دانش، هم‌افزایی کشورهای عضو، اشتراک منابع و شناسایی نیروی متخصص برای صنعت را  از اهداف شکل‌گیری سازمان جهانی مهارت اعلام می‌کند و مسابقات جهانی مهارت را یکی از بهترین روش‌ها برای گسترس دانش، مهارت و انگیزه‌ی نیروی انسانی می‌داند.

نماینده‌ی فنی ایران در سازمان جهانی مهارت درباره‌ی شکل‌گیری این رویداد در ایران، می‌گوید:‌«از پیش از انقلاب در ایران مانند سایر کشورها مسابقات مهارت با همان‌ اهداف جهانی برگزار می‌شد. پس از انقلاب از سال ۱۳۷۹ برگزار این رویداد دوباره آغاز شد و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکنون ۱۹ دوره از این مسابقات را برگزار و نماینده‌های خود را راهی مسابقات جهانی مهارت کرده است.»

آن‌طور که غلامرضا راز می‌گوید سازمان جهانی مهارت به این نتیجه رسیده که برای برگزاری این رویداد با این وسعت و مطابق با استانداردهای روز دنیا و با بهره‌گیری از به‌روزترین تجهیزات، امکانات و دانش باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی و صنایع مرتبط استفاده کرد. به همین دلیل تمام مسابقات سازمانی جهانی مهارت اسپانسر محور است.

راز در این مورد توضیح می‌دهد‌:‌‌ «در ایران هم در دوره‌های گذشته کمابیش از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شده ولی در این دوره نقش بخش خصوصی بسیار پررنگ‌تر است و تقریبن مسابقات در تمام رشته‌ها توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود. برای نمونه ابر آروان که در حوزه‌ی زیرساخت ابری فعالیت‌ می‌کند و بسیاری از مدال‌آوران پیشین رشته‌های IT در این شرکت مشغول به کار هستند، بسیار‌ تخصصی‌تر و قوی‌تر از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند مسابقه‌ را در رشته‌های رایانش ابری و شبکه برگزار کند. برگزاری نوزدهمین دوره‌ی مسابقات توسط بخش خصوصی نتیجه‌ی بسیار خوبی داشته و شاهد افزایش کیفیت، استاندارد برگزاری و رضایت شرکت‌کنندگان، تیم کارشناسی و تمام افراد دخیل هستیم.»

راز، نبود تجهیزات و سخت‌افزار به‌روز به دلیل تحریم‌ها را از چالش‌های ایرانیان برای شرکت در مسابقات جهانی مهارت می‌داند.

معاون دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت با بیان این‌که شیوع کرونا سبب تاخیر ۱ ساله برگزاری مسابقات مهارت شده، می‌گوید: «تاخیر در برگزاری مسابقات ملی مهارت سبب شده مشارکت‌کنندگان نتوانند به‌شکل شایسته خود را برای شرکت در آزمون آماده کنند و خود را به‌روز نگه‌ دارند. به همین دلیل در این دوره کار ما در اردوهای آمادگی برای مسابقات جهانی مهارت سنگین‌تر است و باید با فشار بیش‌تری افراد را برای مشارکت در مسابقات جهانی آماده کنیم.»

مسابقات جهانی مهارت پیشینه‌ای نزدیک به ۷۰ سال دارد و جوانان نخبه‌ا‌ی که زیر ۲۲ سال سن دارند، هر دو سال به رقابت در رشته‌های متنوع می‌پردازند. در حال حاضر ۸۲ کشور عضو سازمان جهانی مهارت هستند.

 

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *