پس از حملات گستردهی هکرها به زیرساخت پردازش ابری آروان در آسیاتک و بروز اختلال، وظیفهی خود میدانیم در راستای آگاهی مشتریانمان و شفافیت، بهشکل مستمر شما را در جریان آخرین وضعیت قرار دهیم.
ابر آروان گزارش فنی این حادثه را پس از پایان فرآیند کالبدشکافی (Forensics) با اطلاعات کامل منتشر خواهد شد.
با عذرخواهی مجدد از تمام کسبوکارهای آسیبدیده، نهایت تلاشمان را میکنیم تا وضعیت به حالت عادی برگردد و خود را متعهد میدانیم که خسارتهای واردشده را طبق SLA جبران کنیم. توضیحاتی برای رفع مشکل ابرک بازیابی شده در دسترس قرار دادهایم.
گزارشهای مرتبط:
در ادامه، تایملاین اطلاعرسانیهای ابر آروان در مورد این حمله در شبکههای اجتماعی را میخوانیم. این مطلب بهروزرسانی میشود…
۱۴:۰۵ بعدازظهر سهشنبه ۱۷ فروردین
گزارش نهایی ابر آروان از حمله به دیتاسنتر IR-THR-AT1 شامل گزارش فنی بازیابی کلاستر ذخیرهسازی، گزارش کالبدشکافی حمله و اقدامات رو به آیندهی ابر آروان منتشر شد.
۲۰:۵۷ شب پنجشنبه ۱۲ فروردین
تا این لحظه، تمامی ابرکهای موجود در دیتاسنتر IR-THR-AT1 که قابلیت بررسی سیستمی را داشتند، مورد بررسی اولیه قرارگرفتند که از این میان سیستمعامل ۸۳درصد بدون مشکل بوده یا مشکل آن بهوسیلهی تیمهای فنی برطرف شده است. همچنین ۹.۷درصد ابرکهای بررسی شده به مرحلهی دوم بازیابی ارسال شدهاند. متاسفانه امکان بازیابی ۶.۴درصد از ابرکها وجود ندارد که تلاش شده است دیتای این ابرکها به ابرک جدید منتقل شود.
در این مدت، همکاران ما بیش از ۸۳۰۰ تماس تلفنی و بیش از ۳۶۰۰ تیکت را پاسخ دادند.
همچنان پاسخگویی به تیکتهایی که دربارهی اختلالات در دیتای کاربران است ادامه خواهد یافت.
* اگر در دسترسی به دیتا یا ابرک خود مشکل دارید ولی تاکنون تیکتی ثبت نکردهاید، تیکت ثبت کنید.
۲۲:۲۸ شب سهشنبه ۱۰ فروردین
تا این لحظه ۶۲ درصد از ابرکهای موجود در دیتاسنتر IR-THR-AT1 بررسی شدهاند که از این میان سیستمعامل ۸۶ درصد بدون مشکل بوده یا مشکل آن بهوسیله تیمهای فنی برطرف شده است. همچنین ۱۱ درصد ابرکهای بررسی شده به مرحله دوم بازیابی ارسال شدهاند. متاسفانه امکان بازیابی ۳ درصد از این ابرکها وجود ندارد.
برای سرعت بخشیدن به فرآیند بازیابی همه تیمهای فنی، پشتیبانی و کوچ ابری آروان بهشکل ۲۴ ساعته مشغول به کار هستند تا کاربران بیشتری بتوانند به دادههای ابرک خود دسترسی پیدا کنند.
۱۵:۰۳ عصر یکشنبه ۸ فروردین
ابر آروان تا پایان بهار ۱۴۰۰ استفاده از محصول رایانش ابری و فضای ذخیرهسازی ابری خود را برای تمام مشتریانی که در جریان حملات پایان سال به زیرساخت پردازش ابری در دیتاسنتر IR-THR-AT1 متضرر شدهاند، رایگان کرده است.
با توجه به تفاوت میزان مصرف، هزینهی سه ماه بهار براساس مصرف اسفند ۹۹ محاسبه میشود و از هفتهی آینده، بهمرور و بهشکل خودکار، به حساب کاربری آنان اضافه خواهد شد.
همچنین بهمنظور تسهیل فرآیند پشتیبانگیری برای تمام مشتریان آسیبدیده، محصول فضای ذخیرهسازی ابری تا پایان بهار امسال تا سقف ۱۰ ترابایت برای هر مشتری و بدون محدودیت ترافیک، رایگان خواهد بود.
۲۱:۰۴ شب شنبه ۷ فروردین
پس از پایداری کلاستر ذخیرهسازی دیتاسنتر IR-THR-AT1 و امکان دسترسی به ابرکها، ۱۰۵ نفر از همکاران ما در بخشهای فنی، پشتیبانی و پلتفرم در حال بررسی تیکتها و بازیابی ابرکها هستند.
از میان ۹۳۵ ابرک بررسی شده تاکنون، حدود ۷۳۵ ابرک بدون مشکل بوده و ۱۲۵ ابرکها بازیابی و تحویل داده شده است. همچنین پس از بازیابی ابرکها همکاران ما با ۴۲۴ نفر از کاربران تماس گرفتهاند تا وضعیت سرویسشان را به اطلاعشان برسانند.
همکاران ما به شکل ۲۴ ساعته در تلاشند تا به فرایند بررسی و بازیابی ابرکها سرعت ببخشند. اطمینان داشته باشید وضعیت ابرک شما در روزهای آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با شما تماس میگیریم.
۱۸:۳۷ عصر جمعه ۶ فروردین
از صبح امروز وضعیت کلاستر ذخیرهسازی پایدار شده و همکاران ما درحال بازیابی ابرکها به ترتیب اولویت ارسال تیکت هستند. شما میتوانید هماکنون به ابرکهایتان دسترسی داشته باشید.
لطفن وضعیت سرویس خود را بررسی کنید و اگر همچنان دچار مشکل هستید ولی تیکت ثبت نکردهاید، به ما تیکت بزنید.
۲۳:۲۸ شب پنجشنبه ۵ فروردین
در تلاش هستیم که هر چه سریعتر امکان دسترسی به کلاستر ذخیرهسازی را فراهم کنیم.
در نمودار بالا رنگ سبز افزایش Placement Groupهای Clean و رنگهای نارنجی و آبی به ترتیب کاهش Placement Groupهای Degraded و Undersized را نشان میدهد و به معنای حرکت کلاستر به سمت پایداری است.
۱۸:۰۴ عصر چهارشنبه ۴ فروردین
با انجام مجموعه اقدامات جدید، از ۲۴ ساعت گذشته، وضعیت کلاستر ذخیرهسازی به آرامی رو به بهبود است.
همکاران ما همچنان شبانهروزی در تلاشاند تا در روزهای آتی با ایجاد دسترسی دوباره به ابرکها، عملیات بازیابی اطلاعات از سر گرفته شود.
سایر محصولات ابر آروان و سایر دیتاسنترها در محصول رایانش ابری، همچنان بدون مشکل در حال سرویسدهی هستند.
با رفع کامل مشکلات، گزارش جزییات فنی اقدامات انجام شده منتشر خواهد شد.
۲۲:۳۰ شب دوشنبه ۲ فروردین
۲۳:۱۰ شب یکشنبه ۱ فروردین
با پوزش، طولانی شدن فرآیند افزایش ظرفیت و پایدارسازی کلاستر ذخیرهسازی در دیتاسنتر آسیاتک، منجر به توقف روند بازیابی سرورهای ابری شده است.
متاسفیم که اعلام کنیم، بهرغم تلاش همکاران ما، ممکن است این روند تا پایان هفته ادامه داشته باشد.
۲۲:۰۰ شب شنبه ۳۰ اسفند
تاکنون از ۸۹۲ درخواستی که برای بازیابی ابرکها دریافت کردهایم، حدود ۴۵۰ درخواست رفع مشکل و تحویل داده شده و ۳۰ درخواست در لحظه در حال بررسی است. تنها در بخش بازیابی ابرکها ۳۰ تیم مشغول فعالیت پیوسته هستند.
۱۵:۰۷ عصر شنبه ۳۰ اسفند
همکاران ما از شب گذشته با کمک یک تیم آلمانی در تلاشند تا کلاستر ذخیرهسازی را با سرعت بالاتری پایدار کنند.
کماکان همهی آروانیها در حال رفع مشکلات هستند تا هر چه سریعتر ابرکهای باقیمانده نیز در دسترس قرار گیرند.
۲۲:۴۶ شب جمعه ۲۹ اسفند
از صبح امروز در کلاستر ذخیرهسازی ناپایداری وجود دارد. به دو دلیل:
۱. درخواست بسیار بالا برای بکاپ و ترمیم فایل سیستم ابرکها
۲. اجبار فنی به افزایش منابع که منجر به Rebalance وضعیت دیسکهای کلاستر میشود.
در خوشبینانهترین حالت کلاستر از ظهر شنبه مجدد پایدار خواهد شد و پس از آن همکارانم به سرعت فرآیند ترمیم فایلسیستمها و تهیه نسخه پشتیبان را ادامه خواهند داد.
در آستانه سال نو، اطمینان میدهیم، در هیچ لحظهای از شبانهروز دست از تلاش برای پایداری وضعیت سرویس برنخواهیم داشت.
۱۸:۴۴ عصر جمعه ۲۹ اسفند
با پوزش از شما، دیسکهای دیتاسنتر آسیاتک ابر آروان بهدلیل افزایش شدید بار، با کندی مواجه شده و دسترسی کاربران با اختلال همراه است.
همکاران ما در تلاش برای رفع این کندی هستند. از شکیبایی شما سپاسگزاریم.
۱۶:۴۷ عصر جمعه ۲۹ اسفند
متاسفیم که فرآیند بازیابی باعث اختلال در تعداد قابل توجهی از فایلسیستمهای مشتریان شده و میزان تیکت و تماس از ظرفیت تیم پشتیبانی ما بیشتر شده است.
اطمینان میدهیم تمامی همکارانمان در تمام تیمهای فنی و همهی پارتنرهای آروان درحال سرعت بخشیدن به این فرآیند هستند. از صبوری شما سپاسگزاریم.
۱۲:۵۳ ظهر پنجشنبه ۲۸ اسفند
بهمنظور تسهیل پشتیبانگیری فایلها، برای تمام کاربران آسیاتک ابر آروان، محصول فضای ذخیرهسازی ابری تا پایان فروردین رایگان خواهد بود.
تمام مشتریان دیتاسنتر آسیاتک ابر آروان میتوانند با استفاده از S3 Browser یا سایر روشهای مرسوم، فایلهای بکآپ خود را روی فضای ابری ذخیره کنند.
۸:۴۵ صبح پنجشنبه ۲۸ اسفند
اگر برای رفع مشکل ابرک بازیابی شده، نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید از لینک زیر کمک بگیرید یا با پشتیبانی در تماس باشید:
https://www.arvancloud.ir/help/fa/article/360020557460
لازم به ذکر است با توجه به قطعی سرویس و براساس بالاترین سطح SLA حساب ماهانهی شما، به کیف پولتان اضافه خواهد شد. علاوه بر آن میزان مبلغ کسر شده از حسابتان در مدت زمان اختلال، به کیف پول شما برگشت داده میشود.
۶:۱۴ صبح پنجشنبه ۲۸ اسفند
سرویس از ۴ بامداد به تدریج در حال بازگشایی است.
قدردان همدلی و صبوری شماییم و باید شرمندگی عمیق خودمان را در برابر اعتماد شما ابراز کنیم.
تا پایان امروز امکان بروز ناپایداری وجود دارد، برای عیبیابی احتمالی در کنار شماییم و بالاترین سطح SLA را برای تمامی کاربران پرداخت خواهیم کرد.
در این لحظه باید قدردان زحمات همدلانه همکارانمان هم باشیم که کماکان به صورت ۲۴ ساعته در حال رصد کردن و رفع مشکلات احتمالی هستند.
به زودی آروان، گزارش فنی این رخداد را منتشر خواهد کرد.
۱۷:۵۳ عصر چهارشنبه ۲۷ اسفند
وضعیت استوریج پایدار شد.
در حال تست و رفع اشکال نهایی برای باز کردن دسترسیها هستیم.
۱۵:۱۰ عصر چهارشنبه ۲۷ اسفند
در حال حاضر ۹۷.۳ درصد از دادههای کلاستر ذخیرهسازی را بازیابی کردهایم، اما به دلیل یکپارچگی دادهها هنوز امکان بهرهبرداری از آن وجود ندارد.
۱۰:۲۹ صبح چهارشنبه ۲۷ اسفند
فرآیند بازیابی بیوقفه ادامه دارد. همزمان در حال انجام عملیات Forensics و جلوگیری از بروز مجدد مشکل به هنگام برقراری سرویس هستیم.
۵:۲۱ صبح چهارشنبه ۲۷ اسفند
تا الان در حدود ۹۰ درصد از اطلاعات سرورهای ابری، به کمک نسخههای پشتیبان بازیابی شده است. فرآیند احیای کلاستر ادامه دارد.
۲:۱۶ بامداد چهارشنبه ۲۷ اسفند
اختلالات ۳ روز گذشته در زیرساخت IaaS، مرتبط با این موضوع بوده.
سرویسهای CDN و DNS دارای شبکه مستقل هستند و تحت تاثیر این رخداد قرار نگرفتهاند.
بررسی و تلاشهایمان در محل دیتاسنتر ادامه دارد.
۰۰:۴۷ بامداد چهارشنبه ۲۷ اسفند
بر اساس بررسیهای ما تا به اینجا، حملات با هدف تخریب و حذف اطلاعات انجام شده و نشت اطلاعات مشتریان اتفاق نیفتاده است.
۰۰:۲۰ بامداد چهارشنبه ۲۷ اسفند
به دلیل حملات گسترده هکرها روی زیرساخت پردازش ابری آروان در آسیاتک و برای جلوگیری از آسیب به دیتای مشتریان، موقت تمام دسترسیها به این دیتاسنتر قطع شده است.
به شما اطمینان میدیم که با تمام توان در محل دیتاسنتر در حال بررسی و رفع مشکل هستیم.
خواهشمندیم پلنهای Disaster Recovery خود را فعال کنید.
به محض رسیدن به نتایج جدید این گزارش را تکمیل میکنیم.
65 replies on “آخرین گزارش از حملات هکرها به زیرساخت پردازش ابری آروان در آسیاتک”
?
شما جوانان توانایی هستید و انشالله به زودی این مشکل برطرف خواهد شد.
ما پشتیبان شما هستیم
#hugops
عزیزان
خداقوت
ان شالله مشکل بزودی برطرف و فشار کار از روتون برداشته بشه.
سال به سختی براتون در حال تحویل هستش …اما امیدوارم همگی شما در مجموع حالات سال موفق تر و پرروزی تری داشته باشین.عیدتون مبارک.
روزهای سخت انسانهای بزرگ رو میسازه.آروان همچنان استوار در راه پیشرفت و شکوفایی خواهد بود.این مشکلات پیش خواهند آمد.
مرد آن است که نیندیشد از نشیب و فراز ….
جای اینا حداقل مثل گیتلب یه لایو بذارین فرآیند تعمیر رو لحظه به لحظه دنبال کتیم
ایشالا که در سال جدید چند کارشناس امنیت با حقوق خوب استخدام کنین تا کاربراتون همیشه راضی تر از قبل باشن و کل زیرساختتون در امنیت کامل باشه سال نو مبارک.
*** امنیت همیشه زنده است مانند توسعه آن را زنده نگه دارین و دست مدیران لایق بدین***
#hugops
هیچ چیز تو دنیای آی تی صد در صد نیست.ابرآروان مجموعه ای متشکل از بهترین های صنعت آی تی ایران هست.این مشکلات برای هر جایی ممکنه پیش بیاد.به عنوان کسی که چند سالی از نزدیک دستی بر آتش این صنعت داشتم میتونم درک کنم کسانی که باید شب عید کنار خانواده باشند چقدر دارن اذیت میشن.خداقوت
غلط املایی نیست به قصد اینطوری نوشتن ایشون…
در بین تمام فشار هایی که میدانیم این تیم جوان، نخبه و متعهد تحمل میکنند، امیدوارم به حول و قوه الهی تمام این فشار ها باعث واکسیناسیون تیم قدرتمند ابر اروان بشود و این تیم را به اَبَر آروان کند تا به کوری چشم دشمنان، حسودان و بد خواهان این کشور و مردم و جوانان پر انگیزه و پرشور این کشور، شما جوانان نخبه و انقلابی در قرن ۱۴۰۰، همچون ستاره ایی در جهان علم و تکنولوژی بدرخشید و نام ایران و ایرانی را بر فراز قله ها نمایان کنید.
ازاین فشار های داخلی و خارجی هیچگاه خسته و نا امید نشوید و خوشحال باشید که دشمنان این مردم و این کشور از فرط ناچیزی و حقارت در مقابل جوانان پر انگیزه و پرشور این کشور و همچنین ناتوانی در تحمل درخشش شما جوانان پر شور، نخبه و متعهد مجبور به استفاده از گزینه حمله مستقیم (حکری) به سرور ها و تجهیزات تحت مدیریت شما شده است.
همیشه با تمام توان به سمت افق های روشن هدفتان، با تمام توان حرکت کنید و از این فشار ها پله های ترقی بسازید.
We Are Building the Future of World
ببخشید ولی هک را به صورت “حک” نمی نویسد ( چون متن خیلی حماسی شد، گفتم حواستان جمع شود 🙂
مبین نت هم اختلال داره. زنگ زدم حتی حاضر نیستن status را آپدیت کنن با اینکه پشتیبان خودش میگه اختلال داره 😐
پس پای کی هست؟
اولا که بالاخره آروان کلی ادعای امنیتی داره و باید میتونست جلوی حمله رو بگیره. حالا بالفرض حرف شما درست. لااقل آروان باید یک راهکار جانبی داشته باشه مثلا سرورها رو به طور موقت به مبین نت یا جای دیگه منتقل میکرد که بشه باهاشون کار کرد. من یک هفته دسترسی به سرورم نداشتم و نشون میداد که هیچ پیشبینی ای برای این وضعیت نشده بود. کدوم سرویس دهنده بین المللی همچین اتفاقی براش میافته! آپتایم سرور من از آروان در سال گذشته 98درصد هم نبود در حالی که اکثر سرویس دهنده های خارجی آپتایم 99.99 دارند.
ای جان
در هر صورت آسیب بسیار جدی به کسب و کار من و احتمالا خیلی های دیگه وارد شد. آسیب به اعتماد مشتریان به من و به تبع اون من نسبت به آروان. من با تجربه 10 سال کار فنی تا بحال تجربه ناپایداری تا به این حد جدی رو در هیچ سرویس دهنده دیگری تجربه نکردم. من به غیر از اینکه خودم از آروان استفاده میکردم آروان رو به خیلی ها پیشنهاد کردم ولی واقعا از این به بعد به کسی پیشنهاد نمیکنم.
حمله از طرف هکر ها و غیر منتظره بوده چرا پای ابرآروان میزارید؟
اولا که بالاخره آروان کلی ادعای امنیتی داره و باید میتونست جلوی حمله رو بگیره. حالا بالفرض حرف شما درست. لااقل آروان باید یک راهکار جانبی داشته باشه مثلا سرورها رو به طور موقت به مبین نت یا جای دیگه منتقل میکرد که بشه باهاشون کار کرد. من یک هفته دسترسی به سرورم نداشتم و نشون میداد که هیچ پیشبینی ای برای این وضعیت نشده بود. کدوم سرویس دهنده بین المللی همچین اتفاقی براش میافته! آپتایم سرور من از آروان در سال گذشته 98درصد هم نبود در حالی که اکثر سرویس دهنده های خارجی آپتایم 99.99 دارند.
عیدتون مبارک!
سرویس های آروان حرف نداره ولی ما انتظار داریم روی امنیتتون بیشتر کار کنید
سلام ظاهرا مبین نت هم از امروز دچار مشکل شده؟
بله مختل هست و جالبه حاضر نیستن status را آپدیت کنن!!!!
سلام. مشکل مقطعی اتصال به اینترنت داشت که حل شد.
سلام
واقعا دوستان خسته نباشند.
مطمئن باشید این فشاری که شما فقط برای یک سایت و اونم سایت خودتون متحمل شدید، ابر اروان برای چند هزار سایت متحمل شده است.
و چه خوب است در این زمان ها به جای انرژی منفی کمی دلخوشی و حمایت کنید.
مثل اقای تستر فقط به فکر غذا نباشید.
از نظر من ابر اروان خیلی خوب عمل کرده توی این چند روز چون در هر جای جهان هک رخ میده جاهای بزرگ در زمینه وب و آی تی به راحتی هک میکنن و میلیون ها کاربر سرگردان میمونند شرکت های چند ملیتی با این همه ادعای امنیتشون که روز ها طول میکشه تا بتونن بفهمن مشکل از کجا بوده که ابرآروان توش گم هستش ولی با این حال خیلی عالی عمل کرد و حداقل تونست توی مدت کم که به قول دوستمون که دم عیده و همه باید کنار خانواده باشن مشکل هارو پیگیر و دارن حل میکنن نمیشه گله گرفت باید تشویق هم کرد .
سلام. من خودم به تنهایی از این اتفاق درس بزرگی گرفتم و آن هم اهمیت بسیار بالای بکاپ هست. به همین خاطر طی این چند روز برای کسب و کار خودم بکاپ رو از طریق minio پیادهسازی کردم. حتی طی این چند روز میخواهم replicate را هم به کار بگیرم. ممنون میشوم ما را بیشتر در جریان مشکل بگذارید تا بتوانیم فرآیندهای خود را اصلاح کنیم و جلوی اشکالات آتی را بگیریم.
باسلام
با این حال که از خدمات شما در این دیتاسنتر استفاده نمیکنم اما عمیقا از این بابت ناراحت شدم در این رستا یه پیشنهاد دارم لطفا باشرکت پشتیبان در این زمینه همکاری کنید تا بک اپ های شما به صورت ایمن و در چند دیتاسنتر نگهداری بشه (داده های ابرک ها) واقعا اتفاق ناراحت کننده ای ایه اما میشه راهکاری مثل راه بالا رو انجام داد تا در اینده که مطمئنا از این جور اتفاق خواهد افتاد جلوگیری کرد در مجموع باید دیتا در خارج کلاستر فعلی ابرک و در چند دیتاسنتر نگه داری بشه مثل سرویس پشتیبان البته مطمئنم نیستم به چه صورت پشتیبان گیری میکنن اما لطفا چه با این شرکت و چه با هرشرکت دیگه ای در این زمینه همکاری کنید (منظور با یه شرکت تو زمینه بک اپ گیری همکاری کنید که مطمئن باشه و دیتا در چندین دیتاسنتر و خیلی ایمن نگهداری بشه) و وقت و منابع خودتون رو صرف پیشرفت و مسائل دیگه اروان کنید
به امید موفقیت روزافزون شما
ممنونم.
اتفاقی که به مراتب بدتر هک شدن آروان بود نا هماهنگی و پشتیبانی افتضاحی بود که موجب شد ما سه شب تو شرکت بیدار بمونیم و با نیم ساعت و یه ساعت کردن های الکی شون بیشتر تحقیر شیم . حتی تا لحظه سال تحویل برنامه درستی به ما ارائه ندادن که حداقل یه برنامه ریزی به مدیریت ارائه کنیم. هر تیکت هم یه بنده خدایی جواب میداد مجبور بودیم از اول براش توضیح بدیم… تماس های تلفنی هم ازون بدتر.
هیچ وقت این حجم از سرگردانی که به وا وارد کردید رو یادم نمیره و قطعا یاد گرفتم که رو هیچی به جز خودت نمیشه تکیه کرد تو دنیای آی تی .
اگه سیستم High Available نباشه قطعا چوبشو میخوری یه جا و تاوان تمام ندونم کاری های فنی خودت و اعتماد های بیجا به امثال آروان رو پس میدی…
دقیقا والا. منم این همه حجم از تعریف و تمجید زیر این پست از آروان رو نمیفهمم. پشتیبانی آروان واقعا تعریفی نداشت و بدتر ازون الان حدود 10 روز میشه هنوز سرورها استیبل نشده. هنوز هیچ راهکار جانبی براش ارائه شده. کل زمان عید من روی جابجا کردن سرورها صرف شد.
پیشنهاد خوبی بود منم شکایت میکنم
من از شما به پلیس فتا شکایت میکنم شما باواینگندی که زدید بیچاره مون کردید
با توجه به اینکه حوزه کسب وکارهای عمومی با مربوط به فتا میشه منم از ابر آروان بابت خسارتی که وارد کرده شکایت وپیگیری میکنم
متاسفانه ما هم کلی خسارت دیدیم و آروانی ها برای این داستان پیش آمده اصلا جوابگو نیست و زمان درست و مشخصی رو هم نمی دن تیم حقوقی شرکت ما هم در حال تنظیم شکایت از آروانی هاست
من یک هفته زمان گذاشتم تا دیتاهای کراپ شده رو با بک آپ های خودم ترکیب کنم و بتونم سرویسهامو مجدد راه اندازی کنم.دیشب کار تموم شد و همه سرویسها روی مبین نت راه افتاد، حالا مبین نت هم قطع شده
دم همه تیم پشتیبانی گرم.
کارتون خیلی درسته، خوب سر کار گذاشتید مارو
خسارت مارو کی میده؟ سه سال تلاش و اعتبار و دیتای مشتریامون . . .
این خسارت چجوری محاسبه میشه؟
همین الانم برگردید کلی خسارت دیدیم!
چرا پاسخگو نیستید؟
حداقل یک تاریخ اعلام کنید بگید فلان موقع برمیگرده!
یا بگید برنمیگرده که ما تکلیف خودمون رو بدونیم و بریم از صفر شروع کنیم.
بنظر من بعد از این ماجرا اسم شرکتتون رو عوض کنید… چون هم اعتبار مشتریاتون رو از بین بردید هم اعتبار خودتون رو…
من یکی از بزرگترین پروژه های صنعتی رو به اشتباه آوردم روی ابر آروان!نمیدونستم این ها اینقدر مدیریت بحرانشون ضعیفه…!بعد از ده روز از این ماجرا هیچ پاسخ مشخصی مبنی بر رفع مشکل به مشتریانشون نمیدن و من تا الان بیش از دویست میلیون ضرر کردم!متاسفم برای خودم که به این شرکت اعتماد کردم…
این تایم برای راه اندازی خیلی مسخرس دیگه , به نظرم اعلام کنید که نمیتونید و یه سرور دیگه رایگان در اختیارمون بزارید از اول کسب وکارمون رو شروع کنیم , البته اگر تضمینی هست برای پایداریش !!!!
هیییی
خداروشکر که در حال خاتمه دادن به بحران استوریج و برگشت به روال عادی هستید…خدا قوت و درود بر یکایک شما عزیزان.
اعلام کردن که دیتای مشتریان برگشته و اگر مشکلی دارید به پشتیبانی اطلاع بدین ، …….ولی بصورت خیلی سیستماتیک و مهندسی شده وقتی تماس میگیرید بهتون اعلام میکنن فقط دیتای شما برنگشته و سرور شما تنها سروری هست که مشکل داره …. حواستون باشه که آروان داره مشتریاشو مدیریت میکنه ، از دیروز من با هر کدوم از همکارام که تماس میگیرم دیتاشون برنگشته و آروان بهشون اعلام کرده فقط سرور شما مشکل ریکاوری داشته
دقیقا با ایجاد شایعه که دسترسی ها درست شده دارن زمان میخرن
شارژ موجود در پنل را هم برگشت نمیدن
سه ماه رایگان!
فکر کن سرورت ماهی ۱ تومن باشه؛ سه ماه رایگان میشه، میشه ۳ میلیون?? یارو کسب و کارش نابود شده اونوقت بجای خسارت همچین پلنی بهش دادن? آروان خیلی خوبی تو?
بسم الله الرحمن الرحیم
برای ابر آروان و برای تمام مشتریان
سلام و درود
از نظر من، خوش بینی یک یعنی تمام حالت های بد که ممکنه پیش بیاد رو در نظر بگیری و براشون راه حل آماده داشته باشی!
علم رایانه، پیش رونده است و ما هیچ وقت امنیت کامل نداریم. اما اینکه یک شرکت اینقدر روی امنیت خودش مانور بدهد و حتی سرویس امنیت ابری گران قیمت هم ارائه کند و این طور گاف امنیتی بدهد، واقعا خجالت آور و درس عبرت بزرگی است.
نیرو های نظامی ما خیلی به پدافندی که گلوبال هاک را ساقط کرد افتخار می کردند اما در جریان حمله ی موشکی به آمریکایی ها، روی پدافند آنها سوتر کردهاند و آنها هواپیمای مسافربری را به جای موشک کروز منهدم کردند.
من از این دو اتفاق خوشحال نیستم ولی یک نصیحت برادرانه دارم:
دقیقا از آنجایی ضربه میخوریم که از آن غافل بوده ایم و بدانید دشمن به نقاط قوت ما حمله نمی کند بلکه همواره پیروزی دشمن در حمله به نقاط ضعف ماست!
همچنین وب مستر ها باید به صورت شخصی، حداقل روزی یک بکاپ از سرور خود داشته باشند و در یک هارد بلک با کیفیت ذخیره کنند. هیچوقت صد در صد روی هیچکس حساب نکنید و همیشه نقشه ی دوم داشته باشید!
با سپاس فراوان
رضا تقی یاری هستم، یک پژوهشگر
https://3L3.ORG
چرا کانت حذف می کنی؟
دارید زمان میخرید
حتی شارژ موجود پنل را هم برگشت نمی دید
فقط یک شایعه درست کردید که دیتای مشتریان برگشته
اینا کامنت هارو باز گذاشتن و سه چهار تا کامنت بد رو هم پاک نکردن که به کاربر این حس رو بدن که ما کامنت هارو ازاد گذاشتیم، در صورتی که سه تا کامنت از منو حذف کردن، دقت کنی از یه جایی به بعد هم دیگه هیچ کامنت بدی نیست و همه اومدن خدا قوت گفتن و تعریف کردن از ابر اروان! کلا شرکتای ایرانی دروغ نگن کارشون پیش نمیره، هاستینگ اروانی که خودشو ابر ازوان معرفی کرد شروع دروغاشون بود، اروان جان بدو پاک کن
یعنی هر دو روز میاد میگه انقدر درصد اوکی شده، انقدر درصد هم مونده? یه عذرخواهی هم میکنه و هفته بعد میاد میگه همه ی سرویس ها نابود شدن و نفری ۳۰ هزار تومن اکانتتون بعنوان خسارت شارژ شد?
آفرین که 18 ساله برنامه نویسی آفرین به شمااااا !!!! منم 10 ساله کارم امنیته نوشتن برنامه به صورت کیلویی و کپی کردن کد ها از هزار جا و نداشتن دید امنیتی بعد از 10 سال از عمر یک شرکت یا فرد جای هیچ توجیهی نداره
آفرین که 18 ساله برنامه نویسی !!!! منم 10 ساله کارم امنیته نوشتن برنامه به صورت کیلویی و کپی کردن کد ها از هزار جا و نداشتن دید امنیتی بعد از 10 سال از عمر یک شرکت جای هیچ توجیهی نداره
شما فکر کن ابرآروان منفجر شد و کامل از بین رفت، اونوقت چکار میکنی؟ ضمنا بد نیست با بقیه یه مقدار با ادب تر صحبت کنیم
دوستانی که الان دارید فحش و بد و بیراه میگید! زمانی که داشتید از سرویس عالی استفاده می کردید و کسب و کارتون در حال رشد بود میومدین تشکر کنین؟
یه مقدار واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم
من 18 سال هست که برنامه نویسم، توی اینترنت هیچ امنیت صد در صدی وجود نداره، شما که اینقدر راحت با از دست رفتن یه سرور همه چیزتون میره روی هوا یعنی پیش بینی این روز رو نکرده بودین، هر پروژه ای باید یه نسخه بکاپ روزانه از اطلاعات بصورت فیزیکی خارج از جایی که هست داشته باشه، اگر ندارید یعنی سهل انگاری کردین
نمیخوام اشتباهی که پیش اومده رو موجه کنم، قطعا باید این اشتباه جبران بشه اما خوبه ما هم کمی از صفر و یک دیدن فاصله بگیریم…
چرت و پرت نگو ، واسه سرویس باید تشکر کنیم؟ پولشو داریم میدیما، مفتی که سرویس نمیدن، ۱۸ ساله برنامه نویسی ولی اندازه یه جونیور سواد نداری، پیش بینی بکاپ رو ابر اروان باید میکرد نه ما، وقتی سرویس کلود میگیرم واسه همین چیزاشه و گرنه میرم هاستینگ میگیرم، یاد گرفتین هی چرند میگین امنیت صد در صد نیست، بله نیست، ولی صفرم نیست، لطفا انقدر مزخرف و کلیشه نگو
18 ساله برنامه نویسی ولی هنوز دو کلاس سواد نداری بجاش …
بابت سرویس و رشد کسب و کارم بیام تشکر کنم؟
پول سرویسو دارم میدم اونم گرون تر از همه جا … کسب و کارم رشد کرده بخاطر تبلیغات و هزار جور بدبختی بوده … هاست که نخریدم ، سرویس کلاد گرفتم که این دردسرارو نداشته باشم ، چه چرتی میگی ؟؟؟؟؟
آروانم 4 تا کارشناس بی سواد مثل تو داره که الان وضعیتمون این شده
داریم پولشو میدیم دیگه میخوای گل بفرستیم دمه شرکت براشون؟
بعدشم داداشی که 18 ساله برنامه نویسی همه جای دنیا شرکتی که داره از دیتات نگه داری میکنه ازش برات بک آپ میگیره نه خودت
تو داری پول میدی که این داستانارو نداشتنه باشی آقای 18 سال برنامه نوییس
درود
مهندس جان رایگان که انجام نمیدن
در قبال هزینه ای که می گیرند دارن خدمات ارائه میدن
حرف شما اصلا منطقی نیست
با سلام و احترام، الان ما که هر چی صبر کردیم تا ابرک ها رو درست کنند، آخر سر هم از سر ناچاری و از دست نرفتن زمان، ابرک ها رو “بازسازی سیستم عامل” کردیم و از اول همه چی رو انجام دادیم و با بدبختی اطلاعات رو برگردوندیم و درست کردیم، جزو کدوم از این درصد ها قرار گرفتیم؟؟؟
فقط شایعه درست کردین که دیتای مشتریان برگشته ….
پس چرا هیچکدوم از همکارا دیتاشون بر نگشته ؟
فقط شایعست … هیچ دیتایی برنگشته هنوز…
انقدر ساده نباشید، شما و تمام مشتری ها جز اون ۶ درصد هستید، دیتای هیچکس برنگشته
فکر کنم ابرک ما جزو 6 درصدی که بازیابی نشده و تیکت هم ثبت کردیم ولی پاسخ درستی نگرفتیم و حتی بررسی هم نشده که پاسخ درستی به ما بدن الان نزدیک دو هفته سرور ما قطع شده و جواب درستی نگرفتیم
همه جز اون ۶ درصدن، دیتای هیچکس برنگشته
باسلام در این رابطه پیشنهاد میکنم سرویس بک اپ گیری رو اجباری کنید و همچنین طبق همون اعلامی که گفتید ۶ درصد دیتا از بین رفته تیم پیشتیبانی تون رو در اختیارشون بزارید سرویسشون رو از نو لانچ کنن اگه در ساخت اپ یا وب سرویس ها کمک خواستن یا به افرادی نیاز داشتن در اختیارشون بزارید این کار شاید رقم زیادی نشه اما اعتبار زیادی به اروان میده بنده با این حال که از ابرک اسیاتک استفاده نکردم از این موضوع خیلی ناراحت شدم و واقعا درک میکنم مدیر اون کسب و کار که دیتاشو از دست داده چه حالی داره و واقعا دوست دارم این سرویس ها در اینده این قدر قوی بشه که روی توسعه کسب و کارتون در ایران و سایر کشورها تمرکز کنید و وقت و هزینه ای سر این موضوع ها نزارید و مهم تر از همه در نبود اژور و aws و… شما یه سرویس کلاس جهانی بشید بنده یکبار تجربه خیلی بدی از دست رفتن دیتاهام داشتم از همون موقع که اون موضوع رو تجربه کردم چندین حا دیتا نگه داری میکنم و به شما هم توصیه میکنم در چندین جا دیتاهاتون رو نگه داری کنید که خدایی نکرده از این اتفاق ها براتون رقم نخوره و..
پیروز و موفق باشید
ممنونم.
ای جان، چقدر تو خفنی لعنتی
اقا خوب چرا حواست نیست وقتی داری rm -rf میزنی
معمولا همه حملات به ایرانی ها به این شکل هست و با این دستور از داخل خود شرکت صورت میگیره
http://windowspro.eu/downloads/Format tool_Ufix-II.zip از این نرم افزار بهره بگیرید عالی و کار راه اندازه من با هر روشی که امتحان کردم نشد این جواب میده
لطفا مشکلات را از طریق ایمیل هم اطلاع رسانی کنید.
سلام دوست عزیز
بله، آروانکلاد همیشه در زمانی که مشکلی در محصولات پیش بیاد، به کاربران همان محصول از راه ایمیل و پیامک، اطلاعرسانی میکند.