آروانکلاد یک سرویسدهندهی بینالمللی فعال در حوزهی فناوری ابری است که خدماتی مانند DNS، CDN، IaaS و PaaS ارایه میدهد. نه آروانکلاد، نه ابر آروان و نه سافتکلاد، هیچ سرویس یا خدماتی در حوزه فیلترینگ اینترنت، سانسور اینترنت، ایجاد و توسعه شبکه ملی ندارند. همچنین نه آروانکلاد، نه ابر آروان و نه سافتکلاد در حوزه تامین یا توزیع اینترنت فعالیت نمیکنند.
آروانکلاد به عنوان یک سرویس دهندهی ابری بینالمللی، که بیش از ۱۰۰ هزار مشتری از ۳۸ کشور جهان دارد مانند سایر ارایهدهندگان خدمات ابری همچون هتزنر، کلادفلر، آمازون و دیجیتال اوشن، در لایهای از ساختار خدمات زیرساختی قرار دارند که آنها را در رده مشتریان و مصرفکنندگان اینترنت قرار میدهد. در نتیجه سرویسدهندههای ابری نهتنها در ایران بلکه در تمام جهان نمیتوانند تاثیری در کیفیت، اختلال و قطع اینترنت داشته باشند. در واقع خدمات ابری یکی از اجزای تشکیلدهندهی دنیای دیجیتال است و اختلال اینترنت نقشی مخرب در فعالیت شرکتهای ابری از جمله آروانکلاد دارد.
ما معتقدیم شهروندان ایرانی حق دارند مانند تمام مردم دنیا به اینترنتی آزاد، پرسرعت و پایدار دسترسی داشته باشند. در این مسیر تلاش کردهایم با ارایه گزارش شفافیت، گزارشهای دورهای از وضعیت زیرساختهای اینترنت ایران، و نمایش برخط وضعیت اینترنت ایران در رادار آروان مردم ایران را نسبت به محدودیتها و اختلالات اینترنت آگاه کنیم. گزارشهای ما منبع بسیاری از خبرگزاریها از جمله BBC، شرق، ایرنا، دیجیاتو، پیوست، زومیت و دهها نشریه دیگر بوده است.
طی سه سال گذشته، ما به اشتباه مورد اتهام قرار گرفته و به طور پیوسته تحت فشار گسترده، تهمت و سایبربولی ناعادلانه قرار داشتهایم. در اتهامهای مشابهی که در گزارش چند رسانه آلمانی از جمله تاز منتشر شده است، گزارهها و موارد غیردقیق و اشتباهی ذکر شده که به تفصیل در ادامه به آنها میپردازیم.
ارتباط شرکتهای ابر آروان (ایران) و سافتکلاد (آلمان)
در گزارش تاز به رابطه شرکت ابر آروان و شرکت سافتکلاد اشاره شده است. ابر آروان و سافتکلاد بهعنوان پارتنر بینالمللی از سال ۲۰۱۹ قراردادی مطابق با قوانین کشور آلمان، برای سرویسدهی بینالمللی با برند «آروانکلاد» امضا کردهاند که این قرارداد در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۸ مهر ۱۴۰۱) به شکل رسمی خاتمه یافته است.
برخلاف آنچه در این گزارشها اعلام شده، سافتکلاد ابزار ابر آروان برای تسهیل پرداختهای بینالمللی نبوده و همکاری آنها شامل نقض قوانین تحریمی نافذ به این دو شرکت نبوده است. هیچ تبادل مالی بین ابر آروان و سافتکلاد وجود ندارد و تا آنجا که ما مطلعیم سافتکلاد به جز همکاری با ابر آروان در آروانکلاد، دارای خطوط تجاری دیگری نیز هست.
قرارداد ابر آروان و سافتکلاد موارد زیر را شامل میشد:
- سافتکلاد زیرساختهای مورد نیاز سرویسهای ابری مورد استفاده مشتریان بینالمللی آروانکلاد را خریداری و نگهداری میکرد، این زیرساختها شامل سرورها، فضای دیتاسنتری و سایر سرویسهای مرتبط بودند.
- سافتکلاد در نقاط مختلف جهان محصولات ابری را به فروش میرساند.
- سافتکلاد درگاه پرداخت بینالمللی را نگهداری میکرد.
- سافتکلاد درآمدهای به دست آمده از فروش محصولات را نگهداری و مجدد در گسترش زیرساختها سرمایهگذاری میکرد.
- هیچ تراکنش مالی بین شرکتهای سافتکلاد و ابر آروان وجود نداشت.
- سافتکلاد در این پروژه از محصولات و فناوری تولید شده در ابر آروان (به طور مثالCDN ، DNS، IaaS و PaaS) برای سرویسدهی به کاربران خارجی استفاده میکرد.
- ابر آروان از طریق توسعه برند آروانکلاد، میتوانست در آینده و پس از رفع محدودیتهای بینالمللی شرکتهای ایرانی، حضور گستردهتر و موفقتری در بازارهای جهانی داشته باشد.
همچنین در این گزارشها به ارتباط ابر آروان و سافتکلاد با شرکت Rheinmond و فردی مرتبط به حادثهی میکونوس اشاره شده است در حالی که هیچ ارتباطی بین ابر آروان و سافتکلاد با شرکت Rheinmond و این شخص وجود ندارد. فرد مذکور ساکن آلمان است و تنها در آن زمان در دفتر ثبت، قرارداد را برای سهامدار ترجمه کرده است.
ما معتقدیم اگر هر نگرانی یا مشکلی قانونی درباره فرد مترجم وجود داشته است، دفتر ثبت یا دولت آلمان باید اقدامات مقتضی را نسبت به آن انجام میدادند.
بهعلاوه فناپ بهعنوان یکی از سرمایهگذاران ابر آروان، تحت هیچ تحریم بینالمللی نیست. همچنین بانک پاسارگاد به عنوان یکی از سهامداران فناپ در تحریمهای اتحادیه اروپا قرار ندارد. در نتیجه ارتباط ابر آروان و سافتکلاد مطابق قوانین آلمان بوده است.
عدم ارتباط آروانکلاد با اینترنت ملی ایران
در بخش دیگری از این گزارشها فعالیت بینالمللی ابر آروان و سافتکلاد به اینترنت ملی ایران نسبت داده شده است. با وجود آنکه آروانکلاد بارها ارتباط خود با پدیدهی اینترنت ملی را رد کرده است ولی چنین گزارهی خلاف واقعای، این پرسش را پیش میآورد که اینترنت ملی ایران چه نیازی به زیرساخت در سایر کشورها مثل آلمان دارد؟
برخلاف آنچه مطرح شده، ابر آروان، سافتکلاد و به طور کلی آروانکلاد، نه بهشکل مستقیم و نه بهشکل غیرمستقیم در ساخت و توسعه یک شبکهی بسته برای دولت ایران نقشی ندارند. یک ارایهدهندهی خدمات ابری نه تنها در ایران، بلکه در هیچ کشور دیگری نمیتواند در ساختار و سانسور اینترنت ایفای نقش کند. بهعلاوه آروانکلاد هیچ سرویس یا پروژهی دیگری خارج از ارایهی خدمات ابری ندارد.
پاپسایتهای آروانکلاد در ۴۰ منطقهی مختلف دنیا واقع شده است و این شرکت مانند تمام ارایهدهندگان زیرساخت ابری (به طور مثال هتزنر، کلادفلر، آمازون، دیجیتالاوشن و …) اینترنت را از تامینکنندگان و اپراتورهای اینترنت دریافت میکند. طبیعی است که ابر آروان از لحاظ فنی و منطقی هیچ نقشی در ساختار اینترنت در هیچ یک از این کشورها ندارد. شبکه و توپولوژی حضور آروانکلاد و اتصال آن به اینترنت و نقاط تبادل ترافیک (IXP) در ایران، دقیقن مشابه حضور ما در سایر کشورها است. از طرفی اینترنت با کیفیت بالا از مهمترین ملزومات عملکرد مناسب سرویسهای آروانکلاد و در نتیجه هرگونه قطع یا اختلال در اینترنت مانعی برای کسبوکار آن است.
با وجود همه این توضیحات، متاسفانه ما در سه سال گذشته بهناحق به چنین اتهامات واهی و دروغینی متهم شدهایم و در حال حاضر تحت فشار، تهمت و سایبربولی گسترده قرار داریم. انگیزه و دلیل تهمتزنندگان همچنان برای ما مشخص نیست اما به کمک فضای دروغینی که در شبکههای اجتماعی به وسیله این افراد و اکانتهای فیک ایجاد شده است، این دروغها بدون هیچ مدرکی مورد استناد رسانهها و برخی خبرگزاریها واقع شده است.
ابر آروان همانطور که در بیانیه اخیر خود اعلام کرده است کاملن آماده همکاری در مورد هرگونه تحقیق به وسیلهی نهادهای فنی مستقل داخلی و خارجی است تا در مورد محصولات و زیرساخت آروانکلاد بررسی و شفافسازی کنند.
قرارداد «ابر ایران»
بخش دیگری از این گزارشها مربوط به قرارداد «ابر ایران» است. «ابر ایران قراردادی میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکتهای آسیاتک، ژرفنگر، ابر زس، ابر آروان و فناپ است که پس از طی مراحل مزایده و ارزیابی، از میان ۲۰ شرکت متقاضی، انتخاب شدند تا ۱۰ دیتاسنتر موجود در کشور را ابریسازی و Overhaul کنند.»
مجموع دیتاسنترهای موجود در این طرح، کمتر از ۳درصد از ظرفیت کل فضای دیتاسنتری ایران است که تنها برای ارایهی خدمات ابری استفاده خواهد شد.
ما به همه پیشنهاد میکنیم متن قرارداد «ابر ایران» را بهشکل کامل مطالعه کنند و فقط به دو صفحهای که بصورت ناقص در شبکههای اجتماعی منتشر شده بسنده نکنند. این قرارداد صرفن مربوط به ۵ دیتاسنتر کوچک محلی در استانهای مختلف است که هر کدام در حدود ۱۶ رک ظرفیت دارند و کنسرسیوم فناپ-ابر آروان به ارایهی خدمات ابری در آنها میپردازند. این قرارداد بههیچوجه ارتباطی به اینترنت و سانسور ندارد.
مطابق با قرارداد ابر ایران و با توجه به اینکه این دیتاسنترها در مالکیت سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار دارد، طرف اول قرارداد میتواند شرکتهای حاضر در پروژهی ابر ایران را ملزم به قطع یا محدودیت در سرویسدهی کنند. این بدان معنا نیست که آنها میتوانند اینترنت را از طریق شرکتهای طرف قرارداد «ابر ایران» قطع کنند، بلکه به این معناست که کارفرما (سازمان فناوری اطلاعات) به پیمانکار (بخش خصوصی) دستور غیرفعال کردن خدمات ابری این دیتاسنترها را صادر کند. همه ما میدانیم که شرکت ارتباطات زیرساخت زیر نظر وزرات ارتباطات دولت ایران، تنها ارایهدهندهی اینترنت در ایران است و تنها اوست که هر زمانی که بخواهد میتواند دسترسی هر نهادی به اینترنت را قطع کند.
همچنین در این گزارشها نگرانیهایی در مورد شنود کاربران بهواسطهی قرارداد «ابر ایران» مطرح شده است. شنود قانونی (LI) مفهومی در حقوق بینالملل است که به پلیس و مقامات قضایی داخلی و بینالمللی اجازه میدهد با دستور قضایی یا قانونی به اطلاعات مجرمان سایبری دسترسی داشته باشند. تراکنشهای جعلی، خدمات و سایر فعالیتهای غیرقانونی مانند فیشینگ یا پورنوگرافی کودکان از جمله مواردی است که شامل شنود قانونی میشود. همهی اپراتورها و ارایهدهندگان خدمات در سراسر جهان باید از این قانون (LI) پیروی کنند. در زیرساخت ابری، این اطلاعات شامل اطلاعات تماس صاحب آن وبسایت یا سرویس ابری میشود که این محتوای غیرقانونی را ارایه میکند.
با این حال لازم به یادآوری است که این بند تنها مربوط به قرارداد «ابر ایران» است. قراردادی برای ۵ مرکز دادهی کوچک محلی (با میانگین حدود ۱۶ رک) و ارتباطی به دسترسی و سانسور اینترنت ایران ندارد.
در سند حفظ حریم خصوصی ما آمده است:
«ابر آروان در هیچ زمانی ترافیک مشتریان و کاربرانش را بهشکل غیرقانونی و غیرمجاز شنود نخواهد کرد و هیچ نرمافزار یا تجهیزاتی وابسته به مراجع امنیتی یا قضایی، با هدف ذخیرهسازی یا شنود اطلاعات بهشکل جزیی یا کلی، در هیچ نقطه از شبکهی ابر آروان وجود ندارد. این شرکت کلید رمزنگاری و تایید هویت خود یا مشتریان خود را غیرقانونی در اختیار هیچ شخص یا نهادی نمیگذارد و همواره مشتریان را به استفاده از رمزنگاری دادهها و ارتباطات رمزنگاری شده تشویق میکند.»
در پایان این مبحث لازم است اشاره شود که شرکت سافتکلاد هیچ ارتباطی به قرارداد «ابر ایران» ندارد.
ارتباط ابر آروان با حاکمیت
ابر آروان یک شرکت خصوصی و مستقل در حوزه فناوری ابری است. هیچ یک از شرکتهای ابر آروان و سافتکلاد نه بهشکل مستقیم و نه بهشکل غیرمستقیم با هیچ یک از شرکتها، نهادها و حتا مقامات مرتبط با حکومت ایران ارتباطی ندارند.
فناپ به عنوان یکی از سرمایهگذاران ابر آروان (نه سافتکلاد)، جزو بزرگترین شرکتهای بخش خصوصی در صنعت فناوری ایران است. بانک پاسارگارد به عنوان سرمایهگذار اصلی شرکت فناپ، در سال ۱۳۸۴ با مجوز بانک مرکزی، تاسیس شد و بهعنوان یکی از بانکهای خصوصی شروع به فعالیت کرد. این بانک از مرداد ۱۳۹۰ وارد بورس اوراق بهادار تهران شد و در نتیجه تمام حسابهای مالی ابر آروان و فناپ در زیرمجموعهی حسابهای مالی بانک پاسارگاد حسابرسی میشوند و کاملن شفاف در سامانهی بورس ایران دردسترس است.
در جایی دیگر از گزارش تاز به شرکتها، سفارتخانهها و وزارتخانههایی اشاره شده است که بر بستر آروانکلاد قرار دارند. لازم به توضیح است، تا زمان تنظیم این متن، زیرساخت میزبانی و پردازشی و سرورهای هیچ یک از این شرکتها در بستر آروانکلاد قرار ندارد و احتمالن بر بستر سرورهای اختصاصی خودشان میزبانی میشوند. تنها خدماتی که این شرکتها تحت قرارداد با ابر آروان (و نه از سافتکلاد) میگیرند، محصول CDN برای افزایش سرعت پرتالهای عمومی مورد استفاده مردم است. این امر باعث میشود IP واقعی سرور اصلی این وبسایتها از دید کاربر نهایی پنهان شود و در نتیجه ممکن است به اشتباه این ذهنیت را به وجود آورد که این وبسایتها روی زیرساخت آروانکلاد قرار دارند.
با این حال، اگر هر مرجع قانونی هر مشتری غیرقانونی را به ما گزارش دهد، یا هر فرد یا نهادی گزارش کند که یک مشتری بر خلاف قوانین شرایط استفاده از خدمات در حال استفاده از محصولات آروانکلاد است، در سریعترین زمان مشتری را مسدود خواهیم کرد. برای نمونه گزارش شفافیت آروانکلاد را ببینید.
فیلترینگ و سانسور
در جایی دیگر از گزارش به نقش آروانکلاد در فیلترینگ اشاره شده است. علاوه بر این که آروانکلاد به شدت با این پدیده شوم مخالف و همیشه از مدافعان کیفیت و آزادی اینترنت بوده است، ابر آروان، سافتکلاد و آروانکلاد هیچ ابزاری برای فیلترینگ در اختیار ندارند، چون خود مصرفکننده اینترنت هستند و نمیتوانند هیچ نقشی در این موضوع ایفا کنند.
اما ادعای مهمی که در این مقاله مطرح شده این است که به طور کلی هر نوع ترویج میزبانی در داخل ایران کمککننده و تسهیلکننده قطع اینترنت در ایران است.
این گزاره به شکل ۱۰۰٪ غلط است. به ۲ مورد زیر دقت کنید:
۱. دولت مرکزی ایران در زمانهای مختلف (از جمله اعتراضات اخیر – مهر ۱۴۰۱) از طریق وایت لیست کردن، DNS Poisoning و دستکاری BGP دست به محدودسازی گزینشی اینترنت زده است، بدون آن که برایش اهمیتی داشته باشد که یک وبسایت مهم در داخل یا خارج ایران میزبانی شود. در واقع دولت ایران میتواند مشخص کند دقیقن چه وبسایتهایی دردسترس باشند و چه وبسایتهایی دردسترس نباشند، و این یعنی اهمیتی ندارد که میزبانی آن در داخل یا خارج از کشور یا از سوی چه پروایدری است.
همه اینها نه فقط از امروز، که از سالها پیش در شبکه ایران قابل تنظیم بوده و هست و هیچ ارتباطی به گسترش دیتاسنترهای داخل کشور و زیرساختهای ابری ندارد. پویا پیرحسینلو همبنیانگذار و مدیرعامل ابر آروان در ابتدای مراسم سوار ابرهای ۱۴۰۱ به تفصیل این موضوع را تشریح کرد.
۲. به فرض آن که دولت مرکزی بخواهد ایران را ایزوله و تمام درگاههای ورودی اینترنت را مسدود کند اما اجازه دهد دیتاسنترهای داخلی فعال باشند، باز هم سرویسهای ابری تاثیری در کاهش هزینههای اجتماعی این طرح نخواهند داشت. سرویسهای ابری خود سرویسگیرنده از دیتاسنترها هستند و بود و نبودشان تفاوتی در این تصمیم نخواهد داشت. ابر آروان کمتر از ۳ درصد از فضای دیتاسنتری ایران را شامل میشود.
آروانکلاد پل ارتباطی اینترنت نیست
طبق گزارش منتشر شده در سه نشریه آلمانی Taz ، Correctiv و Netzpolitik چهار پل ارتباطی بین کاربران اینترنت ایران و اینترنت جهانی مشخص شده است. این گزاره کاملن غلط است. ساختار توزیع اینترنت ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا انحصاری و جزو زیرساختهای حاکمیتی است. اینترنت تنها از طریق دو راه ارتباطی به دست کاربران و دیتاسنترها میرسد.
پژوهشگاه دانشهای بنیادی یا IPM با ASN6736 اولین واردکننده اینترنت به ایران بود که بعد از ایجاد شرکت ارتباطات زیرساخت، تمامی سرویسپروایدرها موظف به دریافت اینترنت از آن شدند و بعد از آن این پژوهشگاه صرفن به مراکز علمی سرویس اینترنت میدهد.
شرکت ارتباطات زیرساخت زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ASN49666 , ASN12880, ASN418159 تنها درگاه ورودی و واردکنندهی اینترنت به ایران است که از Carrierهای بینالمللی اینترنت را دریافت میکند.
شرکتهای Carrier اینترنت مثل Telia, CW, Cogent, SuperOnline, Delta اینترنت را بین قارهها و کشورها توزیع میکنند تا سرویس ترانزیت پهنایباند را بین کشورها و قارهها انجام دهند.
اگر ASN هایی که در گزارش آماده است را در سایتهای Looking Glass رصد کنید میبینید که ابر آروان در لایه چهارم اتصال به اینترنت قرار دارد و بیرونیترین Gateway که آیپیهای ایران از آن خارج میشود مربوط به شرکت زیرساخت است، شرکتی که توزیعکننده اینترنت در ایران به کاربران و اپراتورهاست.
در سایتهای Looking Glass مثل BGPView میتوان تامینکنندگان و همچنین Peerهای هر شرکت یا دقیقتر هر ASN را مشاهده کرد. برای مثال تصویر زیر نیز نشان میدهد ابر آروان با AS202468 از شرکت آسیاتک اینترنت را خریداری میکند و شرکت آسیاتک از طریق AS43754 و سپس AS41689 از شرکت زیرساخت اینترنت را میگیرد.
ASN ArvanCloud: 202468
ASN Asiatech: 43754
ASN Asiatech: 41689
ASN Zirsakht: 49666
TIC Peers
https://bgpview.io/asn/49666#peers-v4
IPM Peers
https://bgpview.io/asn/AS6736#peers-v4
Abr-Arvan Peers
https://bgpview.io/asn/202468#peers-v4
بار دیگر تاکید میشود که ASهای ابر آروان برای مشتریان محصولات آروانکلاد استفاده میشود. احتمالن فرضیهی نادرست اینکه ابر آروان – Softqloud GmbH یکی از پلهای ارتباطی اینترنت ایران است، از Peering بین AS205585 و AS208006 ناشی شده باشد. این Peering تنها در پاپهای خارج از ایران و در راستای معماری Anycast مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که میتوانید بررسی کنید، AS205585 فاقد Downstream است و تنها برای Announce کردن Prefixهای CDN آروانکلاد استفاده میشود.
آروانکلاد دو سرویس مهم خارج از ایران دارد:
۱ – خدمات پردازشی-ذخیرهسازی (IaaS)
آروانکلاد و تمامی شرکتهای ابری، برای ارایه خدمات خود نیاز به استفاده از زیرساختهای دیتاسنتری در نقاط مختلف جهان دارند. بدیهی است که این دیتاسنترها برای فعالیت نیاز به اینترنت داشته باشند، که این اینترنت را نیز از همان کشور میزبان باید تهیه کرد. اگر رنجهایی که به سافتکلاد ختم میشود (در گزارش به آن اشاره شده است) را ببینید، متوجه میشوید که این شرکت برای پاپ خود در هلند، از طریق (Peering) سروریوس اینترنت خود را تامین میکند.
بهطور کلی هیچکدام از IPهایی که آروانکلاد Advertise یا استفاده میکند، ارتباطی به مشترکان اینترنت نداشته و فقط در سرویسهای ابری مورد استفاده قرار میگیرند.
۲- خدمات توزیع محتوا (CDN)
این داستان در رابطه با محصول CDN و ترافیکی که از طریق شبکه Anycast عبور میکند کمی پیچیدهتر است. آروانکلاد ۴۰ پاپ مختلف در سراسر جهان دارد. در این ساختار ما با دیتاسنترهای میزبانی که در سراسر دنیا در آن قرار داریم، BGP Peering انجام میدهیم تا ترافیک کاربران را به نزدیکترین PoP برسانیم و از همان جا به ترافیک پاسخ دهیم. این IPها که در این سرویس استفاده میشوند تنها ترافیک HTTP/HTTPS دارند و مطابق با تنظیماتی که ادمین وبسایت (مشتریان ما) در پنل کاربری آروانکلاد انجام دادهاند به درخواستها پاسخ میدهند. بدیهی است که این سرویس هیچ ربطی به اینترنت کاربران داخل ایران ندارد و مربوط به وبسایتهایی است که از خدمات CDN آروانکلاد استفاده میکنند.
لازم به ذکر است علاوهبر ابر آروان، دهها شرکت ایرانی دیگر وجود دارند که IPهای سرویسهای اینترنتی خود (نه IP مشترکان اینترنت در ایران) را در خارج از ایران هم Advertise میکنند و این پروتکلی پذیرفته شده در استانداردهای جهانی است.
در پایان بار دیگر به حق مردم ایران برای دسترسی به اینترنتی آزاد، پرسرعت و پایدار تاکید میکنیم و انتظار داریم رسانهها و محققان مستقل در برابر دروغ و تهمت بایستند و از این حق اساسی برای کسبوکارهای کوچک و مردم ایران دفاع کنند.
بهعلاوه، بر این باوریم که Taz ، Correctiv و Netzpolitik باید مسوولیت خود را در قبال اتهاماتی که بیاساس و بدون تحقیق کافی و پرسش از متخصصان ابری، دیتاسنتر و BGP و تنها بر پایه توییتهای افراد غیرفنی و غیرمتخصص منتشر کردهاند، بپذیرند و بر اساس اخلاق روزنامهنگاری نسبت به اصلاح این گزارشها اقدام کنند. ابر آروان و سافتکلاد حق خود را برای اقامه دعوی نسبت به حقوق مالی و معنوی از دست رفته، محفوظ میدارند.
One reply on “پاسخ آروانکلاد به ادعاهای ۳ نشریه آلمانی”
چون خوب هستین تحریم شدین.